Doyen brengt AD garage terug in het straatbeeld

brand story

Doyen Auto Nederland is op 1 januari verdergegaan als Autodistribution Nederland. Het bedrijf, onderdeel van het Franse PHE, heeft twee eigen grossierconcepten in de vorm van Auto Parts Internationaal en AutoDistribution. Daarnaast heeft Doyen het garageconcept Requal Erkend Reparateur. Het vertrouwde AD garage komt daar nu bij vertelt sales director Kees Willemsen.

“Ruim een jaar geleden hebben we met onze grossiers bekeken hoe we ons netwerk kunnen versterken en vooral hoe we onze klanten, de garagebedrijven, kunnen versterken. Waar heeft het garagebedrijf in de toekomst behoefte aan? En de grossier? Dat was een intensief traject, met als conclusie dat de naam Auto Distribution zo sterk is, zeker in Europa, dat we ervoor gekozen hebben om deze formule te herintroduceren.” Het AD garageconcept leeft volgens Willemsen nog steeds bij de consument en profiteert van een positief imago. Het feit dat het een Europese formule is helpt daarbij. “Nederlanders komen op vakantie overal het AD-logo tegen. Dat geeft vertrouwen in het merk. Daarbij komt dat we zekerheid bieden. Als je in Nederland je auto laat repareren door een AD garage en je strandt met die storing of reparatie in het buitenland dan kan je onder garantie bij de lokale AD-garage terecht. Je wordt gratis geholpen.”

Lease

Maar alleen een bekende naam is niet voldoende om een garageconcept nieuw leven in te blazen. Ondersteuning op het gebied van techniek, scholing en marketing is cruciaal. “De technische ontwikkelingen gaan zo hard dat we op dat gebied onze garagisten intensief gaan begeleiden. Dat moet ertoe leiden dat we onze positie ook op de leasemarkt verder kunnen versterken. We willen een volwaardige partner zijn voor de leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders.” Voordeel is dat men in huis kan beschikken over de kennis en kunde van Grup Eina. “Zij zijn gespecialiseerd in technische opleidingen en verzorgen trainingen voor werkplaatspersoneel in heel Europa. Ze lossen via een telefonische hotline 150.000 storingen op per jaar.” Voor wie alleen technische ondersteuning wil binnen een garageconcept is er overigens ook nog de formule TechExpert. “Dat is puur opleiding, technische ondersteuning en data. Puur om bij te blijven op technisch gebied.”

Aansluiten

In eerste instantie gaan we het AD-logo vooral tegenkomen bij de grossiers laat Willemsen weten. Een groot deel van de API grossiers is inmiddels al overgestapt op het nieuwe concept. “Het is voor het eerst dat je een grossiersconcept in het straatbeeld gaat zien.” De volgende stap is om garagebedrijven aan te sluiten. “De overgrote meerderheid van de autobedrijven is nog niet aangesloten bij een garageconcept, onze doelstelling is om eind volgend jaar rond de 70 garages te hebben aangesloten.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

Doyen brengt AD garage terug in het straatbeeld - Automobielmanagement.nl

Doyen brengt AD garage terug in het straatbeeld

brand story

Doyen Auto Nederland is op 1 januari verdergegaan als Autodistribution Nederland. Het bedrijf, onderdeel van het Franse PHE, heeft twee eigen grossierconcepten in de vorm van Auto Parts Internationaal en AutoDistribution. Daarnaast heeft Doyen het garageconcept Requal Erkend Reparateur. Het vertrouwde AD garage komt daar nu bij vertelt sales director Kees Willemsen.

“Ruim een jaar geleden hebben we met onze grossiers bekeken hoe we ons netwerk kunnen versterken en vooral hoe we onze klanten, de garagebedrijven, kunnen versterken. Waar heeft het garagebedrijf in de toekomst behoefte aan? En de grossier? Dat was een intensief traject, met als conclusie dat de naam Auto Distribution zo sterk is, zeker in Europa, dat we ervoor gekozen hebben om deze formule te herintroduceren.” Het AD garageconcept leeft volgens Willemsen nog steeds bij de consument en profiteert van een positief imago. Het feit dat het een Europese formule is helpt daarbij. “Nederlanders komen op vakantie overal het AD-logo tegen. Dat geeft vertrouwen in het merk. Daarbij komt dat we zekerheid bieden. Als je in Nederland je auto laat repareren door een AD garage en je strandt met die storing of reparatie in het buitenland dan kan je onder garantie bij de lokale AD-garage terecht. Je wordt gratis geholpen.”

Lease

Maar alleen een bekende naam is niet voldoende om een garageconcept nieuw leven in te blazen. Ondersteuning op het gebied van techniek, scholing en marketing is cruciaal. “De technische ontwikkelingen gaan zo hard dat we op dat gebied onze garagisten intensief gaan begeleiden. Dat moet ertoe leiden dat we onze positie ook op de leasemarkt verder kunnen versterken. We willen een volwaardige partner zijn voor de leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders.” Voordeel is dat men in huis kan beschikken over de kennis en kunde van Grup Eina. “Zij zijn gespecialiseerd in technische opleidingen en verzorgen trainingen voor werkplaatspersoneel in heel Europa. Ze lossen via een telefonische hotline 150.000 storingen op per jaar.” Voor wie alleen technische ondersteuning wil binnen een garageconcept is er overigens ook nog de formule TechExpert. “Dat is puur opleiding, technische ondersteuning en data. Puur om bij te blijven op technisch gebied.”

Aansluiten

In eerste instantie gaan we het AD-logo vooral tegenkomen bij de grossiers laat Willemsen weten. Een groot deel van de API grossiers is inmiddels al overgestapt op het nieuwe concept. “Het is voor het eerst dat je een grossiersconcept in het straatbeeld gaat zien.” De volgende stap is om garagebedrijven aan te sluiten. “De overgrote meerderheid van de autobedrijven is nog niet aangesloten bij een garageconcept, onze doelstelling is om eind volgend jaar rond de 70 garages te hebben aangesloten.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.