Ton Roks: U-turn

Na drie weken VS kijk ik ernaar uit in Nederland auto te rijden. Onze infrastructuur is zoveel …

Ton Roks

beter en bij ons zijn de meeste mensen enigszins in staat een voertuig te besturen.

In Amerika niet, je hoeft er slechts een rondje rond de kerk te rijden voor een rijbewijs. Dat zie je op de weg: mensen durven niks en kunnen niks en gaan elke handeling die enig zelf nadenken of een initiatief verlangt bij voorkeur uit de weg. In het land van de onbegrensde mogelijkheden mag iedereen autorijden onder één zeer strikt gehanteerde voorwaarde: doe het langzaam. No skills needed, no speed allowed.

De enige uitzonderingen die ik heb waargenomen zijn de taxichauffeurs in Manhattan met hun Crowns Victoria. Als briesende stieren stuiven ze af op elk gat in de verkeersstroom. En als claxonneren vloeken was, zouden ze elke dag blaren op hun tong hebben. Ik ken mensen die het Amerikaanse autorijden geweldig vinden omdat je zo lekker ongestoord op de interstate kunt bewegen met de cruise control aan, maar dat wil er bij mij niet in. Hoe kun je een verkeerssysteem prijzen omdat het royaal gelegenheid tot lethargie geeft? Het is ronduit vreselijk hoe de Amerikanen op hun snelwegen tientallen minuten naast elkaar rijden, de snelweg kilometers lang blokkerend, in slaap gesust door hun keep your lane systeem, dat hen van elke plicht tot waarnemen en handelen ontslaat.

Ze hebben ook dat zonderlinge systeem waarbij iedereen op zijn beurt moet wachten alvorens een kruispunt te mogen oversteken. Dat werkt goed op de prairie, maar niet in drukke steden. Ik heb er een keer 45 minuten over gedaan om Monterey in Californië door te rijden, normaliter een ritje van vijf minuten, omdat elke auto uit de totale stroom (het was spitsuur) bij elk kruispunt afzonderlijk iemand van rechts of links moest laten voorgaan. De Amerikaanse bewegwijzering is vergaand onvolkomen en borden staan vaak zo opgesteld dat het geheel onduidelijk is voor wie ze bedoeld zijn. In- en uitvoegstroken zijn soms zo kort en zo merkwaardig  gesitueerd dat je ze zelfs met een navigatiesysteem geregeld mist. Het meest gebezigde woord in het Amerikaanse wegverkeer is dan ook U-turn. Dan weet je genoeg.

Het is een modern land dat Amerika, maar qua verkeer is het de derde wereld.

 

 

Reacties

Ik ben het totaal niet me de schrijver eens. Het is een verademing om in de VS te rijden. Het is allemaal een stuk makkelijker, en in veel gevallen wordt het niet met een middelvinger, claxon, of erger afgestraft. De snelheid, waar heb je die voor nodig? Kan je in de randstad 120 km / uur rijden?

Ja, heerlijk dat je het verschil ziet tussen Manhattan en Monterey. Denk na over hoe groot het land is en hoe belangrijk en opgepakt Los Angeles is.

Autorijden in de VS is makkelijker. Je hoeft niet te wisselen van baan als jij het niet wilt lekker rechts inhalen, je kan in veel gevallen door rood rechts afslaan, niet wacten voor het stoplicht. Bumperkleven, komt niet echt voor (Manhattan dus wel).

Hoor niets over de prijzen van autorijden. Heb het gevoel dat je vermoeid en jalours bent op wat er in de VS kan met autorijden. Minder regels, en als je eens 15 km / uur te hard rijd krijg je geen bekeuring (of het moet een flitspaal zijn in Arizoan).

Nee, ik woon nu twee jaar in de VS, reed voorheen 60.000 km per jaar in Nederland.

Helaas Roks, te veel whiskey?

Geplaatst door: gert siekmans op
Ton Roks: U-turn - Automobielmanagement.nl

Ton Roks: U-turn

Na drie weken VS kijk ik ernaar uit in Nederland auto te rijden. Onze infrastructuur is zoveel …

Ton Roks

beter en bij ons zijn de meeste mensen enigszins in staat een voertuig te besturen.

In Amerika niet, je hoeft er slechts een rondje rond de kerk te rijden voor een rijbewijs. Dat zie je op de weg: mensen durven niks en kunnen niks en gaan elke handeling die enig zelf nadenken of een initiatief verlangt bij voorkeur uit de weg. In het land van de onbegrensde mogelijkheden mag iedereen autorijden onder één zeer strikt gehanteerde voorwaarde: doe het langzaam. No skills needed, no speed allowed.

De enige uitzonderingen die ik heb waargenomen zijn de taxichauffeurs in Manhattan met hun Crowns Victoria. Als briesende stieren stuiven ze af op elk gat in de verkeersstroom. En als claxonneren vloeken was, zouden ze elke dag blaren op hun tong hebben. Ik ken mensen die het Amerikaanse autorijden geweldig vinden omdat je zo lekker ongestoord op de interstate kunt bewegen met de cruise control aan, maar dat wil er bij mij niet in. Hoe kun je een verkeerssysteem prijzen omdat het royaal gelegenheid tot lethargie geeft? Het is ronduit vreselijk hoe de Amerikanen op hun snelwegen tientallen minuten naast elkaar rijden, de snelweg kilometers lang blokkerend, in slaap gesust door hun keep your lane systeem, dat hen van elke plicht tot waarnemen en handelen ontslaat.

Ze hebben ook dat zonderlinge systeem waarbij iedereen op zijn beurt moet wachten alvorens een kruispunt te mogen oversteken. Dat werkt goed op de prairie, maar niet in drukke steden. Ik heb er een keer 45 minuten over gedaan om Monterey in Californië door te rijden, normaliter een ritje van vijf minuten, omdat elke auto uit de totale stroom (het was spitsuur) bij elk kruispunt afzonderlijk iemand van rechts of links moest laten voorgaan. De Amerikaanse bewegwijzering is vergaand onvolkomen en borden staan vaak zo opgesteld dat het geheel onduidelijk is voor wie ze bedoeld zijn. In- en uitvoegstroken zijn soms zo kort en zo merkwaardig  gesitueerd dat je ze zelfs met een navigatiesysteem geregeld mist. Het meest gebezigde woord in het Amerikaanse wegverkeer is dan ook U-turn. Dan weet je genoeg.

Het is een modern land dat Amerika, maar qua verkeer is het de derde wereld.

 

 

Reacties

Ik ben het totaal niet me de schrijver eens. Het is een verademing om in de VS te rijden. Het is allemaal een stuk makkelijker, en in veel gevallen wordt het niet met een middelvinger, claxon, of erger afgestraft. De snelheid, waar heb je die voor nodig? Kan je in de randstad 120 km / uur rijden?

Ja, heerlijk dat je het verschil ziet tussen Manhattan en Monterey. Denk na over hoe groot het land is en hoe belangrijk en opgepakt Los Angeles is.

Autorijden in de VS is makkelijker. Je hoeft niet te wisselen van baan als jij het niet wilt lekker rechts inhalen, je kan in veel gevallen door rood rechts afslaan, niet wacten voor het stoplicht. Bumperkleven, komt niet echt voor (Manhattan dus wel).

Hoor niets over de prijzen van autorijden. Heb het gevoel dat je vermoeid en jalours bent op wat er in de VS kan met autorijden. Minder regels, en als je eens 15 km / uur te hard rijd krijg je geen bekeuring (of het moet een flitspaal zijn in Arizoan).

Nee, ik woon nu twee jaar in de VS, reed voorheen 60.000 km per jaar in Nederland.

Helaas Roks, te veel whiskey?

Geplaatst door: gert siekmans op