Een 31-jarige Belgische werknemer raakte op die dag bekneld in een nokkenaspers en kwam daarbij om het leven. Uit onderzoek achteraf bleek dat de beveiligingsdeuren al langere tijd niet waren vergrendeld omdat de machine anders niet goed af te stellen was. Het Openbaar Ministerie eiste een boete van 55 duizend euro tegen de vennootschap. DAF stelde naar aanleiding van het tragische ongeval een uitgebreid onderzoek in naar de veiligheidssituatie binnen het bedrijf en moest harde conclusies trekken. Bij interne controles werden weliswaar geregeld onveilige situaties geconstateerd, maar hierop werd niet adequaat gereageerd. Dit kwam onder meer doordat niet duidelijk was waar de verantwoordelijkheden lagen, concludeerde Goudriaan bij de rechtbank: "Iedereen was verantwoordelijk en tegelijkertijd niemand."
Volgens officier van jusitie Willem Bos werden sommige beveiligingen binnen het bedrijf stelselmatig omzeild om alleen voor veiligheidscontroles tijdelijk te worden hersteld. DAF heeft inmiddels het veiligheidsbeleid grondig verbeterd en ‘daarmee in hoge mate verantwoordelijkheid genomen voor het ongeval’, meent Bos. "Maar dat neemt niet weg dat al die maatregelen al vóór het ongeval hadden moeten worden genomen." (bron: ANP)
Zie ook: DAF wil honderd miljoen bezuinigen
Zie ook: DAF zegt deelname BedrijfsautoRAI af