‘Ruitherstel is complexer dan klanten denken’

brand story

Bij het grote publiek heerst de mening dat het vervangen van een autoruit een fluitje van een cent is, maar door de hedendaagse ADAS-systemen is specifieke vakkennis vereist. ABS Autoherstel zet die knowhow in onder de noemer ABS Autoruitherstel.

Vorig jaar heeft ABS Autoherstel de ABS Autoruitherstel-propositie nieuw in de markt gezet, om nog beter in te kunnen spelen op de toenemende hoeveelheid kennis die vereist is bij het repareren en vervangen van een autoruit. “Een autoruit is een complex onderdeel van de auto, en ook een belangrijk veiligheidsonderdeel.”, aldus Nico Stolk, directeur bij de schadespecialist. “Zodoende hanteren we ook bij ruitherstel onze totaalherstel-aanpak, waarbij we eerst nauwgezet vaststellen wat de schade is en welke kennis en gereedschappen er nodig zijn voor het herstel.”

Door die aanpak kan het bedrijf inspelen op de verwachtingen van klanten met betrekking tot schadeherstel. “Daarbij komt het vooral aan op snelheid, met korte lijnen en een korte bezoektijd”, legt Stolk uit. “In het verleden vroegen we mensen om met ruitschade naar het schadeherstelbedrijf te gaan voor een intake, tegenwoordig kan een klant met één telefoontje naar ons call center alles melden. We werken nu volgens een heel ander proces.”

Specifieke modelkennis

Doordat auto’s over steeds meer ADAS-veiligheidssystemen beschikken, is er meer specifieke modelkennis vereist dan vroeger. Daarbij profiteert ABS Autoherstel van het feit dat er door de schadeherstelwerkzaamheden al bijzonder veel kennis voorhanden is bij de vestigingen, ook op het gebied van ADAS-systemen. Stolk: “En dan hebben we binnen ons omvangrijke netwerk met 76 vestigingen die ruitherstel verrichten ook nog vestigingen die gespecialiseerd zijn in bepaalde merken, waardoor we altijd over de benodigde knowhow beschikken.” Stolk is van mening dat het door de genoemde complexiteit geen optie is om ruiten vakkundig op externe locaties te vervangen. “We vragen mensen om naar een vestiging te gaan. We hebben een landelijke dekking en er is altijd een vestiging in de buurt.”

Volgens hem zijn automobilisten zich niet altijd bewust van de uitdagingen die gepaard gaan met het vervangen van een autoruit bij een moderne auto. “Klanten beseffen niet altijd hoe complex dat kan zijn, en dat er ook een droogtijd is waarmee rekening moeten worden gehouden”, vertelt Stolk. “Het is dus zaak om klanten mee te nemen in het proces en goed uit te leggen wat we doen en waarom.”

Volgens Stolk is de omvang van het netwerk een groot voordeel. “De rijtijden naar onze vestigingen zijn kort en er is bijzonder veel merkspecifieke kennis voorhanden. Overigens kunnen ook bedrijven die niet zijn aangesloten op ons ABS Autoherstel-netwerk zich aansluiten op deze formule.”

Nico Stolk (ABS Autoherstel): “Het komt vooral aan op snelheid, met korte lijnen en een korte bezoektijd.”

‘Ruitherstel is complexer dan klanten denken’ - Automobielmanagement.nl

‘Ruitherstel is complexer dan klanten denken’

brand story

Bij het grote publiek heerst de mening dat het vervangen van een autoruit een fluitje van een cent is, maar door de hedendaagse ADAS-systemen is specifieke vakkennis vereist. ABS Autoherstel zet die knowhow in onder de noemer ABS Autoruitherstel.

Vorig jaar heeft ABS Autoherstel de ABS Autoruitherstel-propositie nieuw in de markt gezet, om nog beter in te kunnen spelen op de toenemende hoeveelheid kennis die vereist is bij het repareren en vervangen van een autoruit. “Een autoruit is een complex onderdeel van de auto, en ook een belangrijk veiligheidsonderdeel.”, aldus Nico Stolk, directeur bij de schadespecialist. “Zodoende hanteren we ook bij ruitherstel onze totaalherstel-aanpak, waarbij we eerst nauwgezet vaststellen wat de schade is en welke kennis en gereedschappen er nodig zijn voor het herstel.”

Door die aanpak kan het bedrijf inspelen op de verwachtingen van klanten met betrekking tot schadeherstel. “Daarbij komt het vooral aan op snelheid, met korte lijnen en een korte bezoektijd”, legt Stolk uit. “In het verleden vroegen we mensen om met ruitschade naar het schadeherstelbedrijf te gaan voor een intake, tegenwoordig kan een klant met één telefoontje naar ons call center alles melden. We werken nu volgens een heel ander proces.”

Specifieke modelkennis

Doordat auto’s over steeds meer ADAS-veiligheidssystemen beschikken, is er meer specifieke modelkennis vereist dan vroeger. Daarbij profiteert ABS Autoherstel van het feit dat er door de schadeherstelwerkzaamheden al bijzonder veel kennis voorhanden is bij de vestigingen, ook op het gebied van ADAS-systemen. Stolk: “En dan hebben we binnen ons omvangrijke netwerk met 76 vestigingen die ruitherstel verrichten ook nog vestigingen die gespecialiseerd zijn in bepaalde merken, waardoor we altijd over de benodigde knowhow beschikken.” Stolk is van mening dat het door de genoemde complexiteit geen optie is om ruiten vakkundig op externe locaties te vervangen. “We vragen mensen om naar een vestiging te gaan. We hebben een landelijke dekking en er is altijd een vestiging in de buurt.”

Volgens hem zijn automobilisten zich niet altijd bewust van de uitdagingen die gepaard gaan met het vervangen van een autoruit bij een moderne auto. “Klanten beseffen niet altijd hoe complex dat kan zijn, en dat er ook een droogtijd is waarmee rekening moeten worden gehouden”, vertelt Stolk. “Het is dus zaak om klanten mee te nemen in het proces en goed uit te leggen wat we doen en waarom.”

Volgens Stolk is de omvang van het netwerk een groot voordeel. “De rijtijden naar onze vestigingen zijn kort en er is bijzonder veel merkspecifieke kennis voorhanden. Overigens kunnen ook bedrijven die niet zijn aangesloten op ons ABS Autoherstel-netwerk zich aansluiten op deze formule.”

Nico Stolk (ABS Autoherstel): “Het komt vooral aan op snelheid, met korte lijnen en een korte bezoektijd.”