Twin Drive is uitgerust met een elektromotor met lithium-ion batterijen voor rijden in de stad. Deze aandrijving is gecombineerd met een verbrandingsmotor voor buiten de stad, met een geoptimaliseerd brandstofverbruik. Bij een traditionele hybride vult de elektromotor de verbrandingsmotor aan maar bij Twin Drive zijn de rollen omgedraaid, is de redenering van Volkswagen/Seat. Vanzelfsprekend zijn diverse andere onderdelen, waaronder de versnellingsbak, rembekrachtiging, verwarmings- en koelingsystemen en een belangrijk deel van de elektronica, aangepast. De elektromotor wordt gevoed door een aantal lithium-ion batterijen die achterin de auto zijn geplaatst. Hij levert een continu vermogen van 35 kW en bereikt een afgeregelde topsnelheid van 100 km/u.
Dit prototype biedt de mogelijkheid onderzoek te doen naar de specifieke eigenschappen van elektrische aandrijving en bovenal hoe enkele van de belangrijkste probleempunten overwonnen kunnen worden. Belangrijk is een snelle oplaadtijd voor de batterijen en de actieradius. Voor dit specifieke voertuig is dat nu vijftig kilometer, een zeer bruikbare afstand in Nederland aangezien de gemiddelde reisafstand per persoon per dag nog geen 33 kilometer bedraagt, zo heeft het CBS berekend.