Euro NCAP beoordeelt nauwkeuriger

Euro NCAP heeft een nieuw beoordelingssysteem geïntroduceerd, waarmee de gehele veiligheid van de geteste auto nauwkeuriger kan worden bepaald. Drie crashtest awards zijn vervangen door één award, die zich richt op de algehele bescherming die de auto biedt.

De score van het nieuwe Euro NCAP-beoordelingssysteem is gebaseerd op een gewogen totaalscore, waarbij wordt gekeken naar de bescherming van volwassenen (50%), kinderen (20%) en voetgangers (20%) in combinatie met de beschikbaarheid van hulpsystemen bij het rijden (10%). Voor vijf sterren is een score van minimaal zeventig procent vereist.

Dit is de eerste keer dat hulpsystemen bij het rijden, zoals Vehicle Stability Control en een instelbare snelheidsbegrenzer, een rol spelen binnen het beoordelingssysteem van Euro NCAP. Om te worden meegewogen bij het bepalen van de score, moeten de hulpsystemen standaard aanwezig zijn in 85 procent van de EU 27 2009-modellenreeks.

Voor Toyota heeft dit tot gevolg dat de nieuwe Avensis en iQ volgens het nieuwe beoordelingssysteem in de Euro NCAP-test zijn beloond met vijf sterren.

De gewogen totaalscore van 81 procent van de nieuwe Avensis laat zien dat deze Toyota is uitgerust met een uitgebreid aantal actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder adaptieve cruise control en Pre-Crash Safety-, Lane Keeping Assist- en Lane Departure Warning-systemen.

Euro NCAP beoordeelt nauwkeuriger - Automobielmanagement.nl

Euro NCAP beoordeelt nauwkeuriger

Euro NCAP heeft een nieuw beoordelingssysteem geïntroduceerd, waarmee de gehele veiligheid van de geteste auto nauwkeuriger kan worden bepaald. Drie crashtest awards zijn vervangen door één award, die zich richt op de algehele bescherming die de auto biedt.

De score van het nieuwe Euro NCAP-beoordelingssysteem is gebaseerd op een gewogen totaalscore, waarbij wordt gekeken naar de bescherming van volwassenen (50%), kinderen (20%) en voetgangers (20%) in combinatie met de beschikbaarheid van hulpsystemen bij het rijden (10%). Voor vijf sterren is een score van minimaal zeventig procent vereist.

Dit is de eerste keer dat hulpsystemen bij het rijden, zoals Vehicle Stability Control en een instelbare snelheidsbegrenzer, een rol spelen binnen het beoordelingssysteem van Euro NCAP. Om te worden meegewogen bij het bepalen van de score, moeten de hulpsystemen standaard aanwezig zijn in 85 procent van de EU 27 2009-modellenreeks.

Voor Toyota heeft dit tot gevolg dat de nieuwe Avensis en iQ volgens het nieuwe beoordelingssysteem in de Euro NCAP-test zijn beloond met vijf sterren.

De gewogen totaalscore van 81 procent van de nieuwe Avensis laat zien dat deze Toyota is uitgerust met een uitgebreid aantal actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder adaptieve cruise control en Pre-Crash Safety-, Lane Keeping Assist- en Lane Departure Warning-systemen.