Impact corona op bandenbranche wordt minder

De impact van de coronapandemie op de bedrijfsvoering van de banden- en wielenbedrijven neemt verder af. Het enige probleem dat nog wel erger wordt, is het tekort aan banden, wielen en andere onderdelen. Die leveringsproblemen blijven daardoor op nummer één staan in de coronamonitor van Vaco.

Opfrisbeurt voor energielabel autobanden

Het percentage respondenten dat (veel) vertrouwen heeft in een bedrijfsmatig goede afloop van de coronacrisis is echter wel gedaald met drie procentpunten naar 84 procent. Het gemiddeld geschatte omzetverlies van de Vaco-leden, veroorzaakt door de coronacrisis, bedraagt nu 20 procent (- 1 procentpunt). Ondanks het officieel afschaffen van de verplichting een mondkapje te dragen, geeft ruim één op de tien bedrijven in de sector ook aan dat toch te vragen van de klanten. Zeven procent stelt mondkapjes ook verplicht voor het personeel.

Logistieke belemmeringen

“De gevolgen van de coronacrisis leiden nog altijd tot grote mondiale logistieke belemmeringen. Zo leidde coronabesmettingen in een grote Chinese haven recentelijk nog weer tot extra verstoringen in de containervaart,’’ meldt de brancheorganisatie. De impact van de overige punten uit de top 5 laat over een breed front een verdere daling zien: ‘Minder klanten’ (22 procent, -8 procentpunten) en ‘Minder werk in de werkplaats’ (22 procent, -3 procentpunten). ‘Orderportefeuille minder gevuld’ daalde met 3 procentpunten naar 18 procent, meer verzuim met 8 procentpunten naar 11 procent.

Versoepelingen

Die verbeteringen hebben vooral te maken met de versoepelingen van de coronamaatregelen sinds 26 juni. Daardoor worden weer meer kilometers afgelegd met motorvoertuigen, naar werk en voor de vakantie. Nu de besmettingen weer stijgen en de maatregelen deels worden teruggedraaid is het de vraag of deze trend doorzet, vraagt Vaco zich af. De verwachting is ook dat de banden- en wielenbranche nog lange tijd de naweeën zal voelen van de forse terugval van het aantal gereden kilometers in 2020.

Lees ook:
Leveringsproblemen nu grootste zorg bandenbedrijven

Impact corona op bandenbranche wordt minder - Automobielmanagement.nl

Impact corona op bandenbranche wordt minder

De impact van de coronapandemie op de bedrijfsvoering van de banden- en wielenbedrijven neemt verder af. Het enige probleem dat nog wel erger wordt, is het tekort aan banden, wielen en andere onderdelen. Die leveringsproblemen blijven daardoor op nummer één staan in de coronamonitor van Vaco.

Opfrisbeurt voor energielabel autobanden

Het percentage respondenten dat (veel) vertrouwen heeft in een bedrijfsmatig goede afloop van de coronacrisis is echter wel gedaald met drie procentpunten naar 84 procent. Het gemiddeld geschatte omzetverlies van de Vaco-leden, veroorzaakt door de coronacrisis, bedraagt nu 20 procent (- 1 procentpunt). Ondanks het officieel afschaffen van de verplichting een mondkapje te dragen, geeft ruim één op de tien bedrijven in de sector ook aan dat toch te vragen van de klanten. Zeven procent stelt mondkapjes ook verplicht voor het personeel.

Logistieke belemmeringen

“De gevolgen van de coronacrisis leiden nog altijd tot grote mondiale logistieke belemmeringen. Zo leidde coronabesmettingen in een grote Chinese haven recentelijk nog weer tot extra verstoringen in de containervaart,’’ meldt de brancheorganisatie. De impact van de overige punten uit de top 5 laat over een breed front een verdere daling zien: ‘Minder klanten’ (22 procent, -8 procentpunten) en ‘Minder werk in de werkplaats’ (22 procent, -3 procentpunten). ‘Orderportefeuille minder gevuld’ daalde met 3 procentpunten naar 18 procent, meer verzuim met 8 procentpunten naar 11 procent.

Versoepelingen

Die verbeteringen hebben vooral te maken met de versoepelingen van de coronamaatregelen sinds 26 juni. Daardoor worden weer meer kilometers afgelegd met motorvoertuigen, naar werk en voor de vakantie. Nu de besmettingen weer stijgen en de maatregelen deels worden teruggedraaid is het de vraag of deze trend doorzet, vraagt Vaco zich af. De verwachting is ook dat de banden- en wielenbranche nog lange tijd de naweeën zal voelen van de forse terugval van het aantal gereden kilometers in 2020.

Lees ook:
Leveringsproblemen nu grootste zorg bandenbedrijven