Ecobat Battery vol energie naar 2022

brand story

De zaken gaan uitstekend bij Ecobat Battery. De vraag naar accu’s bleef ook in coronatijd onverminderd groot. Eind oktober werd bovendien bekend dat de Europese tak van Ecobat zijn positie versterkt door de overname van Emrol, de gerenommeerde Belgische specialist.

Ecobat is al sinds 2012 het moederbedrijf van Hefra, de grootste onafhankelijke acculeverancier van de Benelux. Sinds afgelopen zomer voert het bedrijf een rebranding door waarbij wereldwijd (op vier continenten) alle activiteiten verder gaan onder de naam Ecobat. De overname van Emrol sluit naadloos aan bij de ingezette koers, vertelt Jeroen Sluis, algemeen directeur Benelux. “Zowel Emrol als Hefra zijn oorspronkelijk familiebedrijven die met hun producten, diensten en kennis een ijzersterke band met hun klanten hebben weten op te bouwen. Emrol was in de Benelux altijd al koploper op het gebied van onder andere tractie- en acculaders, voor Hefra geldt hetzelfde in de productgroep accu’s.”

Accu’s voor start-stop

Ecobat Battery helpt grossiers en hun klanten bij de keuze voor de juiste accu en lader, onder meer van de merken Varta, VMF en CTEK. “We zijn dit jaar gegroeid in een verzadigde markt. Dat is een goed teken.” De leverancier is overigens niet alleen actief in de automotive, benadrukt Sluis. De vraag naar 12-volt startaccu’s blijft groot, maar ook andere accu’s – waaronder AGM-accu’s – gaan rap. Deze hebben drie keer de levensduur van conventionele batterijen en zijn perfect geschikt voor geavanceerde start-stop-systemen. “Dit is niet een accu die alleen bedoeld is om te starten en die je als particulier met hulp van de buurman monteert. Er is wel wat meer voor nodig. Er is extra kennis nodig van monteurs om deze accu’s in de werkplaats te monteren. En dat is natuurlijk weer interessant voor het garagebedrijf.”

Aftermarket

De opkomst van steeds meer elektrische auto’s betekent overigens niet dat de vraag naar conventionele accu’s afneemt. “Ook hierin worden deze accu’s gebruikt. In elke elektrische auto, truck of bus vind je dus onverminderd een 12- of 24-Volt-systeem, met de lood-zuur-accu’s voor de stroomvoorziening.” Specialiseren en verbreden is de manier om succesvol te zijn en succesvol te blijven in de markt, benadrukt Sluis. “Zorg dat je dé expert bent in je regio op accugebied. Richt je daarbij niet alleen op de automotive, maar ook bijvoorbeeld op motoren, boten en scootmobielen. Dat biedt mooie kansen.”

Toekomst

Ook bij Ecobat wordt flink ingezet op de toekomst. “De overname van Emrol is daar een mooi voorbeeld van. We zetten daarnaast ook stappen op het gebied van lithium-accu’s en houden ons ook steeds meer bezig met inzameling en recycling.” Onlangs werd Thomas Draisma aangetrokken als nieuwe kracht. “Hij is afkomstig van Platinum en vult ons drie man sterke team voor ontwikkelen van ‘new business’ perfect aan. 2021 was voor ons echt een uitstekend jaar. We hebben stevig ingezet op groei en kijken vol vertrouwen uit naar 2022”, besluit Sluis.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Ecobat Battery vol energie naar 2022 - Automobielmanagement.nl

Ecobat Battery vol energie naar 2022

brand story

De zaken gaan uitstekend bij Ecobat Battery. De vraag naar accu’s bleef ook in coronatijd onverminderd groot. Eind oktober werd bovendien bekend dat de Europese tak van Ecobat zijn positie versterkt door de overname van Emrol, de gerenommeerde Belgische specialist.

Ecobat is al sinds 2012 het moederbedrijf van Hefra, de grootste onafhankelijke acculeverancier van de Benelux. Sinds afgelopen zomer voert het bedrijf een rebranding door waarbij wereldwijd (op vier continenten) alle activiteiten verder gaan onder de naam Ecobat. De overname van Emrol sluit naadloos aan bij de ingezette koers, vertelt Jeroen Sluis, algemeen directeur Benelux. “Zowel Emrol als Hefra zijn oorspronkelijk familiebedrijven die met hun producten, diensten en kennis een ijzersterke band met hun klanten hebben weten op te bouwen. Emrol was in de Benelux altijd al koploper op het gebied van onder andere tractie- en acculaders, voor Hefra geldt hetzelfde in de productgroep accu’s.”

Accu’s voor start-stop

Ecobat Battery helpt grossiers en hun klanten bij de keuze voor de juiste accu en lader, onder meer van de merken Varta, VMF en CTEK. “We zijn dit jaar gegroeid in een verzadigde markt. Dat is een goed teken.” De leverancier is overigens niet alleen actief in de automotive, benadrukt Sluis. De vraag naar 12-volt startaccu’s blijft groot, maar ook andere accu’s – waaronder AGM-accu’s – gaan rap. Deze hebben drie keer de levensduur van conventionele batterijen en zijn perfect geschikt voor geavanceerde start-stop-systemen. “Dit is niet een accu die alleen bedoeld is om te starten en die je als particulier met hulp van de buurman monteert. Er is wel wat meer voor nodig. Er is extra kennis nodig van monteurs om deze accu’s in de werkplaats te monteren. En dat is natuurlijk weer interessant voor het garagebedrijf.”

Aftermarket

De opkomst van steeds meer elektrische auto’s betekent overigens niet dat de vraag naar conventionele accu’s afneemt. “Ook hierin worden deze accu’s gebruikt. In elke elektrische auto, truck of bus vind je dus onverminderd een 12- of 24-Volt-systeem, met de lood-zuur-accu’s voor de stroomvoorziening.” Specialiseren en verbreden is de manier om succesvol te zijn en succesvol te blijven in de markt, benadrukt Sluis. “Zorg dat je dé expert bent in je regio op accugebied. Richt je daarbij niet alleen op de automotive, maar ook bijvoorbeeld op motoren, boten en scootmobielen. Dat biedt mooie kansen.”

Toekomst

Ook bij Ecobat wordt flink ingezet op de toekomst. “De overname van Emrol is daar een mooi voorbeeld van. We zetten daarnaast ook stappen op het gebied van lithium-accu’s en houden ons ook steeds meer bezig met inzameling en recycling.” Onlangs werd Thomas Draisma aangetrokken als nieuwe kracht. “Hij is afkomstig van Platinum en vult ons drie man sterke team voor ontwikkelen van ‘new business’ perfect aan. 2021 was voor ons echt een uitstekend jaar. We hebben stevig ingezet op groei en kijken vol vertrouwen uit naar 2022”, besluit Sluis.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg