Vorig jaar december nam de Amsterdamse gemeenteraad een motie aan van GroenLinks waarin het stadsbestuur werd gevraagd afspraken te maken met reclame-exploitanten over het terugdringen van reclame voor producten waarvoor fossiele brandstof essentieel is. Het reclameverbod in de metrostations is daarvan een eerste gevolg.

Verbieden

Over de ban heeft de gemeente een convenant gesloten met reclame-exploitant CS Digital Media. “We willen een stad zijn waar zuinig met energie wordt omgesprongen,” zegt wethouder Marieke van Doorninck. “Met de ondertekening van dit convenant zet Amsterdam daarmee een eerste mooie stap.” De gemeente Amsterdam gaat ook met andere exploitanten in de stad in gesprek over het weren van reclame voor producten en diensten die draaien op fossiele brandstof. Zo onderzoekt de gemeente nog hoe ze reclame van fossiele bedrijven als Shell en Exxon kan verbieden.

Lees ook:
Slim laadplein met 108 laadstations geopend in Amsterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding