ANWB: reparatieset geen echt alternatief reservewiel

Een bandenreparatieset is geen volwaardig alternatief voor het reservewiel, vindt de ANWB op grond van een eigen test(je).

De redactie van het bondsblad Kampioen deed een praktijktest waarbij een onervaren bestuurder bij drie auto’s lek reed en daarna het reparatiemiddel toepaste. Heel simpel ging dat niet. De gebruiksaanwijzingen waren niet in het Nederlands, in één geval liep het vulmiddel even hard weer uit de band en het bleek niet eenvoudig om het juiste stroompunt in de auto te vinden voor de compressor. Dit hulpmiddel werkt met een aan/uit knop maar de bestuurder moet zelf in de gaten houden of de juiste bandenspanning is bereikt.

De reparatiesets functioneren niet als het gat groter is dan vier mm en ook niet bij scheuren in de bandwang. Bovendien is de houdbaarheid beperkt. De set moet om de twee tot drie jaar vervangen worden. Conclusie van de ANWB: mochten mensen onderweg lek rijden, dan zijn ze beter af met een reservewiel.

Reacties

Er zijn ook genoeg rijders die de ANWB bellen om het reservewiel erop te zetten als ze een lekke band rijden. Er zal altijd een groep zijn die dit niet in de praktijk weet toe te passen.

Feit is dat autofabrikanten van het reservewiel af willen en of dit nu gebeurt met een Run-Flat band of een reparatiesetje of iets dergelijks.

Geplaatst door: Marcel Bosman op
ANWB: reparatieset geen echt alternatief reservewiel - Automobielmanagement.nl

ANWB: reparatieset geen echt alternatief reservewiel

Een bandenreparatieset is geen volwaardig alternatief voor het reservewiel, vindt de ANWB op grond van een eigen test(je).

De redactie van het bondsblad Kampioen deed een praktijktest waarbij een onervaren bestuurder bij drie auto’s lek reed en daarna het reparatiemiddel toepaste. Heel simpel ging dat niet. De gebruiksaanwijzingen waren niet in het Nederlands, in één geval liep het vulmiddel even hard weer uit de band en het bleek niet eenvoudig om het juiste stroompunt in de auto te vinden voor de compressor. Dit hulpmiddel werkt met een aan/uit knop maar de bestuurder moet zelf in de gaten houden of de juiste bandenspanning is bereikt.

De reparatiesets functioneren niet als het gat groter is dan vier mm en ook niet bij scheuren in de bandwang. Bovendien is de houdbaarheid beperkt. De set moet om de twee tot drie jaar vervangen worden. Conclusie van de ANWB: mochten mensen onderweg lek rijden, dan zijn ze beter af met een reservewiel.

Reacties

Er zijn ook genoeg rijders die de ANWB bellen om het reservewiel erop te zetten als ze een lekke band rijden. Er zal altijd een groep zijn die dit niet in de praktijk weet toe te passen.

Feit is dat autofabrikanten van het reservewiel af willen en of dit nu gebeurt met een Run-Flat band of een reparatiesetje of iets dergelijks.

Geplaatst door: Marcel Bosman op