CareToDrive: ‘Onderhoud, APK, pechhulp en vervangend vervoer voor een vast bedrag per maand’

interview

Particulieren die een tweedehands auto aanschaffen kunnen sinds kort bij een aantal dealers kiezen voor CareToDrive. Voor een vast bedrag per maand hoeven ze zich voortaan geen zorgen meer te maken over onverwachte reparatie- en onderhoudskosten. Ook APK, pechhulp en vervangend vervoer zijn gedekt. “Deze oplossing is niet alleen heel interessant voor de klant, maar biedt ook grote kansen voor de dealer”, vertelt Robert Spaan van Aon, de partij achter de nieuwe dienst.

De occasionmarkt is booming. Het aantal gebruikte auto’s dat afgelopen jaar door de vakhandel werd verkocht, ligt hoger dan ooit. Het openbaar vervoer werd in coronatijd gemeden en de auto werd gezien als de beste manier om van A naar B te komen. “We hadden geen glazen bol. Al voor de corona-uitbraak zagen we kansen voor deze nieuwe dienst. De timing is uiteraard goed gebleken. De markt voor tweedehands auto’s is immers geëxplodeerd”, benadrukt Spaan, Managing Director Business Development bij de adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen.

Wat is CareToDrive?

De oplossing die Aon samen met GT Motive, Crossyn Automotive en Allianz Partners gelanceerd heeft, is bedoeld voor particulieren die een gebruikte auto’s kopen. Er zitten wel wat eisen aan de occasion. Deze  mag niet ouder dan acht jaar oud zijn en mag maximaal 100.000 kilometer op de teller hebben staan. Het motorvermogen van de auto moet bovendien lager zijn dan 250 kW en het gewicht van de auto mag de 3.500 kg niet overschrijden. Voor een vast abonnementsbedrag per maand is de klant gevrijwaard van alle reparaties aan mechanische en elektrische onderdelen, periodiek onderhoud en slijtage. Ook de APK valt binnen het pakket, net als pechhulp en vervangend vervoer. Daarmee biedt CareToDrive een extra dekking op de standaard fabrieksgarantie van modellen of een eventuele extra garantie bij aankoop van een occasion. Alle mechanische en elektrische onderdelen vallen binnen de dekking. Onderdelen aan de buitenkant van de auto, denk aan glas, banden en de lak, niet. Er gelden geen beperkingen zoals een eigen risico of een claimlimiet.

Niet elke klant is een autoliefhebber. En niet iedereen heeft evenveel verstand van auto’s. Ook dat is een belangrijke reden om de oplossing aan te bieden. “Hoe weet je bij een tweedehands auto of er geen onverwachte reparaties of onderhoud op komst zijn?” Dit is volgens Spaan een van de grootste ergernissen bij particulieren die een tweedehands auto kopen. “Er is niets vervelender dan tijdens een APK of onderhoudsbeurt geconfronteerd worden met onverwachte hoge kosten. Dat voorkom je door te kiezen voor CareToDrive.” Particulieren die zekerheid willen overwegen nu steeds vaker private lease. Ze rijden dan in een nieuwe auto en voorkomen onverwachte kosten en reparaties. “Wij bieden de alles-in-een-service nu ook aan voor tweedehands modellen. Dat levert een heel ander prijskaartje op. En een groot voordeel is dat je hierbij geen BKR-registratie krijgt, wat bij private lease natuurlijk wel het geval is.”

(tekst loopt door onder de foto)

Robert Spaan: “Een groot voordeel is dat je hierbij geen BKR-registratie krijgt, wat bij private lease natuurlijk wel het geval is.”

Geselecteerde dealers

De oplossing wordt aangeboden via geselecteerde autodealers. De hoogte van het maandbedrag is afhankelijk van een aantal factoren. “Die wordt vastgesteld op basis van de leeftijd van de auto, het aantal gereden kilometers, het verwachte kilometrage, het soort voertuig en de aanwezigheid van fabrieksgarantie.” Voor een Mini One uit 2015 met 15.000 kilometer op de teller – en een verwacht kilometrage van 10.000 – geldt bijvoorbeeld een tarief van 57 euro per maand. Bij een Volkswagen Golf uit 2017, met een kilometerstand van 74.000 en een jaarlijks kilometrage van 15.000, betaalt de klant 61 euro voor de oplossing. Voor klanten is CareToDrive een manier om extra zekerheid te kopen. Ze hebben niet langer te maken met verschillende partijen die schade repareren, onderhoud uitvoeren of pechhulp vergoeden, maar ze kunnen voor alle zaken bij de dealer aankloppen.” Maar niet alleen voor de klant is de oplossing interessant, ook voor dealers biedt het kansen, benadrukt Spaan. “Elektrificatie is in volle gang. De impact op het dealerbedrijf gaat immens zijn. Fabrikanten schakelen steeds vaker direct met de consument. Het is voor dealers belangrijk om te investeren in langetermijnrelaties met de klant. Dat is misschien nog wel belangrijker dan het verkopen van een auto.” Klanten die voor de oplossing kiezen, kiezen ervoor om het onderhoud en reparaties door de dealer uit te laten voeren waar de auto ook gekocht is. “Dit is natuurlijk een win-win-situatie voor dealerbedrijven. In een tijd waarin marges onder druk staan, is aftersales belangrijker dan ooit.”

Voorkomen van reparaties

Klanten die een abonnement afsluiten, krijgen een kastje in de auto ingebouwd waarmee technische data wordt bijgehouden. “Op basis hiervan kan de staat van het voertuig constant in de gaten gehouden worden en ziet de dealer wanneer er onderhoud of reparaties nodig zijn. Dit kan dan uit voorzorg eerder worden ingepland.” Inmiddels is CareToDrive ruim twee maanden live. De reacties zijn zeer positief en de klant is enthousiast”, vertelt Spaan. “We zijn begonnen bij Zeeuw en Zeeuw. Inmiddels hebben we ook al vier andere grotere dealerbedrijven aan boord. Door onze activiteiten bestaat ons netwerk uit 1 miljoen particuliere klanten. Dat is uiteraard een mooie basis voor ons om mee aan de slag te gaan.” Volgens Spaan is het echter niet alleen voor de grotere dealerbedrijven interessant. “Ook voor dealers met slechts een of twee locaties kan het een mooie kans zijn. Ik heb er het volste vertrouwen in dat er snel meer dealers aanhaken.”Door de vele positieve reacties denkt Spaan inmiddels al na over de ‘next step’. “Uitbreiding van het pakket is zeker interessant. Door bijvoorbeeld ook campers en bestelbusjes toe te voegen. En modellen van acht jaar en ouder. Of door klanten zelf een keuze laten maken wat ze wel en niet binnen hun pakket willen en daarop het maandbedrag baseren. Kortom, wij zijn echt grote kansen voor dit concept. Het past perfect bij de tijd en de huidige klant.”

Wat dekt CareToDrive?

Wel:
APK en reparatie
Normale slijtage, accu, regulier onderhoud, schokdempers, distributieriem/-ketting en O-ring

Filters
Olie-, lucht-, A/C- en brandstoffilters

Vloeistoffen
Koel-, rem-, A/C- en ruitenwisservloeistof

Remmen
Reparatie en vervanging van remschijven en -blokken

Motor
Reparatie en onderhoud aan motor en motoronderdelen

Internationale pechhulp
24/7 internationale pechhulp inclusief vervangend vervoer

Niet:
Modificaties aan de auto
Zoals extra onderdelen, benodigdheden en gebruiksartikelen

Cosmetisch
Zoals nieuwe lak, spuitwerk of schoonmaakwerkzaamheden

Gevolgschade
Zoals verwijderingskosten glasschade en waterschade

Banden
Zoals winter- en zomerbanden en algehele vervanging

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/

CareToDrive: ‘Onderhoud, APK, pechhulp en vervangend vervoer voor een vast bedrag per maand’ - Automobielmanagement.nl

CareToDrive: ‘Onderhoud, APK, pechhulp en vervangend vervoer voor een vast bedrag per maand’

interview

Particulieren die een tweedehands auto aanschaffen kunnen sinds kort bij een aantal dealers kiezen voor CareToDrive. Voor een vast bedrag per maand hoeven ze zich voortaan geen zorgen meer te maken over onverwachte reparatie- en onderhoudskosten. Ook APK, pechhulp en vervangend vervoer zijn gedekt. “Deze oplossing is niet alleen heel interessant voor de klant, maar biedt ook grote kansen voor de dealer”, vertelt Robert Spaan van Aon, de partij achter de nieuwe dienst.

De occasionmarkt is booming. Het aantal gebruikte auto’s dat afgelopen jaar door de vakhandel werd verkocht, ligt hoger dan ooit. Het openbaar vervoer werd in coronatijd gemeden en de auto werd gezien als de beste manier om van A naar B te komen. “We hadden geen glazen bol. Al voor de corona-uitbraak zagen we kansen voor deze nieuwe dienst. De timing is uiteraard goed gebleken. De markt voor tweedehands auto’s is immers geëxplodeerd”, benadrukt Spaan, Managing Director Business Development bij de adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen.

Wat is CareToDrive?

De oplossing die Aon samen met GT Motive, Crossyn Automotive en Allianz Partners gelanceerd heeft, is bedoeld voor particulieren die een gebruikte auto’s kopen. Er zitten wel wat eisen aan de occasion. Deze  mag niet ouder dan acht jaar oud zijn en mag maximaal 100.000 kilometer op de teller hebben staan. Het motorvermogen van de auto moet bovendien lager zijn dan 250 kW en het gewicht van de auto mag de 3.500 kg niet overschrijden. Voor een vast abonnementsbedrag per maand is de klant gevrijwaard van alle reparaties aan mechanische en elektrische onderdelen, periodiek onderhoud en slijtage. Ook de APK valt binnen het pakket, net als pechhulp en vervangend vervoer. Daarmee biedt CareToDrive een extra dekking op de standaard fabrieksgarantie van modellen of een eventuele extra garantie bij aankoop van een occasion. Alle mechanische en elektrische onderdelen vallen binnen de dekking. Onderdelen aan de buitenkant van de auto, denk aan glas, banden en de lak, niet. Er gelden geen beperkingen zoals een eigen risico of een claimlimiet.

Niet elke klant is een autoliefhebber. En niet iedereen heeft evenveel verstand van auto’s. Ook dat is een belangrijke reden om de oplossing aan te bieden. “Hoe weet je bij een tweedehands auto of er geen onverwachte reparaties of onderhoud op komst zijn?” Dit is volgens Spaan een van de grootste ergernissen bij particulieren die een tweedehands auto kopen. “Er is niets vervelender dan tijdens een APK of onderhoudsbeurt geconfronteerd worden met onverwachte hoge kosten. Dat voorkom je door te kiezen voor CareToDrive.” Particulieren die zekerheid willen overwegen nu steeds vaker private lease. Ze rijden dan in een nieuwe auto en voorkomen onverwachte kosten en reparaties. “Wij bieden de alles-in-een-service nu ook aan voor tweedehands modellen. Dat levert een heel ander prijskaartje op. En een groot voordeel is dat je hierbij geen BKR-registratie krijgt, wat bij private lease natuurlijk wel het geval is.”

(tekst loopt door onder de foto)

Robert Spaan: “Een groot voordeel is dat je hierbij geen BKR-registratie krijgt, wat bij private lease natuurlijk wel het geval is.”

Geselecteerde dealers

De oplossing wordt aangeboden via geselecteerde autodealers. De hoogte van het maandbedrag is afhankelijk van een aantal factoren. “Die wordt vastgesteld op basis van de leeftijd van de auto, het aantal gereden kilometers, het verwachte kilometrage, het soort voertuig en de aanwezigheid van fabrieksgarantie.” Voor een Mini One uit 2015 met 15.000 kilometer op de teller – en een verwacht kilometrage van 10.000 – geldt bijvoorbeeld een tarief van 57 euro per maand. Bij een Volkswagen Golf uit 2017, met een kilometerstand van 74.000 en een jaarlijks kilometrage van 15.000, betaalt de klant 61 euro voor de oplossing. Voor klanten is CareToDrive een manier om extra zekerheid te kopen. Ze hebben niet langer te maken met verschillende partijen die schade repareren, onderhoud uitvoeren of pechhulp vergoeden, maar ze kunnen voor alle zaken bij de dealer aankloppen.” Maar niet alleen voor de klant is de oplossing interessant, ook voor dealers biedt het kansen, benadrukt Spaan. “Elektrificatie is in volle gang. De impact op het dealerbedrijf gaat immens zijn. Fabrikanten schakelen steeds vaker direct met de consument. Het is voor dealers belangrijk om te investeren in langetermijnrelaties met de klant. Dat is misschien nog wel belangrijker dan het verkopen van een auto.” Klanten die voor de oplossing kiezen, kiezen ervoor om het onderhoud en reparaties door de dealer uit te laten voeren waar de auto ook gekocht is. “Dit is natuurlijk een win-win-situatie voor dealerbedrijven. In een tijd waarin marges onder druk staan, is aftersales belangrijker dan ooit.”

Voorkomen van reparaties

Klanten die een abonnement afsluiten, krijgen een kastje in de auto ingebouwd waarmee technische data wordt bijgehouden. “Op basis hiervan kan de staat van het voertuig constant in de gaten gehouden worden en ziet de dealer wanneer er onderhoud of reparaties nodig zijn. Dit kan dan uit voorzorg eerder worden ingepland.” Inmiddels is CareToDrive ruim twee maanden live. De reacties zijn zeer positief en de klant is enthousiast”, vertelt Spaan. “We zijn begonnen bij Zeeuw en Zeeuw. Inmiddels hebben we ook al vier andere grotere dealerbedrijven aan boord. Door onze activiteiten bestaat ons netwerk uit 1 miljoen particuliere klanten. Dat is uiteraard een mooie basis voor ons om mee aan de slag te gaan.” Volgens Spaan is het echter niet alleen voor de grotere dealerbedrijven interessant. “Ook voor dealers met slechts een of twee locaties kan het een mooie kans zijn. Ik heb er het volste vertrouwen in dat er snel meer dealers aanhaken.”Door de vele positieve reacties denkt Spaan inmiddels al na over de ‘next step’. “Uitbreiding van het pakket is zeker interessant. Door bijvoorbeeld ook campers en bestelbusjes toe te voegen. En modellen van acht jaar en ouder. Of door klanten zelf een keuze laten maken wat ze wel en niet binnen hun pakket willen en daarop het maandbedrag baseren. Kortom, wij zijn echt grote kansen voor dit concept. Het past perfect bij de tijd en de huidige klant.”

Wat dekt CareToDrive?

Wel:
APK en reparatie
Normale slijtage, accu, regulier onderhoud, schokdempers, distributieriem/-ketting en O-ring

Filters
Olie-, lucht-, A/C- en brandstoffilters

Vloeistoffen
Koel-, rem-, A/C- en ruitenwisservloeistof

Remmen
Reparatie en vervanging van remschijven en -blokken

Motor
Reparatie en onderhoud aan motor en motoronderdelen

Internationale pechhulp
24/7 internationale pechhulp inclusief vervangend vervoer

Niet:
Modificaties aan de auto
Zoals extra onderdelen, benodigdheden en gebruiksartikelen

Cosmetisch
Zoals nieuwe lak, spuitwerk of schoonmaakwerkzaamheden

Gevolgschade
Zoals verwijderingskosten glasschade en waterschade

Banden
Zoals winter- en zomerbanden en algehele vervanging

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/