De vrijdag gepresenteerde wet laat de automobilist betalen voor het gebruik van de auto, in plaats van voor de aanschaf en het bezit. Tegelijk worden fasegewijs de BPM en MRB afgebouwd. Peter Janssen, directeur RAI Vereniging: "Dat soort belastingen is ons al jaren een doorn in het oog. Het is veel logischer te betalen voor het gebruik dan voor het bezit van een auto." Op de exacte inhoud van de wet moeten beide organisaties nog goed studeren. Pas dan zal duidelijk worden wat de gevolgen zijn voor bepaalde autotypes en merken.

Overigens publiceerde de Volkskrant zaterdag de consequenties voor zes modellen en jaarlijkse kilometrages. Vijf van de zes eigenaren zouden er in deze berekening door de beprijzing financieel op vooruit gaan. Saillant detail: de Audi A8 van minister Eurlings (50 duizend kilometer per jaar) is de enige auto in het Volkskrant-rijtje die duurder gaat worden: van 1447 naar 1912 euro per maand.

Koos Burgman, algemeen directeur Bovag, wijst op de gevolgen van de wet voor het milieu. "Er wordt gerekend met een daling van de uitstoot van CO2 en fijnstof van rond de tien procent. Dat is een enorme vooruitgang." Naast de positieve gevolgen voor het milieu zijn er ook positieve gevolgen voor de doorstroming. Door het gedragseffect zou volgens Bovag en RAI Vereniging uiteindelijk veertig tot zestig procent minder reistijdverlies worden geleden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding