Kroes wil af van de huidige uitzondering voor de sector. Dealers van auto’s, vrachtwagens en bussen mogen dan na mei volgend jaar geen kartelafspraken meer maken, die in de meeste andere sectoren al veel langer verboden zijn.

"Auto’s zijn een grote hap uit het gemiddelde huishoudbudget", redeneert Kroes. "Concurrentie is daarom cruciaal voor de autosector. Onze analyses tonen dat de concurrentie al sterk is bij de autoverkoop, dus hebben we geen reden om die sector anders te behandelen dan andere."

Kroes wil echter nog wel een uitzondering toestaan voor enkele autoreparateurs. De sector heeft al weinig concurrentie, omdat veel onderdelen gebonden zijn aan merken, stelt Kroes.

De EU-commissaris stelt daarom alleen concurentie voor bij autoreparateurs met minder dan 30 procent marktaandeel. Grote autofabrikanten kunnen dan niet langer technische informatie achterhouden voor onafhankelijke bedrijven, meent Kroes. Ze wil de grote fabrikanten bovendien verplichten om reserve-onderdelen te verkopen aan onafhankelijke reparateurs. Zo kan een ‘witte garage’ dus ook specifieke delen van bijvoorbeeld een Mercedes vervangen.

De Europese brancheorganisatie voor autohandel en -reparatie Cecra reageert woest op het voorstel van Kroes. "Onaanvaardbaar", zegt voorzitter Jürgen Creutzig. Volgens hem is het onmogelijk verschillende regels te hanteren voor autohandel en autoreparatie, zoals Kroes voorstelt. De sectoren zijn volgens Creutzig daarvoor te nauw met elkaar verweven.

bron: AFN en ANP