BOVAG: ‘Moderne diesel niet criminaliseren’

Het aandeel diesels daalt gestaag in Nederland. In februari zullen er minder dan een miljoen dieselauto’s in Nederland rondrijden, becijferde BOVAG op verzoek van BNR. ‘’Dat is een mooie mijlpaal,’’ zegt algemeen voorzitter Han ten Broeke van BOVAG bij BNR. Tegelijk vindt hij dat we moderne diesels ‘niet moeten criminaliseren’.

“Dieselauto’s zijn tegenwoordig heel erg schoon. Het zijn misschien wel de schoonste motoren die je vindt, dus met de criminalisering van dieselauto’s ben ik het zeer oneens. De paradox is dat je ook moderne dieselauto’s nodig hebt om bijvoorbeeld de klimaatdoelen te halen. Tien tot vijftien jaar geleden werden dieselauto’s nota bene gestimuleerd. Kleine en zuinige dieselauto’s met een lagere CO2-uitstoot hadden geen motorrijtuigenbelasting en lage bijtelling.”

Werk aan de winkel

Het verschil tussen dieselauto’s en andere fossiele auto’s, maar met name met hybride- en elektrische auto’s, wordt volgens Ten Broeke ook steeds kleiner. “Er moet meer gestimuleerd worden op elektrisch en hybride rijden. Dat gebeurt nu veel te weinig. Het gat tussen fossiel inclusief moderne dieselauto’s die veel schoner en zuiniger zijn en elektrische auto’s begint steeds kleiner te worden. Er is werk aan de winkel, en daar zullen we met zijn allen wat meer voor moeten doen. Zeker omdat Nederlanders best willen overstappen naar elektrisch of hybride rijden.” En daar moet je gebruikt van maken, vindt Ten Broeke, om snel een tweedehandsmarkt van EV’s te creëren. “Als er geen tweedehands markt komt, dan blijven we steken onder de twee miljoen elektrische auto’s.”

Lees ook:
In één dag 12 miljoen EV-subsidie aangevraagd

BOVAG: ‘Moderne diesel niet criminaliseren’ - Automobielmanagement.nl

BOVAG: ‘Moderne diesel niet criminaliseren’

Het aandeel diesels daalt gestaag in Nederland. In februari zullen er minder dan een miljoen dieselauto’s in Nederland rondrijden, becijferde BOVAG op verzoek van BNR. ‘’Dat is een mooie mijlpaal,’’ zegt algemeen voorzitter Han ten Broeke van BOVAG bij BNR. Tegelijk vindt hij dat we moderne diesels ‘niet moeten criminaliseren’.

“Dieselauto’s zijn tegenwoordig heel erg schoon. Het zijn misschien wel de schoonste motoren die je vindt, dus met de criminalisering van dieselauto’s ben ik het zeer oneens. De paradox is dat je ook moderne dieselauto’s nodig hebt om bijvoorbeeld de klimaatdoelen te halen. Tien tot vijftien jaar geleden werden dieselauto’s nota bene gestimuleerd. Kleine en zuinige dieselauto’s met een lagere CO2-uitstoot hadden geen motorrijtuigenbelasting en lage bijtelling.”

Werk aan de winkel

Het verschil tussen dieselauto’s en andere fossiele auto’s, maar met name met hybride- en elektrische auto’s, wordt volgens Ten Broeke ook steeds kleiner. “Er moet meer gestimuleerd worden op elektrisch en hybride rijden. Dat gebeurt nu veel te weinig. Het gat tussen fossiel inclusief moderne dieselauto’s die veel schoner en zuiniger zijn en elektrische auto’s begint steeds kleiner te worden. Er is werk aan de winkel, en daar zullen we met zijn allen wat meer voor moeten doen. Zeker omdat Nederlanders best willen overstappen naar elektrisch of hybride rijden.” En daar moet je gebruikt van maken, vindt Ten Broeke, om snel een tweedehandsmarkt van EV’s te creëren. “Als er geen tweedehands markt komt, dan blijven we steken onder de twee miljoen elektrische auto’s.”

Lees ook:
In één dag 12 miljoen EV-subsidie aangevraagd