Einde aan samenwerking Volkswagen en Aurora in ontwikkeling AV

Aan de samenwerking tussen Volkswagen en Aurora Innovation, dat recent een deal sloot met FCA, is een einde gekomen. Een woordvoerder van VW bevestigt het nieuws en laat weten dat ‘alle activiteiten die onder het partnerschap vallen zijn beeïndigd’. Verdere details zijn door beide bedrijven niet bekend gemaakt.

Op het moment dat Fiat Chrysler en Aurora hun samenwerking aankondigden had Aurora ook nog een deal met Volkswagen, maar daaraan is nu dus een einde gekomen.

Mobility-as-a-Service

De afspraken met Volkswagen zijn in januari 2018 gemaakt, nadat beide organisaties al een half jaar hadden samengewerkt. Toen die deal uiteindelijk werd aangekondigd was VW nog van plan om samen met Aurora zelfrijdende elektrische voertuigen te introduceren als een Mobility-as-a-Service dienst. In 2019 zou het om enkele honderden en in 2020 om duizenden testvoertuigen gaan voordat er in 2021 met de productie zou worden begonnen.

Op de goede weg

Volkswagen was van plan om Aurora Driver uiteindelijk te integreren in de verschillende merken en modellen binnen de VW Group. Die plannen zijn echter nooit uitgekomen. Voor Aurora was de samenwerking wel een belangrijke bevestiging dat ze met hun product op de goede weg zijn, en de deal toonde aan dat het almachtige VW het ook niet alleen kan maar de hulp nodig heeft van externe partners om hun ambities op het gebied van autonome rijtechniek waar te maken.

Zelfstandig blijven

De precieze achtergrond van het beëindigen van de samenwerking tussen Aurora en VW blijft onduidelijk. Persbureau Bloomberg meldde in augustus 2018 nog dat VW van plan was om Aurora te kopen, maar dat de startup het aanbod afwees en er de voorkeur aan gaf om zelfstandig te blijven. Wel zou de nieuwe deal met FCA niet de reden zijn van het afbreken van de samenwerking. Beide partijen zijn op goede voet uit elkaar zijn gegaan zo melden bronnen. Wellicht dat VW meer profiteert van de samenwerking met Ford-dochter Argo A.I. Beide autofabrikanten praten inmiddels al maanden over intensieve samenwerking. Eén deal is in ieder geval al rond, Ford en VW gaan vanaf 2022 samen bedrijfsvoertuigen bouwen.

Aurora is een drie jaar oude AV tech-startup. Het bedrijf ontwikkelt naar eigen zeggen een totaaloplossing voor zelfrijdende voertuigen onder de naam Aurora Driver. Aurora werkt naast FCA ook samen met Hyundai en de Chinese EV-fabrikant Byton, alsmede met verschillende andere bedrijven.

Reacties

[…] autoindustrie lijkt soms wel een debutantenbal. Aurora en Fiat Chrysler gaan samenwerken, terwijl Volkswagen en Aurora uit elkaar gaan. In dezelfde week kondigen Aurora en Hyundai aan de banden strakker aan te trekken en Hyundai […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Ford and VW: samenwerking autonome auto bijna rond op
Einde aan samenwerking Volkswagen en Aurora in ontwikkeling AV - Automobielmanagement.nl

Einde aan samenwerking Volkswagen en Aurora in ontwikkeling AV

Aan de samenwerking tussen Volkswagen en Aurora Innovation, dat recent een deal sloot met FCA, is een einde gekomen. Een woordvoerder van VW bevestigt het nieuws en laat weten dat ‘alle activiteiten die onder het partnerschap vallen zijn beeïndigd’. Verdere details zijn door beide bedrijven niet bekend gemaakt.

Op het moment dat Fiat Chrysler en Aurora hun samenwerking aankondigden had Aurora ook nog een deal met Volkswagen, maar daaraan is nu dus een einde gekomen.

Mobility-as-a-Service

De afspraken met Volkswagen zijn in januari 2018 gemaakt, nadat beide organisaties al een half jaar hadden samengewerkt. Toen die deal uiteindelijk werd aangekondigd was VW nog van plan om samen met Aurora zelfrijdende elektrische voertuigen te introduceren als een Mobility-as-a-Service dienst. In 2019 zou het om enkele honderden en in 2020 om duizenden testvoertuigen gaan voordat er in 2021 met de productie zou worden begonnen.

Op de goede weg

Volkswagen was van plan om Aurora Driver uiteindelijk te integreren in de verschillende merken en modellen binnen de VW Group. Die plannen zijn echter nooit uitgekomen. Voor Aurora was de samenwerking wel een belangrijke bevestiging dat ze met hun product op de goede weg zijn, en de deal toonde aan dat het almachtige VW het ook niet alleen kan maar de hulp nodig heeft van externe partners om hun ambities op het gebied van autonome rijtechniek waar te maken.

Zelfstandig blijven

De precieze achtergrond van het beëindigen van de samenwerking tussen Aurora en VW blijft onduidelijk. Persbureau Bloomberg meldde in augustus 2018 nog dat VW van plan was om Aurora te kopen, maar dat de startup het aanbod afwees en er de voorkeur aan gaf om zelfstandig te blijven. Wel zou de nieuwe deal met FCA niet de reden zijn van het afbreken van de samenwerking. Beide partijen zijn op goede voet uit elkaar zijn gegaan zo melden bronnen. Wellicht dat VW meer profiteert van de samenwerking met Ford-dochter Argo A.I. Beide autofabrikanten praten inmiddels al maanden over intensieve samenwerking. Eén deal is in ieder geval al rond, Ford en VW gaan vanaf 2022 samen bedrijfsvoertuigen bouwen.

Aurora is een drie jaar oude AV tech-startup. Het bedrijf ontwikkelt naar eigen zeggen een totaaloplossing voor zelfrijdende voertuigen onder de naam Aurora Driver. Aurora werkt naast FCA ook samen met Hyundai en de Chinese EV-fabrikant Byton, alsmede met verschillende andere bedrijven.

Reacties

[…] autoindustrie lijkt soms wel een debutantenbal. Aurora en Fiat Chrysler gaan samenwerken, terwijl Volkswagen en Aurora uit elkaar gaan. In dezelfde week kondigen Aurora en Hyundai aan de banden strakker aan te trekken en Hyundai […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Ford and VW: samenwerking autonome auto bijna rond op