Schizofreen Chevrolet

Niet alleen automodellen moeten zich onderscheiden van de massa, ook columnisten moeten een unique selling point te hebben. Althans, als ze willen voorkomen dat ze worden ingeruild voor een collega die bereid is voor een paar tientjes minder een stukje te schrijven.

toralt deinum

Het bezitten van een usp is niet echt een keuze: je hebt het of je hebt het niet. Zo zijn de heren van het televisieprogramma Top Gear vermakelijk omdat zij ongedwongen zichzelf zijn. En wat zie ik als mijn eigen usp? Nou, ik meen iets sneller dan collega’s nattigheid te voelen op het internationale vlak.
Afgelopen december schreef ik dat Chevrolet een zinkend schip is in Europa. Inmiddels zijn de juniverkopen in Nederland ingestort van 3.604 exemplaren naar 53! Ook elders in Europa is Chevrolet één van de grootste verliezers. Inmiddels is het op het moederschip General Motors alle hens aan dek. Er is een nieuwe kapitein aangesteld (Alan Batey) die Chevrolet weer in rustige wateren moet brengen. Maar de vraag is of dat lukt. Chevrolet is namelijk het meest schizofrene automerk: de uithoeken van het gamma worden gevormd door enerzijds de Spark (die het vooral van zijn lage prijs moet hebben) en anderzijds de Corvette (de Amerikaanse Ferrari). Dat spectrum is niet alleen veel te breed, het gamma kent ook veel te veel gaten om van cohesie te kunnen spreken. Geen wonder dat de Europese consument Chevrolet links laat liggen.
GM vindt dat als Chevrolet in Amerika een vooraanstaande rol kan spelen, dit in Europa ook moet kunnen. Maar men ziet over het hoofd dat Opel in onze marktregio het volumemerk is dat concurreert met Ford en Volkswagen. Vanuit deze optiek heeft Chevrolet hier niks te zoeken. Het merk kan theoretisch een rol spelen in het budgetsegment, als alternatief voor Dacia of Skoda. Maar dan moet het wel over dezelfde goedkope productielocaties kunnen beschikken, ofwel over fabrieken in Midden- of Oost-Europa. En aangezien dit niet het geval is, vervalt ook de bestaansrecht als budgetlabel.
Ik denk dat niemand er een traan om laat als Chevrolet bij ons van de markt verdwijnt. GM kan zich beter concentreren op het gezond maken van Opel. En Chevrolet is weer welkom tegen de tijd dat men een goedkope productielocatie heeft gevonden. In China bijvoorbeeld.

Schizofreen Chevrolet - Automobielmanagement.nl

Schizofreen Chevrolet

Niet alleen automodellen moeten zich onderscheiden van de massa, ook columnisten moeten een unique selling point te hebben. Althans, als ze willen voorkomen dat ze worden ingeruild voor een collega die bereid is voor een paar tientjes minder een stukje te schrijven.

toralt deinum

Het bezitten van een usp is niet echt een keuze: je hebt het of je hebt het niet. Zo zijn de heren van het televisieprogramma Top Gear vermakelijk omdat zij ongedwongen zichzelf zijn. En wat zie ik als mijn eigen usp? Nou, ik meen iets sneller dan collega’s nattigheid te voelen op het internationale vlak.
Afgelopen december schreef ik dat Chevrolet een zinkend schip is in Europa. Inmiddels zijn de juniverkopen in Nederland ingestort van 3.604 exemplaren naar 53! Ook elders in Europa is Chevrolet één van de grootste verliezers. Inmiddels is het op het moederschip General Motors alle hens aan dek. Er is een nieuwe kapitein aangesteld (Alan Batey) die Chevrolet weer in rustige wateren moet brengen. Maar de vraag is of dat lukt. Chevrolet is namelijk het meest schizofrene automerk: de uithoeken van het gamma worden gevormd door enerzijds de Spark (die het vooral van zijn lage prijs moet hebben) en anderzijds de Corvette (de Amerikaanse Ferrari). Dat spectrum is niet alleen veel te breed, het gamma kent ook veel te veel gaten om van cohesie te kunnen spreken. Geen wonder dat de Europese consument Chevrolet links laat liggen.
GM vindt dat als Chevrolet in Amerika een vooraanstaande rol kan spelen, dit in Europa ook moet kunnen. Maar men ziet over het hoofd dat Opel in onze marktregio het volumemerk is dat concurreert met Ford en Volkswagen. Vanuit deze optiek heeft Chevrolet hier niks te zoeken. Het merk kan theoretisch een rol spelen in het budgetsegment, als alternatief voor Dacia of Skoda. Maar dan moet het wel over dezelfde goedkope productielocaties kunnen beschikken, ofwel over fabrieken in Midden- of Oost-Europa. En aangezien dit niet het geval is, vervalt ook de bestaansrecht als budgetlabel.
Ik denk dat niemand er een traan om laat als Chevrolet bij ons van de markt verdwijnt. GM kan zich beter concentreren op het gezond maken van Opel. En Chevrolet is weer welkom tegen de tijd dat men een goedkope productielocatie heeft gevonden. In China bijvoorbeeld.