Autoglasinbouw: ongekende vraag naar inbouwruiten

brand story

Doordat de vraag naar campers enorm is gestegen en omdat veel mensen in de afgelopen periode zich meer zijn gaan bezighouden met hobbyprojecten, zagen ze bij specialist Autoglasinbouw een enorme toename van de vraag naar ruiten waarmee bestelwagens kunnen worden omgeturnd in campers.

Zo’n drie jaar geleden richtte ruitenspecialist Autoglaz uit de Haarlemmermeer de divisie Autoglasinbouw op, dat zich in eerste instantie richtte op dodehoekruiten en ruiten voor bestelbussen met dubbele cabine. Doordat steeds meer mensen zelf bestelbussen ombouwen tot camper, levert het bedrijf een complete lijn met aftermarketruiten voor buscampers, waarvan een groot deel ook in schuifuitvoering. “De vraag naar deze ruiten is door de crisis juist gestegen”, aldus Bob Warmerdam, directeur-eigenaar van het bedrijf. “Er worden steeds meer bestelbussen omgebouwd tot buscampers. Het gaat daarbij niet om klassieke modellen, maar om bestelbussen uit de categorie nieuw tot jong gebruikt.” Volgens hem kiezen mensen er niet alleen voor om zelf een bestelbus om te bouwen tot buscamper omdat het goedkoper is, maar ook omdat ze een camper dan helemaal naar eigen wensen kunnen inrichten. Warmerdam: “Het is leuk om te doen en mensen kunnen dan zelf kiezen of ze bijvoorbeeld 2 of 4 bedden willen, waar de douche moet komen en waar de ramen komen. Het is echt maatwerk.” Daarnaast blijft het bedrijf zich als vanouds richten op de B2B-markt. “We werken samen met een gerenommeerde glasproducent die altijd snel ruiten beschikbaar heeft voor nieuwe modellen”, aldus Warmerdam. “We zien bijvoorbeeld een sterke vraag naar ruiten voor de elektrisch aangedreven varianten van de Volkswagen Crafter en MAN TGE, die niet verkrijgbaar zijn in personenwagenuitvoering. Veel bedrijven willen die bussen inzetten voor personenvervoer en dan komen wij in beeld.”

Gesloten bus als basis is goedkoper

Ook op het gebied van bussen voor invalidenvervoer is Autoglasinbouw de juiste partner. “Het is vaak goedkoper om een gesloten bus als basis te gebruiken en die vervolgens om te bouwen”, zo vertelt Warmerdam. Dat kan overigens ook bij bedrijven op locatie gebeuren, het bedrijf beschikt over een bus met alle benodigde apparatuur en beschermingsmiddelen. Overigens levert de specialist de BTB inbouwruiten ook aan bedrijven die deze ruiten zelf willen inbouwen.

Glaslook

Als één van de weinige bedrijven levert Autoglasinbouw ook ruiten waarin een hor is geïntegreerd, in het campersegment een populaire optie. Net als op alle andere ruiten wordt ook op deze ruiten vijf jaar garantie gegeven en ze worden ingebouwd voor een van tevoren afgesproken prijs. En ook als je je bus met dubbele cabine wil verfraaien, kan de specialist je verder helpen: het bedrijf levert speciale glaslook panelen waarmee het metaaldeel achter de cabine kan worden aangekleed.

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

Autoglasinbouw: ongekende vraag naar inbouwruiten - Automobielmanagement.nl

Autoglasinbouw: ongekende vraag naar inbouwruiten

brand story

Doordat de vraag naar campers enorm is gestegen en omdat veel mensen in de afgelopen periode zich meer zijn gaan bezighouden met hobbyprojecten, zagen ze bij specialist Autoglasinbouw een enorme toename van de vraag naar ruiten waarmee bestelwagens kunnen worden omgeturnd in campers.

Zo’n drie jaar geleden richtte ruitenspecialist Autoglaz uit de Haarlemmermeer de divisie Autoglasinbouw op, dat zich in eerste instantie richtte op dodehoekruiten en ruiten voor bestelbussen met dubbele cabine. Doordat steeds meer mensen zelf bestelbussen ombouwen tot camper, levert het bedrijf een complete lijn met aftermarketruiten voor buscampers, waarvan een groot deel ook in schuifuitvoering. “De vraag naar deze ruiten is door de crisis juist gestegen”, aldus Bob Warmerdam, directeur-eigenaar van het bedrijf. “Er worden steeds meer bestelbussen omgebouwd tot buscampers. Het gaat daarbij niet om klassieke modellen, maar om bestelbussen uit de categorie nieuw tot jong gebruikt.” Volgens hem kiezen mensen er niet alleen voor om zelf een bestelbus om te bouwen tot buscamper omdat het goedkoper is, maar ook omdat ze een camper dan helemaal naar eigen wensen kunnen inrichten. Warmerdam: “Het is leuk om te doen en mensen kunnen dan zelf kiezen of ze bijvoorbeeld 2 of 4 bedden willen, waar de douche moet komen en waar de ramen komen. Het is echt maatwerk.” Daarnaast blijft het bedrijf zich als vanouds richten op de B2B-markt. “We werken samen met een gerenommeerde glasproducent die altijd snel ruiten beschikbaar heeft voor nieuwe modellen”, aldus Warmerdam. “We zien bijvoorbeeld een sterke vraag naar ruiten voor de elektrisch aangedreven varianten van de Volkswagen Crafter en MAN TGE, die niet verkrijgbaar zijn in personenwagenuitvoering. Veel bedrijven willen die bussen inzetten voor personenvervoer en dan komen wij in beeld.”

Gesloten bus als basis is goedkoper

Ook op het gebied van bussen voor invalidenvervoer is Autoglasinbouw de juiste partner. “Het is vaak goedkoper om een gesloten bus als basis te gebruiken en die vervolgens om te bouwen”, zo vertelt Warmerdam. Dat kan overigens ook bij bedrijven op locatie gebeuren, het bedrijf beschikt over een bus met alle benodigde apparatuur en beschermingsmiddelen. Overigens levert de specialist de BTB inbouwruiten ook aan bedrijven die deze ruiten zelf willen inbouwen.

Glaslook

Als één van de weinige bedrijven levert Autoglasinbouw ook ruiten waarin een hor is geïntegreerd, in het campersegment een populaire optie. Net als op alle andere ruiten wordt ook op deze ruiten vijf jaar garantie gegeven en ze worden ingebouwd voor een van tevoren afgesproken prijs. En ook als je je bus met dubbele cabine wil verfraaien, kan de specialist je verder helpen: het bedrijf levert speciale glaslook panelen waarmee het metaaldeel achter de cabine kan worden aangekleed.

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.