Toralt Deinum: Apple van Ford

Amerika is een pionier armer: Steve Jobs, de fenomenale topman van Apple.

Toralt Deinum

Wat Henry Ford voor de opkomst van de auto-industrie was, dat was Steve Jobs voor de computersector en mediabranche. Er zijn treffende overeenkomsten tussen beide ondernemers: Ford noch Jobs waren gemakkelijk in de omgang. Beiden vervulden de pioniersrol binnen hun branche, waar zij de marktverhoudingen op hun kop zetten. Zowel de T-Ford als de iMac onderscheidden zich met een eenvoudige bediening en een lage prijs.

 

Met hun eigenzinnige optreden bewerkstelligden de getalenteerde uitvinders een revolutie, maar het was niet alleen rozengeur en maneschijn. Zowel Henry Ford als Steve Jobs waren erg goed in het nee zeggen tegen nieuwe productvoorstellen. Ideeën die hen niet bevielen werden zonder pardon naar de prullenbak verwezen. Zo moest Ford aanvankelijk niks hebben van zescilinder motoren en hydraulische remmen. Dat zorgde voor pieken en dalen in de verkopen. Ford verspeelde daarmee zijn marktleiderschap aan General Motors en Apple had aanvankelijk geen antwoord op de snelle opmars van pc’s die gebaseerd waren op de software van Microsoft en chips van Intel. Maar Ford wist in 1934 het initiatief opnieuw naar zich toe te trekken met de V8 en hetzelfde gold voor Jobs met de iPod. Daarmee bewezen beide ondernemers dat zij geen eendagsvliegen waren. 

 

Is het toeval dat zowel Henry Ford als Steve Jobs een moeilijk karakter hadden? Dat denk ik niet. ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, luidt het gezegde. Beide bezielde ondernemers waren wars van compromissen. De neiging om zich met elk detail te bemoeien dreef het personeel soms tot wanhoop, maar stuwden Ford en Apple wel naar de wereldtop.

 

Het overlijden van Henry Ford in 1947 bracht het autoconcern niet aan het wankelen en de breed gedragen analyse is dat Apple onder leiding van de nieuwe topman Tim Cook ook stevig op de rails staat. Ford zorgde ook na de dood van de grote baas voor diverse hits. Denk aan de innovatieve Consul, de megahit Mustang en de segmentdefiniërende Explorer.

 

Maar de Ford met de hoogste ‘Apple factor’ is voor mij de eerste generatie Ka: dat model was met zijn spraakmakende design, betaalbare prijs en zijn bedieningsgemak de ultieme iPod op wielen. Daarbij vergeleken is de huidige Ka als variant van de Fiat 500 maar een slap aftreksel. Dus Ford: breng een ode aan je landgenoot en kom met een nieuwe instapper die de complete concurrentie terug naar de tekentafel stuurt. En noem het model Apple.

Toralt Deinum: Apple van Ford - Automobielmanagement.nl

Toralt Deinum: Apple van Ford

Amerika is een pionier armer: Steve Jobs, de fenomenale topman van Apple.

Toralt Deinum

Wat Henry Ford voor de opkomst van de auto-industrie was, dat was Steve Jobs voor de computersector en mediabranche. Er zijn treffende overeenkomsten tussen beide ondernemers: Ford noch Jobs waren gemakkelijk in de omgang. Beiden vervulden de pioniersrol binnen hun branche, waar zij de marktverhoudingen op hun kop zetten. Zowel de T-Ford als de iMac onderscheidden zich met een eenvoudige bediening en een lage prijs.

 

Met hun eigenzinnige optreden bewerkstelligden de getalenteerde uitvinders een revolutie, maar het was niet alleen rozengeur en maneschijn. Zowel Henry Ford als Steve Jobs waren erg goed in het nee zeggen tegen nieuwe productvoorstellen. Ideeën die hen niet bevielen werden zonder pardon naar de prullenbak verwezen. Zo moest Ford aanvankelijk niks hebben van zescilinder motoren en hydraulische remmen. Dat zorgde voor pieken en dalen in de verkopen. Ford verspeelde daarmee zijn marktleiderschap aan General Motors en Apple had aanvankelijk geen antwoord op de snelle opmars van pc’s die gebaseerd waren op de software van Microsoft en chips van Intel. Maar Ford wist in 1934 het initiatief opnieuw naar zich toe te trekken met de V8 en hetzelfde gold voor Jobs met de iPod. Daarmee bewezen beide ondernemers dat zij geen eendagsvliegen waren. 

 

Is het toeval dat zowel Henry Ford als Steve Jobs een moeilijk karakter hadden? Dat denk ik niet. ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, luidt het gezegde. Beide bezielde ondernemers waren wars van compromissen. De neiging om zich met elk detail te bemoeien dreef het personeel soms tot wanhoop, maar stuwden Ford en Apple wel naar de wereldtop.

 

Het overlijden van Henry Ford in 1947 bracht het autoconcern niet aan het wankelen en de breed gedragen analyse is dat Apple onder leiding van de nieuwe topman Tim Cook ook stevig op de rails staat. Ford zorgde ook na de dood van de grote baas voor diverse hits. Denk aan de innovatieve Consul, de megahit Mustang en de segmentdefiniërende Explorer.

 

Maar de Ford met de hoogste ‘Apple factor’ is voor mij de eerste generatie Ka: dat model was met zijn spraakmakende design, betaalbare prijs en zijn bedieningsgemak de ultieme iPod op wielen. Daarbij vergeleken is de huidige Ka als variant van de Fiat 500 maar een slap aftreksel. Dus Ford: breng een ode aan je landgenoot en kom met een nieuwe instapper die de complete concurrentie terug naar de tekentafel stuurt. En noem het model Apple.