CarGarantie: garantie is omzetverzekering

brand story

Op het moment wordt er in occasionland sterk op prijs geconcurreerd, maar het is volgens CarGarantie niet slim dat de garantie daarbij vaak wordt wegbezuinigd. Voor de klant kan een goedkope occasion zo alsnog duur worden en het garagebedrijf loopt omzet mis.

Zelfs in deze uitdagende tijden doet CarGarantie het omzettechnisch nog best goed, wat een hele prestatie is. “Als bedrijf staan we er internationaal gezien heel goed voor”, aldus Luc Baetens, directeur Benelux bij het bedrijf. “Begin dit jaar liep onze omzet natuurlijk wel terug, maar daarna hebben we onszelf snel herpakt. Vooral in de autosector liep het aantal verkochte garanties terug, maar we bieden ook garanties aan voor e-bikes en motoren en daar zagen we juist een stijging.”

Omzetverzekering

Bij de e-bikes en de motoren verwacht Baetens een aanhoudende stijging, maar bij de auto’s is dat een wat lastiger verhaal. “Mede omdat veel mensen minder gebruik willen maken van het openbaar vervoer en zodoende een goedkope occasion zoeken, worden er veel auto’s met een kleine marge of zelfs zonder marge verkocht. Dan komt de garantie al snel te vervallen onder het mom van ‘we zien wel wat er gebeurt’.” Daarbij wordt echter vergeten dat het geven van garantie ook geld oplevert, in de vorm van de uit te voeren reparaties. “Garantie is wat dat betreft een omzetverzekering”, zo stelt Baetens.

Realistisch

Als Baetens naar de nabije toekomst kijkt is hij realistisch. “Hopelijk hebben we tegen de zomer het zwaarste gehad, maar zelfs dan heeft de autobranche nog een paar pittige maanden voor de boeg. Dat geldt echter ook voor de klanten. Als een garage garantie geeft, snijdt het mes aan twee kanten. Autokopers zitten in dit soort onzekere tijden ook niet te wachten op hoge garantierekeningen.” Nu er sterk op prijs wordt geconcurreerd, moeten garages volgens Baetens een keuze maken. “Ga je puur daarvoor of kijk je meer naar de langere termijn? De auto’s die je verkoopt, blijven immers nog een hele tijd rondrijden.”

Samen sterk

CarGarantie verkoopt ook garantieverzekeringen die worden gekoppeld aan de financieringstermijn, zodat de garantietermijn bijvoorbeeld 36 maanden bedraagt. De premie wordt daarbij opgenomen in het financieringsbedrag. “Deze constructie heeft voor de eindgebruiker en de financieringspartner als voordeel dat de auto in goede conditie blijft. Europawijd zijn we al zeer succesvol met dit product. In Nederland bieden we het aan op dealerniveau, maar we zijn ook in gesprek met banken om het samen met hen aan te gaan bieden. Samen staan we immers sterker. In dat opzicht wil ik graag al onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat ze ook afgelopen jaar in ons hebben gesteld.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

CarGarantie: garantie is omzetverzekering - Automobielmanagement.nl

CarGarantie: garantie is omzetverzekering

brand story

Op het moment wordt er in occasionland sterk op prijs geconcurreerd, maar het is volgens CarGarantie niet slim dat de garantie daarbij vaak wordt wegbezuinigd. Voor de klant kan een goedkope occasion zo alsnog duur worden en het garagebedrijf loopt omzet mis.

Zelfs in deze uitdagende tijden doet CarGarantie het omzettechnisch nog best goed, wat een hele prestatie is. “Als bedrijf staan we er internationaal gezien heel goed voor”, aldus Luc Baetens, directeur Benelux bij het bedrijf. “Begin dit jaar liep onze omzet natuurlijk wel terug, maar daarna hebben we onszelf snel herpakt. Vooral in de autosector liep het aantal verkochte garanties terug, maar we bieden ook garanties aan voor e-bikes en motoren en daar zagen we juist een stijging.”

Omzetverzekering

Bij de e-bikes en de motoren verwacht Baetens een aanhoudende stijging, maar bij de auto’s is dat een wat lastiger verhaal. “Mede omdat veel mensen minder gebruik willen maken van het openbaar vervoer en zodoende een goedkope occasion zoeken, worden er veel auto’s met een kleine marge of zelfs zonder marge verkocht. Dan komt de garantie al snel te vervallen onder het mom van ‘we zien wel wat er gebeurt’.” Daarbij wordt echter vergeten dat het geven van garantie ook geld oplevert, in de vorm van de uit te voeren reparaties. “Garantie is wat dat betreft een omzetverzekering”, zo stelt Baetens.

Realistisch

Als Baetens naar de nabije toekomst kijkt is hij realistisch. “Hopelijk hebben we tegen de zomer het zwaarste gehad, maar zelfs dan heeft de autobranche nog een paar pittige maanden voor de boeg. Dat geldt echter ook voor de klanten. Als een garage garantie geeft, snijdt het mes aan twee kanten. Autokopers zitten in dit soort onzekere tijden ook niet te wachten op hoge garantierekeningen.” Nu er sterk op prijs wordt geconcurreerd, moeten garages volgens Baetens een keuze maken. “Ga je puur daarvoor of kijk je meer naar de langere termijn? De auto’s die je verkoopt, blijven immers nog een hele tijd rondrijden.”

Samen sterk

CarGarantie verkoopt ook garantieverzekeringen die worden gekoppeld aan de financieringstermijn, zodat de garantietermijn bijvoorbeeld 36 maanden bedraagt. De premie wordt daarbij opgenomen in het financieringsbedrag. “Deze constructie heeft voor de eindgebruiker en de financieringspartner als voordeel dat de auto in goede conditie blijft. Europawijd zijn we al zeer succesvol met dit product. In Nederland bieden we het aan op dealerniveau, maar we zijn ook in gesprek met banken om het samen met hen aan te gaan bieden. Samen staan we immers sterker. In dat opzicht wil ik graag al onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat ze ook afgelopen jaar in ons hebben gesteld.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.