Oude, vieze bestelwagen mag stad in

De invoering van de veelbesproken milieuzones voor bestelwagens, waar ondernemers zeer huiverig voor zijn, is voorlopig van de baan.

Dat zal minister Cramer (Vrom) de Tweede Kamer vandaag melden, weet De Telegraaf. Een woordvoerder van de minister bevestigt het bericht in dagblad De Pers.

De bedoeling was dat op korte termijn alleen nog ‘schone’ bestelauto’s de binnenstad in zouden mogen om ondernemers te bevoorraden of klussen uit te voeren. Vanaf 2010 zou een groot aantal gemeenten milieuzones instellen, waar oude wagens niet welkom zijn. Cramer heeft daar nu een dikke streep doorgehaald en meldt dat de maatregel uitgesteld wordt tot zeker 2013.

Gemeenten en bedrijfsleven gaan opnieuw plannen maken. Aanleiding is dat een relatief nieuwe categorie bestelauto’s, verkocht tussen 2000 en 2006, veel meer stikstofdioxide (NO2) uitstoot dan werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. De situatie dreigde te ontstaan dat oudere bestelauto’s geen vrachtje zouden afleveren in de milieuzones, terwijl de meer vervuilende wagens van tussen 2000 en 2006 dat wel mogen.

Als Cramer zich heel streng zou opstellen, dan was het grootste deel van het bestelautopark vanaf 2010 niet meer welkom in de milieuzones geweest en dus niet in de steden. Ondernemers zouden dan in grote problemen zijn gekomen.

Cramer zal vandaag ook bekendmaken dat ze voor de zomer de sloopregeling voor oude personen- en bestelauto’s wil laten ingaan. Het kabinet heeft daar 65 miljoen euro voor uitgetrokken. De premie loopt op van 750 euro voor benzineauto’s van voor 1990 tot 1750 euro voor de zwaarste bestelauto’s.

Oude, vieze bestelwagen mag stad in - Automobielmanagement.nl

Oude, vieze bestelwagen mag stad in

De invoering van de veelbesproken milieuzones voor bestelwagens, waar ondernemers zeer huiverig voor zijn, is voorlopig van de baan.

Dat zal minister Cramer (Vrom) de Tweede Kamer vandaag melden, weet De Telegraaf. Een woordvoerder van de minister bevestigt het bericht in dagblad De Pers.

De bedoeling was dat op korte termijn alleen nog ‘schone’ bestelauto’s de binnenstad in zouden mogen om ondernemers te bevoorraden of klussen uit te voeren. Vanaf 2010 zou een groot aantal gemeenten milieuzones instellen, waar oude wagens niet welkom zijn. Cramer heeft daar nu een dikke streep doorgehaald en meldt dat de maatregel uitgesteld wordt tot zeker 2013.

Gemeenten en bedrijfsleven gaan opnieuw plannen maken. Aanleiding is dat een relatief nieuwe categorie bestelauto’s, verkocht tussen 2000 en 2006, veel meer stikstofdioxide (NO2) uitstoot dan werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. De situatie dreigde te ontstaan dat oudere bestelauto’s geen vrachtje zouden afleveren in de milieuzones, terwijl de meer vervuilende wagens van tussen 2000 en 2006 dat wel mogen.

Als Cramer zich heel streng zou opstellen, dan was het grootste deel van het bestelautopark vanaf 2010 niet meer welkom in de milieuzones geweest en dus niet in de steden. Ondernemers zouden dan in grote problemen zijn gekomen.

Cramer zal vandaag ook bekendmaken dat ze voor de zomer de sloopregeling voor oude personen- en bestelauto’s wil laten ingaan. Het kabinet heeft daar 65 miljoen euro voor uitgetrokken. De premie loopt op van 750 euro voor benzineauto’s van voor 1990 tot 1750 euro voor de zwaarste bestelauto’s.