ANWB bepleit nieuwe test brandstofverbruik auto

De officiële EU-cijfers voor het brandstofverbruik van personenauto’s zijn te optimistisch, vindt de ANWB. En dat geldt ook voor de cijfers voor de CO2-uitstoot, die immers sterk samenhangen met het verbruik. ANWB pleit daarom voor een nieuwe EU-testmethode.

Die methode moet beter aansluiten bij de praktijk zodat de consument in autofolders verbruikscijfers gepresenteerd krijgt die in de dagelijkse praktijk met een normale rijstijl ook haalbaar zijn. De verbruikscijfers die autofabrikanten publiceren zijn in de praktijk niet haalbaar. Dat blijkt uit een test van ANWB Autokampioen. Het geldt ook voor de nieuwste generatie hybrides, zoals de Honda Insight en Toyota Prius. Die zijn weliswaar erg zuinig maar toch verbruiken volgens de test 25 tot dertig procent meer dan door de fabrikanten wordt opgegeven.
Autofabrikanten zijn verplicht hun verbruikscijfers te baseren op de zogeheten EU-testcyclus. Die testmethode (op een rollenbank) is volgens de ANWB heel kunstmatig en voldoet niet aan de huidige rijomstandigheden. Op Europees niveau wordt wel over een nieuwe meetmethode nagedacht maar dat duurt te lang, aldus de ANWB. De volledige test van drie hybrides en twee andere auto’s met A-label wordt gepubliceerd in Autokampioen van 3 september. Zie ook anwb.nl

 

 

 

 

ANWB bepleit nieuwe test brandstofverbruik auto - Automobielmanagement.nl

ANWB bepleit nieuwe test brandstofverbruik auto

De officiële EU-cijfers voor het brandstofverbruik van personenauto’s zijn te optimistisch, vindt de ANWB. En dat geldt ook voor de cijfers voor de CO2-uitstoot, die immers sterk samenhangen met het verbruik. ANWB pleit daarom voor een nieuwe EU-testmethode.

Die methode moet beter aansluiten bij de praktijk zodat de consument in autofolders verbruikscijfers gepresenteerd krijgt die in de dagelijkse praktijk met een normale rijstijl ook haalbaar zijn. De verbruikscijfers die autofabrikanten publiceren zijn in de praktijk niet haalbaar. Dat blijkt uit een test van ANWB Autokampioen. Het geldt ook voor de nieuwste generatie hybrides, zoals de Honda Insight en Toyota Prius. Die zijn weliswaar erg zuinig maar toch verbruiken volgens de test 25 tot dertig procent meer dan door de fabrikanten wordt opgegeven.
Autofabrikanten zijn verplicht hun verbruikscijfers te baseren op de zogeheten EU-testcyclus. Die testmethode (op een rollenbank) is volgens de ANWB heel kunstmatig en voldoet niet aan de huidige rijomstandigheden. Op Europees niveau wordt wel over een nieuwe meetmethode nagedacht maar dat duurt te lang, aldus de ANWB. De volledige test van drie hybrides en twee andere auto’s met A-label wordt gepubliceerd in Autokampioen van 3 september. Zie ook anwb.nl