febi Benelux: fast, first and close to market

brand story

Onder leiding van de nieuwe Sales Director BeNeLux Stijn Janssens blijft febi Benelux werken aan een continue uitbreiding van het productaanbod en het delen van kennis met de eindgebruikers. In gesprek met junior en senior over de veranderingen die bij het bedrijf op stapel staan.

Na veertig jaar in de branche, heeft Ludo Janssens besloten zijn functie over te dragen aan zijn zoon Stijn, die Sales Director BeNeLux wordt bij het tot de bilstein group behorende febi Benelux. Hij kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. “Samen met de bilstein group staan we er goed voor, we zien kansen om te groeien. Daarbij blijven we werken volgens onze drie principes: ‘fast to market’, ‘first to market’ en ‘close to market’.” Aan dat eerste aspect wordt volgend jaar invulling gegeven met een nieuw distributiecentrum in Gelsenkirchen. Dankzij samenwerking met de juiste partners in de markt kunnen we onze goederen snel aan de eindverbruiker leveren.” ‘First to market’ is ook een zeer belangrijk aspect, nu steeds meer merkdealers voor partijen als Ferdinand Bilstein kiezen. “We stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat we snel een aftermarket-alternatief beschikbaar hebben voor OE-onderdelen”, aldus Stijn Janssens. “Er is binnen het concern een team van 70 medewerkers continu bezig om te checken of nieuwe onderdelen kunnen toegevoegd worden aan het gamma voor de meest recente automodellen in de merken febi, Blue Print en SWAG.”

Universeel heeft sneller geschakeld

Volgens Ludo Janssens hebben de universele garages zich sneller aangepast aan de huidige crisis dan merkdealers. “Universele autobedrijven laten zich niet tegenhouden door leveringsproblemen en blijven net zo lang zoeken tot ze het bewuste onderdeel hebben gevonden. Zodoende konden ze hun marktaandeel vergroten.” Het verwachte dalende kilometrage van autobezitters is volgens hem niet onoverkomelijk. “Een stilstaande auto slijt ook, dus er zal absoluut voldoende vraag naar onderdelen blijven. Daarbij overwegen we om ook onderdelen voor landbouwvoertuigen en heftrucks te leveren.” De verschuiving van bezit naar gebruik biedt volgens zijn zoon Stijn zelfs kansen. “Aftermarket-bedrijven voeren reparaties kostenefficiënt uit. Die kostenefficiency blijft ook bij deelauto’s een belangrijk aspect.” Met nieuwe productlijnen speelt Ferdinand Bilstein continu in op de veranderende automarkt. Zo werd vorig jaar nog een verlichtingslijn toegevoegd en het bedrijf legt ook de focus op elektrificatie.

Kennisdelen

‘Close to market’ staat eveneens hoog op de agenda bij het bedrijf. Stijn Janssens: “Dat hebben we afgelopen jaar uitgerold en dat blijven we doen. Vanaf februari is er in Nederland een Sales Support beschikbaar die technische ondersteuning geeft. Daarnaast hebben we de overstap gemaakt naar online trainingen en op ons partsfinder-platform zijn montagevideo’s en technische informatie beschikbaar. We willen onze kennis zoveel mogelijk delen in de keten. Direct bereikbaarheid als service is uitermate belangrijk.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

febi Benelux: fast, first and close to market - Automobielmanagement.nl

febi Benelux: fast, first and close to market

brand story

Onder leiding van de nieuwe Sales Director BeNeLux Stijn Janssens blijft febi Benelux werken aan een continue uitbreiding van het productaanbod en het delen van kennis met de eindgebruikers. In gesprek met junior en senior over de veranderingen die bij het bedrijf op stapel staan.

Na veertig jaar in de branche, heeft Ludo Janssens besloten zijn functie over te dragen aan zijn zoon Stijn, die Sales Director BeNeLux wordt bij het tot de bilstein group behorende febi Benelux. Hij kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. “Samen met de bilstein group staan we er goed voor, we zien kansen om te groeien. Daarbij blijven we werken volgens onze drie principes: ‘fast to market’, ‘first to market’ en ‘close to market’.” Aan dat eerste aspect wordt volgend jaar invulling gegeven met een nieuw distributiecentrum in Gelsenkirchen. Dankzij samenwerking met de juiste partners in de markt kunnen we onze goederen snel aan de eindverbruiker leveren.” ‘First to market’ is ook een zeer belangrijk aspect, nu steeds meer merkdealers voor partijen als Ferdinand Bilstein kiezen. “We stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat we snel een aftermarket-alternatief beschikbaar hebben voor OE-onderdelen”, aldus Stijn Janssens. “Er is binnen het concern een team van 70 medewerkers continu bezig om te checken of nieuwe onderdelen kunnen toegevoegd worden aan het gamma voor de meest recente automodellen in de merken febi, Blue Print en SWAG.”

Universeel heeft sneller geschakeld

Volgens Ludo Janssens hebben de universele garages zich sneller aangepast aan de huidige crisis dan merkdealers. “Universele autobedrijven laten zich niet tegenhouden door leveringsproblemen en blijven net zo lang zoeken tot ze het bewuste onderdeel hebben gevonden. Zodoende konden ze hun marktaandeel vergroten.” Het verwachte dalende kilometrage van autobezitters is volgens hem niet onoverkomelijk. “Een stilstaande auto slijt ook, dus er zal absoluut voldoende vraag naar onderdelen blijven. Daarbij overwegen we om ook onderdelen voor landbouwvoertuigen en heftrucks te leveren.” De verschuiving van bezit naar gebruik biedt volgens zijn zoon Stijn zelfs kansen. “Aftermarket-bedrijven voeren reparaties kostenefficiënt uit. Die kostenefficiency blijft ook bij deelauto’s een belangrijk aspect.” Met nieuwe productlijnen speelt Ferdinand Bilstein continu in op de veranderende automarkt. Zo werd vorig jaar nog een verlichtingslijn toegevoegd en het bedrijf legt ook de focus op elektrificatie.

Kennisdelen

‘Close to market’ staat eveneens hoog op de agenda bij het bedrijf. Stijn Janssens: “Dat hebben we afgelopen jaar uitgerold en dat blijven we doen. Vanaf februari is er in Nederland een Sales Support beschikbaar die technische ondersteuning geeft. Daarnaast hebben we de overstap gemaakt naar online trainingen en op ons partsfinder-platform zijn montagevideo’s en technische informatie beschikbaar. We willen onze kennis zoveel mogelijk delen in de keten. Direct bereikbaarheid als service is uitermate belangrijk.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.