Fabrikanten zeggen dan ook dat overheden een financieel steentje moeten bijdragen, wil de elektrische auto doorbreken. Nederland wil via fiscale stimuleringsmaatregelen bereiken dat er hier in 2020 zo’n tweehonderdduizend elektrische auto’s rijden. Bij hybride auto’s heeft overheidsstimulering goed gewerkt. Deze voorlopers van elektrische auto’s behoren inmiddels tot de best verkopende auto’s dankzij hoge kortingen op de wegenbelasting, bpm en bijtelling. Autobedrijven gaan pas echt miljarden investeren in een nieuwe technologie als er zicht is op voldoende vraag en die is er nog niet. Op dit moment is de elektrische auto voor sommige fabrikanten niet meer dan een manier om mee te liften op de aandacht voor duurzaamheid.

Misschien dat China de weg leidt. De centrale regering dwingt autobedrijven te investeren in elektrische auto’s. Burgers worden financieel fors beloond als ze elektrisch gaan rijden. Aangezien China voor steeds meer westerse autofabrikanten de belangrijkste afzetmarkt is, kan dit het benodigde zetje zijn. Maar ook Amsterdam leidt de weg. Amsterdamse ondernemers krijgen een forse subsidie op een elektrische auto. Ze kunnen bij de aankoop van een hybride of elektrische auto tot wel vijftig procent van de meerkosten terugkrijgen. Dit is mogelijk dankzij een nieuwe regeling waarvoor de gemeente drie miljoen euro heeft vrijgemaakt. Voordat de regeling in werking wordt gesteld, moet de gemeenteraad eerst nog wel goedkeuring geven.

De meerkosten is het verschil tussen de aanschafprijs en de aanschafprijs van een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Men kan dus een hybride of elektrische auto kopen voor dezelfde prijs als een nieuwe gewone auto. In de regeling zijn drie categorieën opgenomen waarvoor subsidiëring aangevraagd kan worden. Bedrijven die meerdere hybride of elektrische auto’s willen aanschaffen kunnen tot een bedrag van 250 duizend euro vergoed krijgen. Een rekenvoorbeeld: Een dieselpersonenauto kost 25 duizend euro en een vergelijkbare elektrische personenauto kost vijftig mille. De meerkosten zijn dus 25 mille en een kleine onderneming krijgt vijftig procent subsidie, ofwel 12.500 euro. Kleine ondernemingen die een elektrische of hybride auto rijden zijn bovendien voordeliger uit omdat deze auto’s zijn vrijgesteld van bpm, bijtelling en wegenbelasting. Als de Amsterdamse gemeenteraad goedkeuring geeft, kan volgend jaar van de regeling gebruik worden gemaakt. (bron: Volkskrant en Zerauto)