Uiteraard blijft ook Fource niet buiten schot in de huidige crisis, maar volgens commercieel directeur Johan van der Hoeven slaat zowel de aftermarketbranche in het geheel als Fource in het bijzonder zich er goed doorheen. “Het is in deze tijd vooral zaak om gezond te blijven, dat geldt ook voor bedrijven”, stelt hij. “Ook wij hebben onze doelstellingen moeten herzien, maar we kijken toch terug op een redelijk goed verlopen jaar.” Daarbij heeft vooral de recente lancering van het nieuwe concept Autobandenpartner, waarbij garagisten op de gebieden marketing, scholing en advies worden ondersteund bij de verkoop van autobanden, voor een boost gezorgd. “Ook al zal het gemiddelde kilometrage naar verwachting dalen, mensen zullen toch banden nodig blijven hebben. En daarbij maakt het geen verschil of een auto nu is voorzien van een verbrandingsmotor of een elektromotor.”

Bandenverkoop mooie bron van inkomsten

Nu er minder onderhoud wordt uitgevoerd in autobedrijven, is de verkoop van banden een mooie bron van inkomsten voor hen. Het is dus niet zo vreemd dat veel garagisten er heil in zien. Van der Hoeven: “De kaart van Nederland is aardig afgedekt. Eind september hadden we al meer dan 300 partners, we verwachten dat aantal in het eerste kwartaal van volgend jaar te hebben verhoogd naar 400 partners.” Van der Hoeven signaleert ook dat de samenwerking met merkdealers steeds beter wordt, mede doordat het aantal daarvan afneemt. “Vroeger was er een kloof, maar doordat het aantal dealers daalt en door het feit dat de voorraden bij dealers afnemen, wordt er vaker een beroep op ons gedaan”, zo zegt hij. “Het wordt meer just in time en daarbij komen wij in beeld. We gaan steeds meer richting een partnerschap op het gebied van onderdelendistributie, digitalisering en kennis. De techniek wordt steeds complexer, maar samen met Automotive Academy zorgen we ervoor dat die kennis op peil blijft.”

Nieuw distributiecentrum

Voor 2021 wil Fource als marktleider vooral vasthouden aan de ingeslagen koers en regelmatig het productaanbod blijven vernieuwen. Ook wordt volgend jaar een nieuw centraal distributiecentrum in gebruik genomen in Berkel en Rodenrijs.  “Dat is ongeveer 50.000 m² groot. Met de ingebruikname van deze nieuwe locatie willen we onze servicegraad en de beschikbaarheid van onderdelen verder verbeteren.” Daarmee wil Fource recht doen aan zijn motto: ‘de betrouwbare expertisepartner van vandaag en klaar voor morgen’. “Op deze manier kunnen we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien”, zo besluit Van der Hoeven.

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.