Vervuilende importoccasion wordt in 2010 fors goedkoper

De waardebepalingexperts van Autotelex hebben uitgerekend dat onder het nieuwe belastingplan het importeren van occasions van vóór februari 2008 met een ongunstig energielabel bijzonder lucratief wordt. Het voordeel kan tot duizenden euro’s oplopen.

Enig voorbehoud: de Tweede Kamer heeft inmiddels haar zegen gegeven maar het belastingplan moet nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd. In de plannen wordt vanaf januari volgend jaar de autobelasting bpm verder afgebouwd van 40 naar 27,4 procent en komt het ingewikkelde bonus/malussysteem van het energielabel te vervallen. In de plaats wordt de CO2-heffing (slurptax) verder uitgebouwd. Maar dit laatste geldt niet voor auto’s van voor 1 februari 2008, de datum dat de CO2-heffing in Nederland werd ingevoerd. Bij import van deze occasions hoeft de slurptax dan ook niet betaald te worden terwijl de bpm wél daalt van 40,0 naar 27,4 procent. Bovendien is het energielabel niet meer van belang. "Dat levert ongekend voordeel op voor met name grote, relatief vervuilende importauto’s", zegt Henk Rijpstra, directeur van Autotelex.

"Onze bpm-experts hebben enkele auto’s onder de loep genomen. Bijvoorbeeld een forse Audi Q7 (4.2 liter FSI) uit januari 2008. De inkoopwaarde voor deze auto bedraagt 57.852 euro. Als deze auto nog dit jaar wordt geïmporteerd, moet er 14.195 euro aan rest-bpm worden neergeteld. Dat is inclusief een slurptax van 1.200 euro (F-label). Wordt diezelfde auto in 2010 ingevoerd, dan hoeft er ‘slechts’ 9.057 euro aan bpm worden betaald. Een verschil dus van ruim 5.000 euro."
Maar ook voor de meer courante auto’s kan import lucratief zijn. Van een Golf 1.4 TSI uit 2008 kan het voordeel bij import oplopen tot bijna 1.300 euro, bij een Audi A6 Avant 3.0 TDI tot bijna 3.000 euro. Rijpstra verwacht niet dat de overheid ingrijpt: het voordeel is van relatief korte duur, de markt in Nederland zal naar verwachting reageren op deze nieuwe ‘inzichten’. De bpm is daarbij onderdeel van het totale kostenplaatje. "Feit is dat de hele ombouwoperatie van bpm naar CO2-heffing vooral toegesneden is op nieuwe auto’s. Dat er nu voor importoccasions groot voordeel is te behalen, is nooit voorzien. Helemaal niet dat dit voordeel vooral goed uitpakt voor grote, relatief vervuilende diesels."

 

Vervuilende importoccasion wordt in 2010 fors goedkoper - Automobielmanagement.nl

Vervuilende importoccasion wordt in 2010 fors goedkoper

De waardebepalingexperts van Autotelex hebben uitgerekend dat onder het nieuwe belastingplan het importeren van occasions van vóór februari 2008 met een ongunstig energielabel bijzonder lucratief wordt. Het voordeel kan tot duizenden euro’s oplopen.

Enig voorbehoud: de Tweede Kamer heeft inmiddels haar zegen gegeven maar het belastingplan moet nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd. In de plannen wordt vanaf januari volgend jaar de autobelasting bpm verder afgebouwd van 40 naar 27,4 procent en komt het ingewikkelde bonus/malussysteem van het energielabel te vervallen. In de plaats wordt de CO2-heffing (slurptax) verder uitgebouwd. Maar dit laatste geldt niet voor auto’s van voor 1 februari 2008, de datum dat de CO2-heffing in Nederland werd ingevoerd. Bij import van deze occasions hoeft de slurptax dan ook niet betaald te worden terwijl de bpm wél daalt van 40,0 naar 27,4 procent. Bovendien is het energielabel niet meer van belang. "Dat levert ongekend voordeel op voor met name grote, relatief vervuilende importauto’s", zegt Henk Rijpstra, directeur van Autotelex.

"Onze bpm-experts hebben enkele auto’s onder de loep genomen. Bijvoorbeeld een forse Audi Q7 (4.2 liter FSI) uit januari 2008. De inkoopwaarde voor deze auto bedraagt 57.852 euro. Als deze auto nog dit jaar wordt geïmporteerd, moet er 14.195 euro aan rest-bpm worden neergeteld. Dat is inclusief een slurptax van 1.200 euro (F-label). Wordt diezelfde auto in 2010 ingevoerd, dan hoeft er ‘slechts’ 9.057 euro aan bpm worden betaald. Een verschil dus van ruim 5.000 euro."
Maar ook voor de meer courante auto’s kan import lucratief zijn. Van een Golf 1.4 TSI uit 2008 kan het voordeel bij import oplopen tot bijna 1.300 euro, bij een Audi A6 Avant 3.0 TDI tot bijna 3.000 euro. Rijpstra verwacht niet dat de overheid ingrijpt: het voordeel is van relatief korte duur, de markt in Nederland zal naar verwachting reageren op deze nieuwe ‘inzichten’. De bpm is daarbij onderdeel van het totale kostenplaatje. "Feit is dat de hele ombouwoperatie van bpm naar CO2-heffing vooral toegesneden is op nieuwe auto’s. Dat er nu voor importoccasions groot voordeel is te behalen, is nooit voorzien. Helemaal niet dat dit voordeel vooral goed uitpakt voor grote, relatief vervuilende diesels."