Verplichte uitleg over bandenlabels wordt vaak overgeslagen

Uit een recente enquête van Apollo Vredestein blijkt dat slechts de helft van de consumenten die vervangende banden kopen op de hoogte is van de classificaties op het gebied van efficiëntie, grip op nat wegdek en geluid. Uit de enquête blijkt ook dat een overweldigende meerderheid van de kopers dergelijke informatie had willen gebruiken om hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden.

Hoewel bandenhandelaren volgens de EU-wetgeving verplicht zijn klanten voorafgaand aan een transactie uitleg te geven over classificaties op het gebied van efficiëntie en prestaties, gaf slechts 44% van de autobezitters aan dat het bandenverkooppunt dit deed toen ze voor het laatst vervangende banden kochten.

Bandenverkooppunten zijn sinds 1 mei verplicht om klanten te attenderen op de classificaties voordat ze een band kopen. Het nieuwe EU-voorschrift verplicht het gebruik van nieuw ontworpen bandenlabels – vergelijkbaar met die van energieverbruikende huishoudelijke apparaten – waarop de classificaties van het product op het gebied van prestaties en efficiëntie staan.

Vijf klassen

De bijgewerkte labels zijn voorzien van een nieuw classificatiesysteem met vijf klassen (van A tot E) voor rolweerstand, grip op nat wegdek en omgevingsgeluid, en er zijn extra symbolen om aan te geven of de band geschikt is voor sneeuwachtige en/of ijzige omstandigheden. Door de toevoeging van een nieuwe QR-code krijgen consumenten eenvoudig toegang tot een onafhankelijke online database met bandenclassificaties.

Yves Pouliquen, Sales and Marketing Director, Europe bij Apollo Vredestein: “Deze bandenclassificaties worden duidelijk heel erg gewaardeerd door autobezitters, maar te weinig mensen weten ervan. Dit vormt een grote uitdaging voor overheidsinstanties en de bandensector – zowel fabrikanten, distributeurs als handelaren – om de kennis te vergroten en consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Meer kennis helpt consumenten bij het kiezen van banden die beter aansluiten op hun behoeften en helpt om de banden die de beste beoordelingen op het gebied van milieu en veiligheid hebben onder de aandacht te brengen.”

Lees ook:

Verplichte uitleg over bandenlabels wordt vaak overgeslagen - Automobielmanagement.nl

Verplichte uitleg over bandenlabels wordt vaak overgeslagen

Uit een recente enquête van Apollo Vredestein blijkt dat slechts de helft van de consumenten die vervangende banden kopen op de hoogte is van de classificaties op het gebied van efficiëntie, grip op nat wegdek en geluid. Uit de enquête blijkt ook dat een overweldigende meerderheid van de kopers dergelijke informatie had willen gebruiken om hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden.

Hoewel bandenhandelaren volgens de EU-wetgeving verplicht zijn klanten voorafgaand aan een transactie uitleg te geven over classificaties op het gebied van efficiëntie en prestaties, gaf slechts 44% van de autobezitters aan dat het bandenverkooppunt dit deed toen ze voor het laatst vervangende banden kochten.

Bandenverkooppunten zijn sinds 1 mei verplicht om klanten te attenderen op de classificaties voordat ze een band kopen. Het nieuwe EU-voorschrift verplicht het gebruik van nieuw ontworpen bandenlabels – vergelijkbaar met die van energieverbruikende huishoudelijke apparaten – waarop de classificaties van het product op het gebied van prestaties en efficiëntie staan.

Vijf klassen

De bijgewerkte labels zijn voorzien van een nieuw classificatiesysteem met vijf klassen (van A tot E) voor rolweerstand, grip op nat wegdek en omgevingsgeluid, en er zijn extra symbolen om aan te geven of de band geschikt is voor sneeuwachtige en/of ijzige omstandigheden. Door de toevoeging van een nieuwe QR-code krijgen consumenten eenvoudig toegang tot een onafhankelijke online database met bandenclassificaties.

Yves Pouliquen, Sales and Marketing Director, Europe bij Apollo Vredestein: “Deze bandenclassificaties worden duidelijk heel erg gewaardeerd door autobezitters, maar te weinig mensen weten ervan. Dit vormt een grote uitdaging voor overheidsinstanties en de bandensector – zowel fabrikanten, distributeurs als handelaren – om de kennis te vergroten en consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Meer kennis helpt consumenten bij het kiezen van banden die beter aansluiten op hun behoeften en helpt om de banden die de beste beoordelingen op het gebied van milieu en veiligheid hebben onder de aandacht te brengen.”

Lees ook: