Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting Natuur en Milieu, die spreekt van een gemiste kans voor de auto-industrie die nota bene op de AutoRai de meest innovatieve auto’s presenteert. Mirjam de Rijk, directeur van Natuur en Milieu, is niet voorzichtig met haar uitspraken: "De auto-industrie maakt de consument nog steeds lekker voor onzuinige en vieze auto’s. De consument is al veel verder en is inmiddels een stuk groener dan de industrie die niet luistert naar de vraag. Geen wonder dat het met deze weinig innoverende bedrijfstak zo slecht gaat."
Gemiddeld stoten de auto’s op de AutoRai per kilometer ruim dertig gram CO2 per kilometer meer uit dan de gemiddelde nieuw verkochte auto in Nederland (190 gram versus 160 gram). Dat steekt allemaal nog schril af tegen de EU-norm van 2015 die voorschrijft dat het 130 gram moet zijn. ‘Als de echte fossiele slurpers niet worden meegerekend dan is de gemiddelde CO2-uitstoot van de Rai-auto’s nog steeds 158 gram per kilometer. Dat is inclusief de groene innovaties. Het is een echte misser dat de innovatieve auto’s op de Rai niet schoner zijn dan de gemiddelde nieuwe auto’s uit 2007 die al rondrijden in Nederland’, aldus een bericht van SNM.
De zuinigste en schoonste auto op de AutoRAI is de Toyota Prius met 89 gram CO2-uitstoot per km en een verbruik van 3,9 liter per 100 km. De meest vervuilende auto is de Bugatti Veyron die 571 gram CO2 per kilometer uitstoot.
Natuur en Milieu zegt met het c,mm,n-project te laten zien hoe het anders kan. Vorige week lanceerde de stichting het Actieplan elektrisch vervoer dat uitgaat van een miljoen elektrische auto’s in 2020. Meer hierover in Automobiel Management nummer 8 van 10 april.
CO2 -uitstoot per merk van de veelverkochte merken
Smart = 104 gr CO2/ per km
Mini = 127
Toyota = 147
Skoda = 151
Seat = 152
Suzuki = 156
KIA = 157
Volkswagen = 158
Chevrolet = 164
Hyundai = 168
Alfa Romeo = 171
Mazda = 172
BMW = 172
Opel = 174
Ford = 175
Volvo = 180
Audi = 183
Saab = 195
Dodge = 203
Lexus = 218
Jeep = 224
Lotus = 228
Mercedes = 229
Jaguar = 226
Landrover = 237
Chrysler = 243
Porsche = 252
Cadillac = 278
Range Rover = 280
Aston Martin = 338
Rolls-Royce = 377
Hummer = 379
Maybach = 383
Lamborghini = 384
Bentley = 419
Bugatti = 571
Waar praat dat mens over zeg… Er staan lambourghini’s ferrari’s, aston martin die krikken het gemiddelde natuurlijk wel op. Hoeveel Ferrari’s worden er nu verkocht in Nederland vergeleken met een zuinige auto als een smart. Dit is appels met peren vergelijken. Echt een onzin bericht!!!!!
Zo langzamerhand gaan we allemaal ten onder aan dit soort pietpraat, alsof er in deze tijd waar zoveel mensen hun baan verliezen, zich echt druk maken en op deze onzin zitten te wachten. over
Hoe NSM er bij komt dat de consument groener is dan de industrie, is mij niet duidelijk, Niemand van de echte autoliefhebbers zit te wachten op electrische auto’s!
Verder is het gezeur van het verbruik ronduit belachelijk! Als je met een Prius lekker doortuft rijdt deze 1 op 10!
Buiten dat, is de energielabeling alleen bedacht om nog meer belasting te heffen! Millieu en Natuur?….. Nee, Geld natuurlijk!
Nou, ik vind het anders best wel slecht dat alleen Smart en Mini onder de EU-norm van 2015 uitkomen.
Allemaal leuk en aardig die milieucijfertjes, maar zoals al eerder aangehaald staan er heel veel exoten die inderdaad niet tot de meest milieuvriendelijke soort behoren. Gelukkig voor voor de milieufreaks onder ons hebben de eigenaren van dit soort bolides doorgaans meerdere auto’s tot hun beschikking waardoor de jaarlijks gereden kilometers marginaal te noemen zijn. Zetten we dit af tegen de zakenrijder die met zijn ogenschijnlijke milieuvriendelijke auto rijdt, kunnen we wellicht concluderen dat deze meer milieuvervuilend is! Ik denk dat het nu eens een keer afgelopen moet zijn met eeuwige gezeur over de grote dure sportwagens en het milieu!