VW wijst roep om compensatie Europese klanten af

Volkswagen heeft de oproepen afgewezen van Brussel om benadeelde Europese klanten te compenseren. Het concern acht zich niet verplicht de berijders op de thuismarkt dezelfde behandeling te geven als die in de VS.

Volkswagen is nog steeds aan het bijkomen van de gevolgen van het sjoemeldieselschandaal (circa elf miljoen auto’s wereldwijd, waarvan 8,5 miljoen in Europa). Alleen in de VS heeft men klanten gecompenseerd, middels cadeaubonnen van duizend dollar. Volkswagen herhaalde in Brussel zijn bezwaar tegen een compensatie voor Europese berijders, na een bijeenkomst afgelopen donderdag in Brussel met industriecommissaris Elzbieta Bienkowska en concernbaas Matthias Müller en merkbaas Herbert Diess van Volkswagen. 
Bienkowska heeft er bij VW op aangedrongen na te denken over compensatie voor EU-klanten. Zij vindt dat dezelfde behandeling als van de Amerikaanse klanten op zijn plaats is. VW erkent dat de aanwezigheid van de sjoemelsoftware feitelijk illegaal was in Europa, maar acht compensatie niet nodig omdat er een plan ligt om het probleem in Duitsland en elders op te lossen. Dat plan omvat onder meer software-updates en in sommige gevallen filters van tien euro. Het is goedgekeurd door de Duitse waakhond voor transport en zal volgende week beginnen. Volkswagen zegt elke juridische actie van VW-klanten in Europa te beschouwen als een aparte zaak.

De maatregelen staan in contrast met de situatie in de VS, waar het Volkswagen niet is gelukt om een passende reparatie voor de betrokken auto’s overeen te komen. In Californië heeft de betrokken autoriteit een voorstel van VW afgewezen, ondanks een bezoek van ceo Müller aan de VS. 

(bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW wijst roep om compensatie Europese klanten af - Automobielmanagement.nl

VW wijst roep om compensatie Europese klanten af

Volkswagen heeft de oproepen afgewezen van Brussel om benadeelde Europese klanten te compenseren. Het concern acht zich niet verplicht de berijders op de thuismarkt dezelfde behandeling te geven als die in de VS.

Volkswagen is nog steeds aan het bijkomen van de gevolgen van het sjoemeldieselschandaal (circa elf miljoen auto’s wereldwijd, waarvan 8,5 miljoen in Europa). Alleen in de VS heeft men klanten gecompenseerd, middels cadeaubonnen van duizend dollar. Volkswagen herhaalde in Brussel zijn bezwaar tegen een compensatie voor Europese berijders, na een bijeenkomst afgelopen donderdag in Brussel met industriecommissaris Elzbieta Bienkowska en concernbaas Matthias Müller en merkbaas Herbert Diess van Volkswagen. 
Bienkowska heeft er bij VW op aangedrongen na te denken over compensatie voor EU-klanten. Zij vindt dat dezelfde behandeling als van de Amerikaanse klanten op zijn plaats is. VW erkent dat de aanwezigheid van de sjoemelsoftware feitelijk illegaal was in Europa, maar acht compensatie niet nodig omdat er een plan ligt om het probleem in Duitsland en elders op te lossen. Dat plan omvat onder meer software-updates en in sommige gevallen filters van tien euro. Het is goedgekeurd door de Duitse waakhond voor transport en zal volgende week beginnen. Volkswagen zegt elke juridische actie van VW-klanten in Europa te beschouwen als een aparte zaak.

De maatregelen staan in contrast met de situatie in de VS, waar het Volkswagen niet is gelukt om een passende reparatie voor de betrokken auto’s overeen te komen. In Californië heeft de betrokken autoriteit een voorstel van VW afgewezen, ondanks een bezoek van ceo Müller aan de VS. 

(bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding