Opel betaalt boete van bijna 65 miljoen euro voor dieselgate

Opel heeft een boete betaald van 64,8 miljoen euro om verdere vervolging voor het sjoemelen met dieselmotoren te voorkomen. Enkele managers van Opel hebben ieder een boete van 5.000 tot 10.000 euro betaald om van de zaak af te zijn.

Opel haalt productie Astra terug naar Duitsland, toch banenverlies

Opel heeft over die regeling al in februari een akkoord gesloten met de officier van justitie in Frankfurt maar dat is nu pas bevestigd na berichten in de Duitse pers. Met de betalingen is een dossier afgesloten dat in oktober 2018 begon met grootschalige invallen in het Opel-hoofdkwartier in Rïsselsheim en een fabriek in Kaiserslautern. Een strafrechtelijke vervolging van het vermeende bedrog is hiermee van tafel en een proces tegen verdere verantwoordelijken, zoals bij Volkswagen, zal er ook niet komen, heeft justitie bevestigd.

Ontkend

De beschuldiging luidde destijds dat Opel bij de toelatingsprocedure voor verschillende dieselauto’s haar documentatieplicht had verzaakt door de aanwezigheid van sjoemelsoftware te verzwijgen. Opel heeft de afgelopen jaren wel gewraakte auto’s teruggeroepen om een software-update door te voeren. De dochter van Stellantis heeft echter steeds stelselmatig ontkend dat er sjoemelapparatuur in haar auto’s was aangebracht. Het bedrijf stelt ook nu weer dat het betaling van de boete geen erkenning van schuld betekent. Stellantis is op haar beurt van plan om de schade te verhalen op de vorige eigenaar van Opel, General Motors.

Lees ook:
Opel sluit fabriek in Eisenach tot begin 2022 vanwege chiptekort

Opel betaalt boete van bijna 65 miljoen euro voor dieselgate - Automobielmanagement.nl

Opel betaalt boete van bijna 65 miljoen euro voor dieselgate

Opel heeft een boete betaald van 64,8 miljoen euro om verdere vervolging voor het sjoemelen met dieselmotoren te voorkomen. Enkele managers van Opel hebben ieder een boete van 5.000 tot 10.000 euro betaald om van de zaak af te zijn.

Opel haalt productie Astra terug naar Duitsland, toch banenverlies

Opel heeft over die regeling al in februari een akkoord gesloten met de officier van justitie in Frankfurt maar dat is nu pas bevestigd na berichten in de Duitse pers. Met de betalingen is een dossier afgesloten dat in oktober 2018 begon met grootschalige invallen in het Opel-hoofdkwartier in Rïsselsheim en een fabriek in Kaiserslautern. Een strafrechtelijke vervolging van het vermeende bedrog is hiermee van tafel en een proces tegen verdere verantwoordelijken, zoals bij Volkswagen, zal er ook niet komen, heeft justitie bevestigd.

Ontkend

De beschuldiging luidde destijds dat Opel bij de toelatingsprocedure voor verschillende dieselauto’s haar documentatieplicht had verzaakt door de aanwezigheid van sjoemelsoftware te verzwijgen. Opel heeft de afgelopen jaren wel gewraakte auto’s teruggeroepen om een software-update door te voeren. De dochter van Stellantis heeft echter steeds stelselmatig ontkend dat er sjoemelapparatuur in haar auto’s was aangebracht. Het bedrijf stelt ook nu weer dat het betaling van de boete geen erkenning van schuld betekent. Stellantis is op haar beurt van plan om de schade te verhalen op de vorige eigenaar van Opel, General Motors.

Lees ook:
Opel sluit fabriek in Eisenach tot begin 2022 vanwege chiptekort