Vestiging Lexus Breukelen gaat sluiten

De vestiging van Lexus in Breukelen wordt vanaf 1 november samengevoegd met Lexus Amsterdam en Lexus Amerfsoort.

Het gebouw aan de A2 zal daarom niet langer als Lexus dealer fungeren en medewerkers krijgen de mogelijkheid verder te werken binnen Louwman Retail.

Lexus Breukelen was de eerste single brand dealer van de autofabrikant. Sindsdien heeft het luxemerk 12 dealers in Nederland, waaronder dus de vestigingen in Amersfoort en Amsterdam. Een moderne flagshipstore in Den Haag staat eveneens op de planning.

"Met dit dealernetwerk wordt Nederland optimaal afgedekt en zijn we klaar voor de toekomst", aldus Geordy Bloem, general Manager Lexus.

Reacties

Dit is geen goed bericht, het beste zou zijn Breukelen als showroom en Amsterdam als showroom en werkplaats te gebruiken. De locatie aan de snelweg is beste wat Lexus ooit heeft neergezet.

Geplaatst door: Jansen op

Voor de duurzaam rendabele exploitatie van een self-supporting dealerbedrijf moeten zich in de geografisch directe invloedssfeer voldoende potentiële sales- en aftersales-klanten bevinden (cq. zich daar binnen een overbrugbare periode gaan vestigen). Niet in de laatste plaats is ook de kwaliteit die het bedrijf kan bieden van dominante betekenis.

De kwaliteit van zulke lastige inschattingen is essentieel, want anders zal de “markt” uiteindelijk zelf wel bepalen of er op de gekozen locatie voldoende produkten/ diensten worden aangeboden om klant bij het bedrijf te worden èn te blijven.

Immers, als de beoogde bedrijfscapaciteit niet duurzaam gevuld kan worden (bijvoorbeeld omdat de gedane veronderstellingen achteraf bezien niet deugdelijk blijken) dan zijn grote (aanloop)verliezen onvermijdelijk.

Uiteraard kan ook de mogelijk verminderde appreciatie van een automobielmerk zo’n situatie later nog doen ontstaan omdat de verkoopvolumes dan immers krimpen met als gevolg dat er omwille van wagenparkbehoud vaak tot steeds geforceerder inruil (overwaardering) wordt besloten.
Hoe dan ook, zo ontstaat een moeilijk rendabel te maken “experience-center” of het gevaar van een “praalgraf op zichtlocatie” waarvoor de markt uiteindelijk de tol niet wenst te betalen.

Er kàn uit representativiteits-overweging door concerns, fabrieksvestigingen en/of importeurs desondanks voor worden gekozen om zo’n vestiging tóch te stichten. Maar de kosten van die “service” moet dan in lengte van jaren door andere vestigingen of door andere activiteiten of bedrijfsonderdelen gedragen kunnen worden (“interne sponsoring”).
Wie dit onvoldoende voorziet kan en de last uiteindelijk niet kan blijven dragen legt op den duur het loodje.

Tenslotte kan er –pikant gegeven voor importeurs- bovendien (en mogelijk onbedoeld) continuïteitsdreiging voor andere nabijgelegen zelfstandige dealers ontstaan omdat de aldus ontstane (over)capaciteit in de regio niet door de markt wordt gedragen.

Maar zo kun je het als importeur ook jezèlf bemoeilijken om op termijn in de nabijheid verantwoord een betere vestigingsplaats te kiezen!
Het lijkt erop dat de Lexus-vestiging (zelfs) in Breukelen niet op zich staat…. Bij Louwman heeft men dat ingezien en een moedig besluit genomen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Geplaatst door: J. Singor op

Er zullen meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan het opheffen van deze vestiging in Breukelen, de intentie te verkopen aan nieuwe en dus potentiele klanten en het ongenuanceerd hiermee omgaan zal een voedingsbodem geweest zijn voor de ontmanteling van deze vestiging.

Geplaatst door: Lexusdriver op
Vestiging Lexus Breukelen gaat sluiten - Automobielmanagement.nl

Vestiging Lexus Breukelen gaat sluiten

De vestiging van Lexus in Breukelen wordt vanaf 1 november samengevoegd met Lexus Amsterdam en Lexus Amerfsoort.

Het gebouw aan de A2 zal daarom niet langer als Lexus dealer fungeren en medewerkers krijgen de mogelijkheid verder te werken binnen Louwman Retail.

Lexus Breukelen was de eerste single brand dealer van de autofabrikant. Sindsdien heeft het luxemerk 12 dealers in Nederland, waaronder dus de vestigingen in Amersfoort en Amsterdam. Een moderne flagshipstore in Den Haag staat eveneens op de planning.

"Met dit dealernetwerk wordt Nederland optimaal afgedekt en zijn we klaar voor de toekomst", aldus Geordy Bloem, general Manager Lexus.

Reacties

Dit is geen goed bericht, het beste zou zijn Breukelen als showroom en Amsterdam als showroom en werkplaats te gebruiken. De locatie aan de snelweg is beste wat Lexus ooit heeft neergezet.

Geplaatst door: Jansen op

Voor de duurzaam rendabele exploitatie van een self-supporting dealerbedrijf moeten zich in de geografisch directe invloedssfeer voldoende potentiële sales- en aftersales-klanten bevinden (cq. zich daar binnen een overbrugbare periode gaan vestigen). Niet in de laatste plaats is ook de kwaliteit die het bedrijf kan bieden van dominante betekenis.

De kwaliteit van zulke lastige inschattingen is essentieel, want anders zal de “markt” uiteindelijk zelf wel bepalen of er op de gekozen locatie voldoende produkten/ diensten worden aangeboden om klant bij het bedrijf te worden èn te blijven.

Immers, als de beoogde bedrijfscapaciteit niet duurzaam gevuld kan worden (bijvoorbeeld omdat de gedane veronderstellingen achteraf bezien niet deugdelijk blijken) dan zijn grote (aanloop)verliezen onvermijdelijk.

Uiteraard kan ook de mogelijk verminderde appreciatie van een automobielmerk zo’n situatie later nog doen ontstaan omdat de verkoopvolumes dan immers krimpen met als gevolg dat er omwille van wagenparkbehoud vaak tot steeds geforceerder inruil (overwaardering) wordt besloten.
Hoe dan ook, zo ontstaat een moeilijk rendabel te maken “experience-center” of het gevaar van een “praalgraf op zichtlocatie” waarvoor de markt uiteindelijk de tol niet wenst te betalen.

Er kàn uit representativiteits-overweging door concerns, fabrieksvestigingen en/of importeurs desondanks voor worden gekozen om zo’n vestiging tóch te stichten. Maar de kosten van die “service” moet dan in lengte van jaren door andere vestigingen of door andere activiteiten of bedrijfsonderdelen gedragen kunnen worden (“interne sponsoring”).
Wie dit onvoldoende voorziet kan en de last uiteindelijk niet kan blijven dragen legt op den duur het loodje.

Tenslotte kan er –pikant gegeven voor importeurs- bovendien (en mogelijk onbedoeld) continuïteitsdreiging voor andere nabijgelegen zelfstandige dealers ontstaan omdat de aldus ontstane (over)capaciteit in de regio niet door de markt wordt gedragen.

Maar zo kun je het als importeur ook jezèlf bemoeilijken om op termijn in de nabijheid verantwoord een betere vestigingsplaats te kiezen!
Het lijkt erop dat de Lexus-vestiging (zelfs) in Breukelen niet op zich staat…. Bij Louwman heeft men dat ingezien en een moedig besluit genomen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Geplaatst door: J. Singor op

Er zullen meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan het opheffen van deze vestiging in Breukelen, de intentie te verkopen aan nieuwe en dus potentiele klanten en het ongenuanceerd hiermee omgaan zal een voedingsbodem geweest zijn voor de ontmanteling van deze vestiging.

Geplaatst door: Lexusdriver op