De buitenzijde van het profiel zorgt voor koersvastheid, de binnenzijde voor grip (afvoer van water en de aandrijf- en remkrachten). Door deze scheiding hebben verkeerd gemonteerde banden direct een negatieve invloed op de rijeigenschappen en de verkeersveiligheid. Door verkeerd gemonteerde banden trekt de auto naar één kant in de bochten, bij het optrekken en bij het remmen. Verder produceren verkeerd gemonteerde banden meer afrolgeluid en krijgt de auto een hogere rolweerstand.
Aangezien asymmetrische banden visueel moeilijker zijn te herkennen, is de verwachting dat het percentage afkeuringen hier hoger zal zijn. Bovendien groeit het gebruik van asymmetrische banden. Het belang van goede montage voor de verkeersveiligheid neemt daarmee volgens de Vaco toe.
Als men een reserve wiel in de auto heeft moet men er dus 2 hebben. Een voor de linkerzijde en een voor de rechterzijde. Waar laat ik die?
@Frans: dit maakt voor een thuiskomertje niet zo veel uit. Idem voor een reparatieset.
@Frans
Onzin natuurlijk, gewoon outside out en inside in, daar heb je echt geen 2 banden voor nodig 😉