Als fabrikant van elektrische auto’s kan Tesla emissierechten verkopen aan andere producenten, die op die manier de CO2-uitstoot van hun vloot naar beneden kunnen bijstellen en boetes verminderen. Het verkopen van die rechten levert door de huidige relatief soepele regels minder op, zegt Tesla. Andere autofabrikanten hebben al gezegd dat een verhoging van de boetes hun jaarlijks minstens 1 miljard dollar zou kosten aan boetes en inkoopkosten van de rechten.

Europa

De Europese Commissie heeft sinds vorig jaar ook regels waardoor de gemiddelde uitstoot van alle nieuwe auto’s van een fabrikant onder een bepaalde grens moet liggen. Voor bijvoorbeeld de Volkswagen-merken was de eis afgelopen jaar ruim 99 gram CO2 per kilometer, wat met gemiddeld 0,5 gram werd overschreden. Dat leverde het bedrijf een boete op van waarschijnlijk meer dan 100 miljoen euro. Tesla had in Europa een deal met Fiat-Chrysler en verdiende zo ook hier aan de uitstootregels.

Lees ook:
Tesla boekt eerste jaarwinst dankzij emissierechten