Tot en met 2025 tien keer meer laadpunten in parkeergarages

In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu. Dat hebben staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en Vexpan, het platform voor parkeren, op 4 maart afgesproken. In ongeveer twee derde van de Nederlandse parkeergarages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden.

KPMG: elektrisch rijden op steeds grotere schaal bereikbaar

Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld 450 parkeerplekken. In ongeveer twee derde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Uit onderzoek van Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten, blijkt dat er veel kansen zijn om dat te verbeteren. Als onderdeel van de afspraken gaan experts, garagebeheerders en gemeenten daarom samenwerken om laadpunten zo slim mogelijk te plaatsen in de garages.

Klimaatakkoord

Concrete doelstelling die de betrokken partijen vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5 procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10 procent van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is. De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 helemaal uitlaatgasvrij zijn.

Lees ook:
Staatssecretaris wil lagere parkeertarieven voor elektrische auto

Tot en met 2025 tien keer meer laadpunten in parkeergarages - Automobielmanagement.nl

Tot en met 2025 tien keer meer laadpunten in parkeergarages

In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu. Dat hebben staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en Vexpan, het platform voor parkeren, op 4 maart afgesproken. In ongeveer twee derde van de Nederlandse parkeergarages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden.

KPMG: elektrisch rijden op steeds grotere schaal bereikbaar

Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld 450 parkeerplekken. In ongeveer twee derde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Uit onderzoek van Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten, blijkt dat er veel kansen zijn om dat te verbeteren. Als onderdeel van de afspraken gaan experts, garagebeheerders en gemeenten daarom samenwerken om laadpunten zo slim mogelijk te plaatsen in de garages.

Klimaatakkoord

Concrete doelstelling die de betrokken partijen vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5 procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10 procent van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is. De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 helemaal uitlaatgasvrij zijn.

Lees ook:
Staatssecretaris wil lagere parkeertarieven voor elektrische auto