Volkswagen Groep haalt CO2-doelstelling in Europa

De gemiddelde CO2-uitstoot van in de EU verkochte nieuwe personenauto’s van de Volkswagen Groep is vorig jaar uitgekomen op 118,5 g/km. Dat is 2 procent onder het door de EU gestelde maximum. De EU zelf moet die voorlopige cijfers nog wel bevestigen.

Het ‘decarboniseren’ van de vloot is vooral bereikt door de sterke groei van het aantal elektrische auto’s. In totaal werden er in de EU en Noorwegen door de verschillende merken van de groep 472.300 elektrische modellen verkocht, dat is 64 procent meer dan in 2020. Het aandeel BEV’s en PHEV’s steeg van 10,1 procent naar 17,2 procent het afgelopen jaar. De Volkswagen Groep is naar eigen zeggen de duidelijke marktleider in het BEV-segment met een aandeel van rond de 25 procent.

Offensief

Verkoopdirecteur Christian Dahlheim: “Ons elektrische offensief is afgelopen jaar aanzienlijk versneld. Bijna één op de vijf in Europa afgeleverde voertuigen was geëlektrificeerd en meer dan de helft daarvan waren all-electric. Dat heeft ons geholpen om de CO2-emissies van de vloot verder te reduceren en aan het EU-doel te voldoen. In 2030 plannen we een aandeel van all-electric voertuigen in Europa van 60 procent.’’ De Volkswagen Groep hoopt in 2025 wereldwijd de leider te zijn bij elektrische voertuigen. In de jaren tot 2026 wordt daarom 52 miljoen euro geïnvesteerd in e-mobiliteit en nog eens 8 miljoen in het hybride-maken van de modellenportefeuille.

Niet vergelijkbaar

Volkswagen wijst er wel op dat de cijfers over 2021 niet vergelijkbaar zijn met die over vorige jaren. Sinds 2021 worden de metingen gebaseerd op de WLTP en niet meer op de NEDC. De WLTP testen zijn meer realistisch omdat ze bijvoorbeeld met een hogere topsnelheid worden uitgevoerd. Bovendien zijn de cijfers verstoord doordat Groot-Brittannië na de uittreding uit de EU eind 2020 niet meer wordt meegeteld.

Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s

Volkswagen Groep haalt CO2-doelstelling in Europa - Automobielmanagement.nl

Volkswagen Groep haalt CO2-doelstelling in Europa

De gemiddelde CO2-uitstoot van in de EU verkochte nieuwe personenauto’s van de Volkswagen Groep is vorig jaar uitgekomen op 118,5 g/km. Dat is 2 procent onder het door de EU gestelde maximum. De EU zelf moet die voorlopige cijfers nog wel bevestigen.

Het ‘decarboniseren’ van de vloot is vooral bereikt door de sterke groei van het aantal elektrische auto’s. In totaal werden er in de EU en Noorwegen door de verschillende merken van de groep 472.300 elektrische modellen verkocht, dat is 64 procent meer dan in 2020. Het aandeel BEV’s en PHEV’s steeg van 10,1 procent naar 17,2 procent het afgelopen jaar. De Volkswagen Groep is naar eigen zeggen de duidelijke marktleider in het BEV-segment met een aandeel van rond de 25 procent.

Offensief

Verkoopdirecteur Christian Dahlheim: “Ons elektrische offensief is afgelopen jaar aanzienlijk versneld. Bijna één op de vijf in Europa afgeleverde voertuigen was geëlektrificeerd en meer dan de helft daarvan waren all-electric. Dat heeft ons geholpen om de CO2-emissies van de vloot verder te reduceren en aan het EU-doel te voldoen. In 2030 plannen we een aandeel van all-electric voertuigen in Europa van 60 procent.’’ De Volkswagen Groep hoopt in 2025 wereldwijd de leider te zijn bij elektrische voertuigen. In de jaren tot 2026 wordt daarom 52 miljoen euro geïnvesteerd in e-mobiliteit en nog eens 8 miljoen in het hybride-maken van de modellenportefeuille.

Niet vergelijkbaar

Volkswagen wijst er wel op dat de cijfers over 2021 niet vergelijkbaar zijn met die over vorige jaren. Sinds 2021 worden de metingen gebaseerd op de WLTP en niet meer op de NEDC. De WLTP testen zijn meer realistisch omdat ze bijvoorbeeld met een hogere topsnelheid worden uitgevoerd. Bovendien zijn de cijfers verstoord doordat Groot-Brittannië na de uittreding uit de EU eind 2020 niet meer wordt meegeteld.

Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s