De regeling geldt voor alle bestelauto’s die voor 1999 zijn geregistreerd zijn, ongeacht het merk. Hiermee loopt Mercedes-Benz vooruit op een mogelijke sloopregeling van de Nederlandse overheid. Met deze regeling wil Mercedes-Benz het voor ondernemers financieel aantrekkelijker maken een oude vervuilende bestelwagen in te ruilen voor een schonere Vito of Sprinter die minimaal voldoet aan de Euro4-emissienorm. Steeds meer steden en gemeenten voeren naar aanleiding van het milieuconvenant een milieuzone in waarin vanaf 2010 alleen minder vervuilende voertuigen worden toegestaan.
Behalve de slooppremie betaalt Mercedes-Benz Nederland bovendien voor iedere gerecyclede bestelwagen een verwijderingsbijdrage aan Auto Recycling Nederland voor de sloop. Hiermee wordt definitief voorkomen dat de vervuilende voertuigen terug op de weg verschijnen. De inschatting van de importeur is dat er meer dan honderdduizend bestelwagens in ons land rondrijden die geregistreerd zijn vóór januari 1999.

Onderzoek van Bovag heeft uitgewezen dat vijf procent van het Nederlandse wagenpark verantwoordelijk is voor veertig procent van de uitstoot. Daarom wordt er in de Tweede Kamer al langer gesproken over een sloopregeling om de sloop van oudere, vervuilende auto’s te stimuleren. Belangenorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland, EVO en TLN kunnen zich goed vinden in het plan, maar benadrukken dat een passende regeling vooral nodig is voor ondernemers met bestelauto’s. Mercedes-Benz Nederland loopt met de eigen sloopregeling vooruit op de eventuele besluitvorming van de Nederlandse regering. Eerder dit jaar in Duitsland bleek de invoering van een soortgelijke sloopregeling voor de particuliere automobilist een groot succes. Inmiddels is ook in Italië deze stimuleringsmaatregel van kracht.