Nederlandse auto relatief weinig voorzien van esp

Het aantal nieuwe auto’s in Europa dat is uitgerust met esp (elektronisch stabiliteits programma) is in 2008 met vijf procent gestegen tot 55 procent. Nederland blijft fors onder het Europese gemiddelde met maar 44 procent. Op z’n laatst eind 2014 moeten alle nieuwe auto’s in Europa, de VS en Australië over esp beschikken.

Het percentage van nieuw geregistreerde auto’s in Nederland dat is uitgerust met esp, steeg vorig jaar met één procent tot 44 procent. Daarmee blijft Nederland achterop in vergelijking met de andere Benelux-landen België (52 procent) en Luxemburg (64) en met buurland Duitsland, waar de installatieratio al 81 procent bedraagt, zo meldt Robert Bosch. 
Er blijft een groot onderscheid bestaan in de installatiepercentages bij de verschillende autosegmenten. Bij de grote en middelgrote Europese voertuigen (D-, E- en F-segment) wordt esp voor bijna alle wagens standaard aangeboden en bedraagt het installatiepercentage nagenoeg honderd procent. Ook steeds meer compacte auto’s zijn standaard of optioneel met esp uitgerust. "Onze grootste zorg blijven de kleine wagens", stelt Filip Boelens, divisional director automotive technology Benelux bij Bosch. "Esp is voor deze wagens minstens even belangrijk als voor de grote." Toch was vorig jaar maar negentien procent van de compacte en kleine auto’s uitgerust met het rijveiligheidssysteem. De cijfers bewijzen dat nog een lange weg moet worden afgelegd tot 2011, wanneer de Europese Commissie esp standaard wil laten installeren op alle nieuwe modellen in Europa. In 2014 moeten alle nieuwe wagens zijn uitgerust met het rijveiligheidssysteem.
Botsbureau EuroNCAP speelt sinds dit jaar alvast in op de nieuwe regelgeving. Alleen voertuigen die met esp zijn uitgerust, komen nog in aanmerking voor vijf sterren.  "Esp kan tot tachtig procent van alle slipongevallen vermijden en levert dan ook een belangrijke bijdrage aan de veiligheid", vindt Boelens.

 

 

Reacties

Ongetwijfeld heeft zulks te maken met de prijsstelling van auto’s en opties en de belasting die hier overheen komt (BPM). Omdat auto’s in NL relatief duur zijn wordt de basisversie zonder opties als ESP aangeboden. Op de optieprijs komt dan ook nog eens de BPM. Logisch dat veel mensen op kleinere auto’s niet voor deze optie kiezen, zeker de zakelijke rijders niet (bijtelling). Enige optie: geen BPM op veiligheidsverhogende opties. Is ooit al eens zo geweest en ik heb nog nooit begrepen waarom dit destijds is geschrapt. Zal wel met de staatskas en het begrotingstekort te maken hebben. Veiligheid gaat de overheid boven alles, mij ook, maar stimuleer het dan wel via de belasting, net als het milieu.

Geplaatst door: S. Meeuwis op
Nederlandse auto relatief weinig voorzien van esp - Automobielmanagement.nl

Nederlandse auto relatief weinig voorzien van esp

Het aantal nieuwe auto’s in Europa dat is uitgerust met esp (elektronisch stabiliteits programma) is in 2008 met vijf procent gestegen tot 55 procent. Nederland blijft fors onder het Europese gemiddelde met maar 44 procent. Op z’n laatst eind 2014 moeten alle nieuwe auto’s in Europa, de VS en Australië over esp beschikken.

Het percentage van nieuw geregistreerde auto’s in Nederland dat is uitgerust met esp, steeg vorig jaar met één procent tot 44 procent. Daarmee blijft Nederland achterop in vergelijking met de andere Benelux-landen België (52 procent) en Luxemburg (64) en met buurland Duitsland, waar de installatieratio al 81 procent bedraagt, zo meldt Robert Bosch. 
Er blijft een groot onderscheid bestaan in de installatiepercentages bij de verschillende autosegmenten. Bij de grote en middelgrote Europese voertuigen (D-, E- en F-segment) wordt esp voor bijna alle wagens standaard aangeboden en bedraagt het installatiepercentage nagenoeg honderd procent. Ook steeds meer compacte auto’s zijn standaard of optioneel met esp uitgerust. "Onze grootste zorg blijven de kleine wagens", stelt Filip Boelens, divisional director automotive technology Benelux bij Bosch. "Esp is voor deze wagens minstens even belangrijk als voor de grote." Toch was vorig jaar maar negentien procent van de compacte en kleine auto’s uitgerust met het rijveiligheidssysteem. De cijfers bewijzen dat nog een lange weg moet worden afgelegd tot 2011, wanneer de Europese Commissie esp standaard wil laten installeren op alle nieuwe modellen in Europa. In 2014 moeten alle nieuwe wagens zijn uitgerust met het rijveiligheidssysteem.
Botsbureau EuroNCAP speelt sinds dit jaar alvast in op de nieuwe regelgeving. Alleen voertuigen die met esp zijn uitgerust, komen nog in aanmerking voor vijf sterren.  "Esp kan tot tachtig procent van alle slipongevallen vermijden en levert dan ook een belangrijke bijdrage aan de veiligheid", vindt Boelens.

 

 

Reacties

Ongetwijfeld heeft zulks te maken met de prijsstelling van auto’s en opties en de belasting die hier overheen komt (BPM). Omdat auto’s in NL relatief duur zijn wordt de basisversie zonder opties als ESP aangeboden. Op de optieprijs komt dan ook nog eens de BPM. Logisch dat veel mensen op kleinere auto’s niet voor deze optie kiezen, zeker de zakelijke rijders niet (bijtelling). Enige optie: geen BPM op veiligheidsverhogende opties. Is ooit al eens zo geweest en ik heb nog nooit begrepen waarom dit destijds is geschrapt. Zal wel met de staatskas en het begrotingstekort te maken hebben. Veiligheid gaat de overheid boven alles, mij ook, maar stimuleer het dan wel via de belasting, net als het milieu.

Geplaatst door: S. Meeuwis op