Radar-reportage noopt Pon tot actie

Importeur Pon Automobielen gaat de reparatie vergoeden van raammechanismen in auto’s van de Volkswagen-Audi Groep. De maatregel geldt met terugwerkende kracht voor modellen vanaf het bouwjaar 2000.

Aanleiding is een reportage van het TROS-televisieprogramma Radar. Na klachten op het internetforum van Radar besloot de redactie onderzoek te doen naar het (niet) functioneren van de raammechanismen. Duidelijk werd dat de fabrikant in ieder geval sinds 1998 (maar waarschijnlijk al sinds 1995) bij de assemblage gebruik maakt van een kunststof onderdeel dat niet berekend is op zijn taak: het dragen van het raam. Onder invloed van temperatuurwisselingen breken deze nokken spontaan af, waarbij het raam met een forse knal in het portier valt. De kosten voor reparatie lopen per geval op tot meer dan tweehonderd euro. Dat het betreffende onderdeel niet deugt, blijkt uit het feit dat bij herstelwerk de kunststof versie wordt vervangen door eentje van aluminium. De woordvoerder van importeur Pon zegt dat er wel een inschatting is gemaakt van de hoogte van deze kostenpost maar wil daar verder geen mededelingen over doen.

Radar-reportage noopt Pon tot actie - Automobielmanagement.nl

Radar-reportage noopt Pon tot actie

Importeur Pon Automobielen gaat de reparatie vergoeden van raammechanismen in auto’s van de Volkswagen-Audi Groep. De maatregel geldt met terugwerkende kracht voor modellen vanaf het bouwjaar 2000.

Aanleiding is een reportage van het TROS-televisieprogramma Radar. Na klachten op het internetforum van Radar besloot de redactie onderzoek te doen naar het (niet) functioneren van de raammechanismen. Duidelijk werd dat de fabrikant in ieder geval sinds 1998 (maar waarschijnlijk al sinds 1995) bij de assemblage gebruik maakt van een kunststof onderdeel dat niet berekend is op zijn taak: het dragen van het raam. Onder invloed van temperatuurwisselingen breken deze nokken spontaan af, waarbij het raam met een forse knal in het portier valt. De kosten voor reparatie lopen per geval op tot meer dan tweehonderd euro. Dat het betreffende onderdeel niet deugt, blijkt uit het feit dat bij herstelwerk de kunststof versie wordt vervangen door eentje van aluminium. De woordvoerder van importeur Pon zegt dat er wel een inschatting is gemaakt van de hoogte van deze kostenpost maar wil daar verder geen mededelingen over doen.