Europa moet ruzie tussen Frankrijk en Daimler sussen

Het conflict tussen de Franse socialistische regering en het Duitse Daimler is zo hoog opgelopen dat Brussel tussenbeide moet komen. Het ruzie gaat om auto’s van Mercedes-Benz die het verkeerde koudemiddel hebben.

De Fransen hebben eerder besloten dat duizenden auto’s van het merk Mercedes-Benz niet meer in Frankrijk verkocht mogen worden ‘zolang het bedrijf zich niet houdt aan de Europese regels’. Dat heeft de minister van milieuzaken laten weten. Hij weigert vier nieuwe modellen (A-, B-, CLA- en SL-Klasse) omdat die een koudemiddel in het airconditioningsysteem hebben die volgens milieuregels van de Europese Unie verboden is. Dat nu is voor Frankrijk reden om de Duitse bolides de toegang tot de Franse markt te ontzeggen.

Men baseert zich op een Europese wet die lidstaten toestaat unilateraal auto’s te weren als die een gevaar vormen voor de veiligheid op de weg, het milieu en/of de volksgezondheid. Daimler is woedend over wat zij omschrijf als een ‘absoluut onbegrijpelijke maatregel’. Vooral de eigengereidheid van de Fransen, dat als enige EU-land tot een boycot heeft besloten, leidt in Duitsland tot veel wrevel. Europa zegt dat Frankrijk wel het recht heeft zo te handelen.

Ambtenaren in Brussel proberen nu de gemoederen te bedaren en sturen aan op een gesprek tussen beide partijen over een oplossing in september. Pikant detail: Daimler is vorig jaar een langdurige, intensieve samenwerking aangegaan met de alliantie Renault-Nissan. Deze Franse autobouwer is deels eigendom van de Franse staat.

De hele kwestie betreffende Mercedes en het koudemiddel loopt al sinds december vorig jaar.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europa moet ruzie tussen Frankrijk en Daimler sussen - Automobielmanagement.nl

Europa moet ruzie tussen Frankrijk en Daimler sussen

Het conflict tussen de Franse socialistische regering en het Duitse Daimler is zo hoog opgelopen dat Brussel tussenbeide moet komen. Het ruzie gaat om auto’s van Mercedes-Benz die het verkeerde koudemiddel hebben.

De Fransen hebben eerder besloten dat duizenden auto’s van het merk Mercedes-Benz niet meer in Frankrijk verkocht mogen worden ‘zolang het bedrijf zich niet houdt aan de Europese regels’. Dat heeft de minister van milieuzaken laten weten. Hij weigert vier nieuwe modellen (A-, B-, CLA- en SL-Klasse) omdat die een koudemiddel in het airconditioningsysteem hebben die volgens milieuregels van de Europese Unie verboden is. Dat nu is voor Frankrijk reden om de Duitse bolides de toegang tot de Franse markt te ontzeggen.

Men baseert zich op een Europese wet die lidstaten toestaat unilateraal auto’s te weren als die een gevaar vormen voor de veiligheid op de weg, het milieu en/of de volksgezondheid. Daimler is woedend over wat zij omschrijf als een ‘absoluut onbegrijpelijke maatregel’. Vooral de eigengereidheid van de Fransen, dat als enige EU-land tot een boycot heeft besloten, leidt in Duitsland tot veel wrevel. Europa zegt dat Frankrijk wel het recht heeft zo te handelen.

Ambtenaren in Brussel proberen nu de gemoederen te bedaren en sturen aan op een gesprek tussen beide partijen over een oplossing in september. Pikant detail: Daimler is vorig jaar een langdurige, intensieve samenwerking aangegaan met de alliantie Renault-Nissan. Deze Franse autobouwer is deels eigendom van de Franse staat.

De hele kwestie betreffende Mercedes en het koudemiddel loopt al sinds december vorig jaar.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding