Chinezen

Wanneer komen de Chinezen? Nou, ik durf de stelling aan dat het nog wel eventjes gaat duren voordat er hier Chinese auto’s in de showrooms staan.

ton roks

Die enkele keer dat ik een Chinese autoshow bezocht (Sjanghai) was er op de beursbabes na niets Chinees te zien dat op enigerlei wijze begeerlijk was. Dat is nog steeds zo: de Chinezen hebben nog niets op vier wielen voortgebracht dat ook maar enigszins competitief zou kunnen zijn op de Europese markt. Stilistisch gezien is de gemiddelde Chery, Roewe, BYD, Denza, Brilliance of Great Wall nog minder smakelijk dan een hap kleffe rijst. Gaan de Chinezen dan misschien, als ze eenmaal komen, hetzelfde proces doorlopen als de Koreanen de afgelopen periode? Eerst met spotgoedkope auto’s een marktaandeel veroveren en vervolgens via een langzaam-maar-gestaag opwaarderingproces hoger  in de markt klimmen?

Het aanbieden van spotgoedkope auto’s gaat de Chinezen hier bij ons niet veel voordeel opleveren want dat kunstje kennen we inmiddels zelf, kijk naar Dacia. En die stap overslaan, dat is lastig voor de Chinezen. Er moet nog heel wat water door de Gele Rivier stromen voordat ze in staat zijn zelfstandig auto’s te maken van het kaliber van Kia.

Ik ga ervan uit dat de Chinezen deksels goed weten dat ze een veldslag in Europa moeilijk kunnen winnen. Wij zijn imago- en stijlbewust en we houden niet van blingbling en van copycats. Dat doen ze in China wel. Een marktaandeel verkrijgen in Europa kost héél veel geld en moeite want Europa is geen groeimarkt en dus moet je concurrenten verdringen. En China is nog ver verwijderd van auto’s die daartoe in staat zijn.

China is zelf wel een groeimarkt en daar heeft de eigen auto-industrie dan ook de beste kansen. Maar die weet men niet te benutten want de Chinese fabrikanten hadden in 2011 minder dan dertig procent van hun eigen markt in handen. Het zijn voornamelijk Volkswagen, Toyota en Nissan die er op de tafel dansen. Toegegeven, zij produceren hun auto’s min of meer onder dwang in China zelf, maar hun succes is toch een buitenlandse triomf.

De Chinezen komen nog lang niet. Ze hebben in hun eigen land de grote klus te klaren.

Chinezen - Automobielmanagement.nl

Chinezen

Wanneer komen de Chinezen? Nou, ik durf de stelling aan dat het nog wel eventjes gaat duren voordat er hier Chinese auto’s in de showrooms staan.

ton roks

Die enkele keer dat ik een Chinese autoshow bezocht (Sjanghai) was er op de beursbabes na niets Chinees te zien dat op enigerlei wijze begeerlijk was. Dat is nog steeds zo: de Chinezen hebben nog niets op vier wielen voortgebracht dat ook maar enigszins competitief zou kunnen zijn op de Europese markt. Stilistisch gezien is de gemiddelde Chery, Roewe, BYD, Denza, Brilliance of Great Wall nog minder smakelijk dan een hap kleffe rijst. Gaan de Chinezen dan misschien, als ze eenmaal komen, hetzelfde proces doorlopen als de Koreanen de afgelopen periode? Eerst met spotgoedkope auto’s een marktaandeel veroveren en vervolgens via een langzaam-maar-gestaag opwaarderingproces hoger  in de markt klimmen?

Het aanbieden van spotgoedkope auto’s gaat de Chinezen hier bij ons niet veel voordeel opleveren want dat kunstje kennen we inmiddels zelf, kijk naar Dacia. En die stap overslaan, dat is lastig voor de Chinezen. Er moet nog heel wat water door de Gele Rivier stromen voordat ze in staat zijn zelfstandig auto’s te maken van het kaliber van Kia.

Ik ga ervan uit dat de Chinezen deksels goed weten dat ze een veldslag in Europa moeilijk kunnen winnen. Wij zijn imago- en stijlbewust en we houden niet van blingbling en van copycats. Dat doen ze in China wel. Een marktaandeel verkrijgen in Europa kost héél veel geld en moeite want Europa is geen groeimarkt en dus moet je concurrenten verdringen. En China is nog ver verwijderd van auto’s die daartoe in staat zijn.

China is zelf wel een groeimarkt en daar heeft de eigen auto-industrie dan ook de beste kansen. Maar die weet men niet te benutten want de Chinese fabrikanten hadden in 2011 minder dan dertig procent van hun eigen markt in handen. Het zijn voornamelijk Volkswagen, Toyota en Nissan die er op de tafel dansen. Toegegeven, zij produceren hun auto’s min of meer onder dwang in China zelf, maar hun succes is toch een buitenlandse triomf.

De Chinezen komen nog lang niet. Ze hebben in hun eigen land de grote klus te klaren.