Duitse auto-industrie: niet alsnog slooppremie betalen

Nu het weer wat beter gaat met de Duitse autoindustrie kan die alsnog bijdragen aan de kosten van de slooppremie van de afgelopen periode. Dat vinden Duitse politici van CDU en FDP. De Duitse autofabrikanten hebben een bijdrage in de kosten inmiddels afgewezen.

De Duitse VDA zegt dat de slooppremie in het ergste crisisjaar 2009 de werkgelegenheid heeft helpen behouden. De vereniging zegt dat de premies zich al grotendeels hebben terugbetaald door meer btw-inkomsten en door minder werkloosheidsuitkeringen. BMW-chef Reithofer zei dat zijn bedrijf nooit om zo’n premie heeft gevraagd en er ook niet bijzonder veel van geprofiteerd heeft. "Daarom vinden wij betalingen bovenop de normale belastingen  dan ook niet erg rechtvaardig", zei hij bij de presentatie van de halfjaarcijfers van BMW.

Politicus Alexander Funk (CDU) riep in het tijdschrift Bild Zeitung de regering op voorstellen te doen om tot een rechtvaardige deelname van de totale branche in de kosten van de slooppremie te komen. Gezien de enorme winsten zouden de autofabrikanten wel aan de regeling kunnen bijdragen, vindt Funk. Ook zijn collega van de FDP, Daniel Volk, is de mening toegedaan dat er wel meebetaald kan worden. "De autoindustrie is de grote profiteur van de slooppremie die door de Duitse belastingbetaler is gefinancierd. Het wordt tijd dat de branche een deel van de kosten overneemt."

De slooppremie is begin 2009 ingesteld om de aanschaf van nieuwe auto’s te stimuleren. Er is vijf miljard euro beschikbaar gesteld door de toenmalige regering.    

Duitse auto-industrie: niet alsnog slooppremie betalen - Automobielmanagement.nl

Duitse auto-industrie: niet alsnog slooppremie betalen

Nu het weer wat beter gaat met de Duitse autoindustrie kan die alsnog bijdragen aan de kosten van de slooppremie van de afgelopen periode. Dat vinden Duitse politici van CDU en FDP. De Duitse autofabrikanten hebben een bijdrage in de kosten inmiddels afgewezen.

De Duitse VDA zegt dat de slooppremie in het ergste crisisjaar 2009 de werkgelegenheid heeft helpen behouden. De vereniging zegt dat de premies zich al grotendeels hebben terugbetaald door meer btw-inkomsten en door minder werkloosheidsuitkeringen. BMW-chef Reithofer zei dat zijn bedrijf nooit om zo’n premie heeft gevraagd en er ook niet bijzonder veel van geprofiteerd heeft. "Daarom vinden wij betalingen bovenop de normale belastingen  dan ook niet erg rechtvaardig", zei hij bij de presentatie van de halfjaarcijfers van BMW.

Politicus Alexander Funk (CDU) riep in het tijdschrift Bild Zeitung de regering op voorstellen te doen om tot een rechtvaardige deelname van de totale branche in de kosten van de slooppremie te komen. Gezien de enorme winsten zouden de autofabrikanten wel aan de regeling kunnen bijdragen, vindt Funk. Ook zijn collega van de FDP, Daniel Volk, is de mening toegedaan dat er wel meebetaald kan worden. "De autoindustrie is de grote profiteur van de slooppremie die door de Duitse belastingbetaler is gefinancierd. Het wordt tijd dat de branche een deel van de kosten overneemt."

De slooppremie is begin 2009 ingesteld om de aanschaf van nieuwe auto’s te stimuleren. Er is vijf miljard euro beschikbaar gesteld door de toenmalige regering.