De raad heeft daarmee het ‘verduidelijkingsproces’ beëindigd en het in oktober 2015 gestarte interne onderzoek naar de oorzaken van de dieselcrisis en wie daarvoor verantwoordelijk was, afgesloten. Het in september 2015 in de Verenigde Staten aan het licht gekomen sjoemelschandaal heeft de Volkswagen Groep tot nu toe meer dan 35 miljard dollar gekost aan boetes en schadevergoedingen. VW is in de Verenigde Staten ook veroordeeld wegens fraude en valse productverklaringen. In Europa loopt nog altijd een aantal grote schadeclaims van getroffen eigenaren van Volkswagen, Audi en andere groepsmerken.

Zorgtaak

Volkswagen AG beschuldigt Winterkorn en Stadler van het ‘verzuimen van hun zorgtaak’ als omschreven in het ondernemingsrecht. Dat is de conclusie van het uitgebreide onderzoek van aansprakelijkheidsclaims door advocatenkantoor Gleiss Lutz dat daartoe 65 petabytes aan data en 480 miljoen documenten heeft doorzocht en meer dan 1.550 gesprekken en verhoren heeft gevoerd. Ook hebben de advocaten de juridische dossier uit de VS bestudeerd. “Het nu voltooide onderzoek was veruit het meest samenhangende en ingewikkelde onderzoek dat ooit binnen een bedrijf is uitgevoerd in de Duitse economische geschiedenis,’’ deelt VW mee.

Plichtsverzuim

Op basis van dit onderzoek heeft de Raad van Toezicht geconcludeerd dat Winterkorn plichtsverzuim heeft gepleegd als voormalig bestuursvoorzitter vanaf 27 juli 2015 door ‘niet alomvattend en direct de omstandigheden op te klaren achter het gebruik van illegale software in 2.0 TDI dieselmotoren die tussen 2009 en 2015 in Noord-Amerika werden verkocht.’ Hij heeft ook gefaald ervoor te zorgen dat de vragen van de Amerikaanse autoriteiten in dit kader naar waarheid, volledig en zonder vertraging werden beantwoord. Stadler heeft op dezelfde manier vanaf 21 september 2016 gefaald om te onderzoeken of er sprake was illegale softwarefuncties in dieselmotoren in Audi’s en Porsche’s.

Bespreken

Winterkorn, die kort na het bekend worden van dieselgate aftrad, wijst de beschuldigingen in een verklaring van de hand. Hij wil daarom de conclusies nader met Volkswagen bespreken. Winterkort wordt ook nog steeds vervolgd door de Duitse justitie. Zijn rechtszaak is recent opnieuw uitgesteld tot september dit jaar. Stadler heeft eerder geruime tijd in de gevangenis gezeten wegens zijn rol in dieselgate. Justitie vreesde destijds dat hij essentiële dossiers zou vernietigen. De rechtszaak tegen Stadler en enkele van zijn collega’s bij het Landgericht in München loopt momenteel maar kan nog wel enkele maanden doorslepen.

Lees ook:
Audi-baas ‘werd dom gehouden door z’n technici’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding