Greenpeace eist dat VW in 2030 stopt met verbrandingsmotoren

Greenpeace Deutschland heeft bij de rechtbank in Braunschweig de eis neergelegd dat de Volkswagen Groep en alle dochterbedrijven vanaf 2030 geen auto’s of bestelwagens met een verbrandingsmotor meer verkopen.

Bij overschrijding moet een boete van een kwart miljoen euro of zes maanden gevangenisstraf worden opgelegd. De eisers willen verder dat de VW-bedrijven de jaarlijkse gezamenlijke CO2-uitstoot in 2030 met 65 procent hebben verminderd vergeleken met het peil van 2018. In de jaren tot 2029 zou niet meer dan een kwart van alle door de groep verkochte auto’s nog een verbrandingsmotor mogen hebben.

17 jaar

Volgens de milieuorganisatie en een mede-aanklager zouden in 2030 verkochte auto’s gemiddeld nog 17 jaar rondrijden waarmee de VW Groep veel meer CO2 uitstoot veroorzaakt dan haar op basis van berekeningen van het Internationaal Energie Agentschap is toegestaan. “Volkswagen is één van de meest klimaatschadelijke bedrijven ter wereld. Als op één na grootste autobedrijf ter wereld staat VW aan de top van een industrie die bovenmatig tot de opwarming van de aarde bijdraagt,’’ aldus de aanklacht van 120 pagina’s.

Shell

Greenpeace voelt zich geruggesteund door de recente uitspraak in Nederland tegen Shell dat niet alleen landen maar ook ondernemingen hun emissie van broeikasgassen moeten reduceren. “Hoewel dat bedrijf een beroep heeft aangekondigd, heeft het wel enige dagen later een nieuwe strategie tot halvering van de CO2-emissie tegen 2030 aangekondigd,’’ legt de Duitse organisatie uit.

Lees ook:
Verkiezing Bestelauto van het Jaar nadert ontknoping
Winst Volkswagen 12 procent lager door chiptekort

Greenpeace eist dat VW in 2030 stopt met verbrandingsmotoren - Automobielmanagement.nl

Greenpeace eist dat VW in 2030 stopt met verbrandingsmotoren

Greenpeace Deutschland heeft bij de rechtbank in Braunschweig de eis neergelegd dat de Volkswagen Groep en alle dochterbedrijven vanaf 2030 geen auto’s of bestelwagens met een verbrandingsmotor meer verkopen.

Bij overschrijding moet een boete van een kwart miljoen euro of zes maanden gevangenisstraf worden opgelegd. De eisers willen verder dat de VW-bedrijven de jaarlijkse gezamenlijke CO2-uitstoot in 2030 met 65 procent hebben verminderd vergeleken met het peil van 2018. In de jaren tot 2029 zou niet meer dan een kwart van alle door de groep verkochte auto’s nog een verbrandingsmotor mogen hebben.

17 jaar

Volgens de milieuorganisatie en een mede-aanklager zouden in 2030 verkochte auto’s gemiddeld nog 17 jaar rondrijden waarmee de VW Groep veel meer CO2 uitstoot veroorzaakt dan haar op basis van berekeningen van het Internationaal Energie Agentschap is toegestaan. “Volkswagen is één van de meest klimaatschadelijke bedrijven ter wereld. Als op één na grootste autobedrijf ter wereld staat VW aan de top van een industrie die bovenmatig tot de opwarming van de aarde bijdraagt,’’ aldus de aanklacht van 120 pagina’s.

Shell

Greenpeace voelt zich geruggesteund door de recente uitspraak in Nederland tegen Shell dat niet alleen landen maar ook ondernemingen hun emissie van broeikasgassen moeten reduceren. “Hoewel dat bedrijf een beroep heeft aangekondigd, heeft het wel enige dagen later een nieuwe strategie tot halvering van de CO2-emissie tegen 2030 aangekondigd,’’ legt de Duitse organisatie uit.

Lees ook:
Verkiezing Bestelauto van het Jaar nadert ontknoping
Winst Volkswagen 12 procent lager door chiptekort