Cardoen onthult het geheim achter zijn succes

“Geef me een showroom vol Hummers en ik verkoop ze”, zegt Karel Cardoen. De prijs, dáár gaat het om. “Als die goed is, kun je alles verkopen.”

Dat zegt de Belgische autohandelaar vandaag in NRC Handelsblad. Terwijl de ene na de andere autodealer failliet gaat, heeft Cardoen twee weken geleden een nieuwe vestiging geopend. Zijn negende. Cardoen verkocht de eerste helft van dit jaar zestig procent meer auto’s. Cardoen noemt 2009 ‘een topjaar, ronduit schitterend’. Dankzij de economische crisis. Hij geeft diverse verklaringen voor zijn succes: "Voor een particulier die niets om een merk geeft, is een dealer met maar één merk helemaal niet logisch."
Cardoen heeft de auto’s onderverdeeld in vier categorieën, helemaal het nieuwe concept van de AutoRAI: klassewagens, stadsauto’s, familiewagens en monovolumes ofwel terreinwagens et cetera. Hij zet dus alle merken bij elkaar, en ze zijn direct leverbaar, voor de laagste prijzen. Onder de ruitenwissers zitten grote papieren waarop alle specificaties staan. Ook staan er twee prijzen op: in kleine cijfers de catalogusprijs en in grote cijfers de prijs van Cardoen. Een verschil van tienduizend euro is geen uitzondering. Zo staat er een Citroën Picasso bij de familieauto’s. Catalogusprijs: 25.896 euro. 

Prijs bij Cardoen: 16.795. ‘Autoshoppen is plezant’, staat er onder. "We verdienen er ook nog op", zegt Cardoen.
Dat komt door de bodemprijzen die hij voor de auto’s betaalt. Laatst nog, een partij Hyundai’s op de Canarische Eilanden. De plaatselijke importeur had een grote voorraad waar hij vanaf wilde. Cardoen kon ze goedkoop overnemen. Vlak daarna ging de Nederlandse autohandelaar Kroymans failliet, die ook in België een aantal vestigingen had. Meteen belde iemand van Cardoen met de Belgische curator. En zo kon Cardoen heel goedkoop een partij auto’s van het merk SsangYong kopen. De markt klopt niet, zegt Cardoen, en daar profiteren wij van. "Er zijn te veel autobedrijven die te veel auto’s produceren. Dus zitten ze allemaal met overschotten."
En tot slot: hoe komt hij van zijn eigen voorraad af? Twee voor de prijs van één aanbieden. Hij selecteerde honderd grote auto’s en bij aanschaf van een van die auto’s kregen klanten een van de honderd kleinere auto’s er gratis bij. En nu écht de laatste truc van Cardoen: in oktober gaat hij klanten een ‘slooppremie’ geven voor hun oude auto. Kopen ze bij hem een van de tweehonderd geselecteerde auto’s, dan krijgen ze tussen vijf- en tienduizend euro voor hun oude auto. Hoeveel precies, moet het marketingteam nog uitrekenen.

 

 

 

Reacties

Typisch Cardoen; succes verhalen ophangen en de rest verzwijgen. AM, vraag hem eens hoeveel vestigingen hij al heeft moeten sluiten, of hoe hij zijn tegenvallende bedrijfsresultaat aanpakt, of wat hij doet met ontevreden klanten die waarheid ontdekken achter zijn misleidende catalogusprijzen, of de klant die nergens terecht kan voor zijn beloofde waarborg…
Hier in Belgie kennen we hem al, aan jullie de eer.

Geplaatst door: Jean-Marie B op

Die Cardoen! Op de eerste de beste Nima-A cursus leer je in Nederland al: dat als je marketing verhaal niet voor elkaar is je gewoon je rpijs moet laten zakken.

Op de markt weten ze dat al honderden jaren: als 2 kooplieden hetzelfde fruit verkopen, zal er vanzelf een de prijs laten zakken.

Maar wie verdient er daarna nog wat op de lange termijn.

Nee, Cardoen dit is geen geheim, dit goochelen met woorden om de aandacht te krijgen.

Overigens; klop even aan bij BVBA-auctions; die hebben nog Caddillacs zat.Vanaf model Ton van Soest.

Geplaatst door: marcel norbart op

Hoe ‘ie het doet boeit me niet eens. Wie een SsangYong Actyon kan slijten verdient per definitie een pluim.

Geplaatst door: Ronald de Grensover op
Cardoen onthult het geheim achter zijn succes - Automobielmanagement.nl

Cardoen onthult het geheim achter zijn succes

“Geef me een showroom vol Hummers en ik verkoop ze”, zegt Karel Cardoen. De prijs, dáár gaat het om. “Als die goed is, kun je alles verkopen.”

Dat zegt de Belgische autohandelaar vandaag in NRC Handelsblad. Terwijl de ene na de andere autodealer failliet gaat, heeft Cardoen twee weken geleden een nieuwe vestiging geopend. Zijn negende. Cardoen verkocht de eerste helft van dit jaar zestig procent meer auto’s. Cardoen noemt 2009 ‘een topjaar, ronduit schitterend’. Dankzij de economische crisis. Hij geeft diverse verklaringen voor zijn succes: "Voor een particulier die niets om een merk geeft, is een dealer met maar één merk helemaal niet logisch."
Cardoen heeft de auto’s onderverdeeld in vier categorieën, helemaal het nieuwe concept van de AutoRAI: klassewagens, stadsauto’s, familiewagens en monovolumes ofwel terreinwagens et cetera. Hij zet dus alle merken bij elkaar, en ze zijn direct leverbaar, voor de laagste prijzen. Onder de ruitenwissers zitten grote papieren waarop alle specificaties staan. Ook staan er twee prijzen op: in kleine cijfers de catalogusprijs en in grote cijfers de prijs van Cardoen. Een verschil van tienduizend euro is geen uitzondering. Zo staat er een Citroën Picasso bij de familieauto’s. Catalogusprijs: 25.896 euro. 

Prijs bij Cardoen: 16.795. ‘Autoshoppen is plezant’, staat er onder. "We verdienen er ook nog op", zegt Cardoen.
Dat komt door de bodemprijzen die hij voor de auto’s betaalt. Laatst nog, een partij Hyundai’s op de Canarische Eilanden. De plaatselijke importeur had een grote voorraad waar hij vanaf wilde. Cardoen kon ze goedkoop overnemen. Vlak daarna ging de Nederlandse autohandelaar Kroymans failliet, die ook in België een aantal vestigingen had. Meteen belde iemand van Cardoen met de Belgische curator. En zo kon Cardoen heel goedkoop een partij auto’s van het merk SsangYong kopen. De markt klopt niet, zegt Cardoen, en daar profiteren wij van. "Er zijn te veel autobedrijven die te veel auto’s produceren. Dus zitten ze allemaal met overschotten."
En tot slot: hoe komt hij van zijn eigen voorraad af? Twee voor de prijs van één aanbieden. Hij selecteerde honderd grote auto’s en bij aanschaf van een van die auto’s kregen klanten een van de honderd kleinere auto’s er gratis bij. En nu écht de laatste truc van Cardoen: in oktober gaat hij klanten een ‘slooppremie’ geven voor hun oude auto. Kopen ze bij hem een van de tweehonderd geselecteerde auto’s, dan krijgen ze tussen vijf- en tienduizend euro voor hun oude auto. Hoeveel precies, moet het marketingteam nog uitrekenen.

 

 

 

Reacties

Typisch Cardoen; succes verhalen ophangen en de rest verzwijgen. AM, vraag hem eens hoeveel vestigingen hij al heeft moeten sluiten, of hoe hij zijn tegenvallende bedrijfsresultaat aanpakt, of wat hij doet met ontevreden klanten die waarheid ontdekken achter zijn misleidende catalogusprijzen, of de klant die nergens terecht kan voor zijn beloofde waarborg…
Hier in Belgie kennen we hem al, aan jullie de eer.

Geplaatst door: Jean-Marie B op

Die Cardoen! Op de eerste de beste Nima-A cursus leer je in Nederland al: dat als je marketing verhaal niet voor elkaar is je gewoon je rpijs moet laten zakken.

Op de markt weten ze dat al honderden jaren: als 2 kooplieden hetzelfde fruit verkopen, zal er vanzelf een de prijs laten zakken.

Maar wie verdient er daarna nog wat op de lange termijn.

Nee, Cardoen dit is geen geheim, dit goochelen met woorden om de aandacht te krijgen.

Overigens; klop even aan bij BVBA-auctions; die hebben nog Caddillacs zat.Vanaf model Ton van Soest.

Geplaatst door: marcel norbart op

Hoe ‘ie het doet boeit me niet eens. Wie een SsangYong Actyon kan slijten verdient per definitie een pluim.

Geplaatst door: Ronald de Grensover op