Analyse: Omschakelen op EV’s heeft grote gevolgen

Het volledig omschakelen op elektrische auto’s, zoals veel regeringen nu lijken na te streven, heeft grote economische en financiele gevolgen. Alleen al in een klein land als Oostenrijk zal zeker een kwart miljard geinvesteerd moeten worden in de oplaad-infrastructuur, waarbij de kosten voor onderhoud én voor de stroom nog niet zijn meegeteld. Bovendien levert de omschakeling slechts een geringe bijdrage aan de vermindering van de totale CO2 uitstoot omdat voor EV’s tóch elektriciteit opgewekt moet worden.

Dat stelt het Institut für Strategieanalysen (ISA) in een onderzoek voor het Oostenrijkse vakblad ‘AUTO&Wirtschaft’. Oostenrijk telt op dit moment nog geen 2.000 elektrische auto’s, veel te weinig om iets te betekenen voor de milieudoelstellingen. Daarom denkt ook de regering in Wenen er over vanaf 2020 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer toe te laten, een plan dat vorige week zelfs in Duitsland opdook en in ieder geval ook wordt nagestreefd in Noorwegen waar nu al 1 op de 4 nieuwe auto’s elektrisch wordt aangedreven.

Maar dat plan lijkt maar weinig bij te dragen aan het wél halen van de milieudoelen. Weliswaar telt het verbannen van benzine en diesel zwaar aan, maar aan de andere kant veroorzaakt het opwekken van de voor al die EV’s benodigde stroom ook weer CO2-uitstoot. Uiteindelijk komt de besparing op nationale schaal uit op 5 tot 6 procent, berekent het instituut. In kosten voor CO2-certificaten uitgedrukt komt dat op enkele tientallen miljoenen uit.

Het instituut stelt verder dat de omschakeling er toe zal leiden dat de rond de verbrandingsmotor opgebouwde kennis op den duur waardeloos wordt. Bovendien zullen EV’s vanwege hun relatief geringe bereik ook gevolgen hebben voor de ruimtelijke ordening. Eén van de grootste problemen is echter de oplaad-infrastructuur. Oostenrijk telt nu 2.700 laadpunten maar dat zullen er tegen 2020 zeker 200.000 moeten zijn om aan de vraag te voldoen. Aan hardware alleen kost dat zeker 250 miljoen euro en daar komen dan nog een reeks andere kosten bij. ‘’Voor de autosector zelf komt daar nog een belangrijke vraag bij: worden alle verbannen benzine- en dieselauto’s vervangen door EV’s of verdwijnt een flink aantal auto’s gewoon van de weg. Dat laatste zou nog meer ingrijpende gevolgen hebben voor de economie en ook voor de werkgelegenheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Interessant maar ook somber betoog, waarbij over de oppervlakte van allerhande gegevens wordt gesurfd. Het is daarmee een bouwwerk van oncontroleerbare aanames. Geschreven door een gevierd gezondheidseconoom. De laatste bladzijde vertelt dat het een uitgave is van het Institut für Strategieanalysen. Een mooie naam. Bij de Weense KvK ingeschreven als PR Berater: https://www.wkoecg.at/Web/Ecg.aspx?FirmaID=8aea1006-3541-484e-a86a-97e0c8affc71
Ze hebben ’t samen met Haber & Hold Communications gemaakt/bedacht. Inderdaad, ook een PR bedrijf. Succesvol in promotie van artikelen voor huisdierverzorging (Purina). Ik heb niks tegen katten trouwens.
Dit Kurzreport is geen onafhankelijke analyse en met een doel gemaakt, zoveel is duidelijk. En zoals Trump zo mooi kan zeggen ‘What’s behind it?’

Geplaatst door: Marc Bolier op

@Marc, overduidelijk dat dit stuk geschreven is door een aanhanger |(of medewerker?) van de bestaande auto-industrie. Dat men nog steeds veranderingen denkt te kunnen tegenhouden door gekleurde informatie de wereld in te slingeren, blijft mij verbazen. Natuurlijk veranderen veel zaken door EV, maar er komt ook heel veel nieuws (en schoner en stiller) voor terug, zeker als de stroom van zon en wind afkomstig is.

Geplaatst door: Arno van der Steen op

en in Oostenrijk veel waterkrachtstroom.
ook best schoon…

Geplaatst door: rob stoll op
Analyse: Omschakelen op EV’s heeft grote gevolgen - Automobielmanagement.nl

Analyse: Omschakelen op EV’s heeft grote gevolgen

Het volledig omschakelen op elektrische auto’s, zoals veel regeringen nu lijken na te streven, heeft grote economische en financiele gevolgen. Alleen al in een klein land als Oostenrijk zal zeker een kwart miljard geinvesteerd moeten worden in de oplaad-infrastructuur, waarbij de kosten voor onderhoud én voor de stroom nog niet zijn meegeteld. Bovendien levert de omschakeling slechts een geringe bijdrage aan de vermindering van de totale CO2 uitstoot omdat voor EV’s tóch elektriciteit opgewekt moet worden.

Dat stelt het Institut für Strategieanalysen (ISA) in een onderzoek voor het Oostenrijkse vakblad ‘AUTO&Wirtschaft’. Oostenrijk telt op dit moment nog geen 2.000 elektrische auto’s, veel te weinig om iets te betekenen voor de milieudoelstellingen. Daarom denkt ook de regering in Wenen er over vanaf 2020 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer toe te laten, een plan dat vorige week zelfs in Duitsland opdook en in ieder geval ook wordt nagestreefd in Noorwegen waar nu al 1 op de 4 nieuwe auto’s elektrisch wordt aangedreven.

Maar dat plan lijkt maar weinig bij te dragen aan het wél halen van de milieudoelen. Weliswaar telt het verbannen van benzine en diesel zwaar aan, maar aan de andere kant veroorzaakt het opwekken van de voor al die EV’s benodigde stroom ook weer CO2-uitstoot. Uiteindelijk komt de besparing op nationale schaal uit op 5 tot 6 procent, berekent het instituut. In kosten voor CO2-certificaten uitgedrukt komt dat op enkele tientallen miljoenen uit.

Het instituut stelt verder dat de omschakeling er toe zal leiden dat de rond de verbrandingsmotor opgebouwde kennis op den duur waardeloos wordt. Bovendien zullen EV’s vanwege hun relatief geringe bereik ook gevolgen hebben voor de ruimtelijke ordening. Eén van de grootste problemen is echter de oplaad-infrastructuur. Oostenrijk telt nu 2.700 laadpunten maar dat zullen er tegen 2020 zeker 200.000 moeten zijn om aan de vraag te voldoen. Aan hardware alleen kost dat zeker 250 miljoen euro en daar komen dan nog een reeks andere kosten bij. ‘’Voor de autosector zelf komt daar nog een belangrijke vraag bij: worden alle verbannen benzine- en dieselauto’s vervangen door EV’s of verdwijnt een flink aantal auto’s gewoon van de weg. Dat laatste zou nog meer ingrijpende gevolgen hebben voor de economie en ook voor de werkgelegenheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Interessant maar ook somber betoog, waarbij over de oppervlakte van allerhande gegevens wordt gesurfd. Het is daarmee een bouwwerk van oncontroleerbare aanames. Geschreven door een gevierd gezondheidseconoom. De laatste bladzijde vertelt dat het een uitgave is van het Institut für Strategieanalysen. Een mooie naam. Bij de Weense KvK ingeschreven als PR Berater: https://www.wkoecg.at/Web/Ecg.aspx?FirmaID=8aea1006-3541-484e-a86a-97e0c8affc71
Ze hebben ’t samen met Haber & Hold Communications gemaakt/bedacht. Inderdaad, ook een PR bedrijf. Succesvol in promotie van artikelen voor huisdierverzorging (Purina). Ik heb niks tegen katten trouwens.
Dit Kurzreport is geen onafhankelijke analyse en met een doel gemaakt, zoveel is duidelijk. En zoals Trump zo mooi kan zeggen ‘What’s behind it?’

Geplaatst door: Marc Bolier op

@Marc, overduidelijk dat dit stuk geschreven is door een aanhanger |(of medewerker?) van de bestaande auto-industrie. Dat men nog steeds veranderingen denkt te kunnen tegenhouden door gekleurde informatie de wereld in te slingeren, blijft mij verbazen. Natuurlijk veranderen veel zaken door EV, maar er komt ook heel veel nieuws (en schoner en stiller) voor terug, zeker als de stroom van zon en wind afkomstig is.

Geplaatst door: Arno van der Steen op

en in Oostenrijk veel waterkrachtstroom.
ook best schoon…

Geplaatst door: rob stoll op