Om van de elektrische auto een massaproduct te maken, willen de drie Japanse autofabrikanten samenwerken met het grootste stroombedrijf van Japan Tepco. Men wil een infrastructuur opbouwen en oplaadstations bouwen en standaardiseren. Nissan zet heel erg in op de elektrische auto en presenteerde afgelopen week de Nissan Leaf , de eerste echte volelektrische familieauto. De sleutel voor succes is de infrastructuur voor opladen en de standaardisering van de laders. De hele industrie moet daarvoor samenwerken, vindt vice-president Shinohara van Nissan. De alliantie wil om te beginnen zorgen dat de peperdure snellaadapparaten veel goedkoper worden.
Nissan wil al in 2010 elektroauto’s in massa gaan bouwen en denkt dat het mogelijk is dat in 2020 tien procent van de nieuw verkochte auto’s volelektrisch is. Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, aarzelt nog en blijft wijzen op de beperkingen qua actieradius en oplaadmogelijkheden. Bovendien is er de hoge prijs van de accu’s. Toyota investeert al jaren in hybride aandrijvingen voor Toyota en Lexus.