Het borrelde al een hele tijd, maar sinds twee jaar is Marcel Steen ondernemer. Na twintig jaar tot volle tevredenheid te hebben gewerkt voor LITE-ON Automotive, de elektronische reus uit Taiwan, vond hij de tijd gekomen om zelf de regie te voeren. Hij nam de aandelen van de B.V. van zijn voormalige werkgever over en nu voert hij onder de vlag van Autonamics de producten die hij in dienstverband zo goed heeft leren kennen.

Vrijheid

Het bevalt. De vrijheid van handelen, het nadenken over nieuwe afzetmarkten en het uitbreiden van het huidige assortiment van accessoires. Corona zorgde voor een flinke dip die een maand of twee aanhield, maar daarna had zijn bedrijf de stijgende lijn weer te pakken. Hij praat er bescheiden genoeg over, maar als het gaat om cruise control is Autonamics wereldwijd marktleider. Groeien is dan ook een voorname doelstelling van Marcel Steen: “We hebben het dit jaar goed gegaan, maar ik had verwacht dat we verder zouden zijn.” Dan moet het maar in 2021 gaan gebeuren. Als Autonamics zich voor het eerst gaat bezighouden met autobeveiliging in Nederland. Product Manager Mark Rinsma licht toe: “Denk maar aan alarmsystemen en voertuigvolgsystemen, we voeren het merk Meta System.” Belangrijk in deze nichemarkt is een deugdelijk en betrouwbaar product, plus een technische support zodat het systeem zonder al te veel kopzorgen kan worden ingebouwd. Rinsma: “We geven natuurlijk alle instructies, maar als een klant tijdens het installeren tegen een probleem aanloopt, kunnen ze ons gewoon bellen. Simpel.”

Aan de weg timmeren

Marcel Steen heeft het al gauw als hij naar de toekomst kijkt, over ‘aan de weg timmeren.’ Dat geldt niet alleen voor de producten, maar ook voor de naam van zijn bedrijf. Want hij loopt dan al meer dan twintig jaar mee in de automotive, de naam van zijn jonge onderneming klinkt niet iedereen in de branche even vertrouwd in de oren. “Ik denk dat als het daarover gaat, we nog minstens vijf jaar aan de weg moeten timmeren.” Autonamics levert vooral accessoires voor personenwagens, maar ook dat gaat in 2021 veranderen. “Wij zijn de importeur van acculaders van DEFA waarmee wij willen proberen om in Nederland bedrijfswagens en de Blue Light-sector (ambulances, brandweer, etc) aan ons te binden”. Nadrukkelijk is ervoor gekozen om niet als een prijsvechter de markt in te gaan. “Dat past ook helemaal niet bij ons, we leveren een kwalitatief product en dito service”.

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.