Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg

Is er nog een plaats op de openbare weg voor oldtimers in een CO2-neutraal Europa? Oldtimerfederatie FIVA – belangenbehartiger van 2 miljoen liefhebbers wereldwijd – onderhandelt volop met de EU, maar kan niet garanderen dat oldtimers mogen blijven rijden.

Dat meldt Autoscout24 op haar website. Tegen 2050 wil de Europese Unie koolstof-neutraal zijn, en tegen 2030 moeten de CO2-emissies al met 50 tot 55 procent zijn afgenomen. Dat zijn de doelstellingen die de EU wil nastreven, met verregaande implicaties voor individueel vervoer. De belangrijkste vraag die eigenaars van een oldtimer zich stellen: zijn er uitzonderingen op die regel mogelijk, zodat auto’s met een historisch karakter toch nog de weg op mogen? Het antwoord van de Fédération Internationale des Véhicules Anciens: we werken eraan, maar er zijn nog geen garanties.

Beperkte impact op milieu

FIVA probeert via de Europese Unie een regeling te treffen die oldtimers toelaat om toch te blijven rondrijden. In eerste instantie probeert de organisatie vooral een kader te verkrijgen waarbinnen oldtimers zonder veel beperkingen mogen rondrijden, “maar het is mogelijk dat we in de toekomst over specifieke ‘oldtimerdagen’ zullen spreken wanneer oude auto’s de weg op mogen”, aldus voorzitter Tiddo Bresters en lobbyist Andrew Turner. Belangrijk daarbij is de beperkte impact die oldtimers op het milieu hebben. “Gemiddeld rijden onze leden – en dat zijn er toch 2 miljoen – minder dan 1.500 kilometer per jaar met hun oldtimer. In 60 procent van de gevallen spreken we zelfs over minder dan 1.000 kilometer per jaar”, aldus Bresters. “96 procent rijdt op benzine, slechts 4 procent zijn dieselvoertuigen.”

Unesco als bondgenoot

FIVA vond in de Unesco een bondgenoot om oldtimers te beschouwen als historisch waardevol erfgoed, binnen volgende definitie: oldtimers zijn minstens 30 jaar oud, het gaat om modellen die niet langer in productie zijn, en de auto’s worden in hun originele staat bewaard. Dat laatste maakt het meteen moeilijk om een statuut te vinden voor oldtimers die een elektrische motor krijgen. Om een plaats op de weg te verkrijgen, wil FIVA daar nog een criterium aan toevoegen: dat oldtimers niet voor dagelijks vervoer worden gebruikt.

Uniforme regelgeving

De FIVA is ervan overtuigd dat een regeling haalbaar is. “Onze oldtimers zijn anders dan gewone voertuigen. Bij ons gaat het om het transport van emotie”, stelt Bresters. “We vinden ook argumenten binnen de ‘green oath’ die de EU zich wil opleggen: doe geen kwaad aan het milieu. Onze cijfers maken duidelijk dat onze auto’s het milieu niet schaden. We hebben goede hoop dat we een uitzondering kunnen verkrijgen voor oldtimers. Het kan zijn dat we daarbij zullen moeten spreken over een compensatie van de uitstoot.” Daarbij wil FIVA ook een uniform kader zien dat lage emissiezones (LEZ) over heel de EU regelt, “want momenteel hanteert elke stad een ander reglement. Op dit moment heerst alleen maar verwarring, we hopen een uniforme invulling van de LEZ te kunnen bereiken, met plaats voor oldtimers natuurlijk.”

Lees ook: ‘Oldtimers niet elektrificeren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Grappig dat de definitie van een oldtimer volgens de FIVA een minimaal 30 jaar oud voertuig is, en volgens de Nederlandse Belastingdienst minimaal 40 jaar. Zou dit met geld te maken kunnen hebben?

Geplaatst door: Kees van de Berg op

[…] Lees ook: Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Toename aantal oldtimers in Nederland op

Het feestje van de oldtimer is, er af en toe in rijden. Dat moet gewoon kunnen en vooral zo blijven.
Het klimaatkartel jaagt maar door en nu dit weer!!! Ga alstublieft eens kijken in de gebieden waar wij onze auto´s, die niet meer aan onze `fraaie` milieu eisen voldoen exporteren. Daar gaan ze, zolang ze nog vooruit gaan, al dan niet rokend als een oude olietanker namelijk nog jaren uitstoot veroorzaken en dan écht niet anders dan wanneer ze hier blijven.
Als je, vooropgesteld dat er (überhaupt, sorry vast een boreale opmerking vrees ik) een klimaatprobleem is en je daar wat aan wil doen, moet je eenvoudig weg deze auto’s opruimen, de schredder in!! Sorry voor het feit dat het uw eigendom is maar ja, alles om het klimaat te redden. Oeps dat gaat te ver, dan verdienen we daar niet veel meer aan. Uitvoeren van deze auto’s brengt geld in het laatje. Het is echter wel zoiets als, uit het oog uit het hart of, als je ze niet meer ziet dan zijn ze er niet meer. Wat een kul allemaal!!! Stop deze onzin en terug naar de orde van de dag.

Geplaatst door: Jelle Bruyn op
Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg - Automobielmanagement.nl

Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg

Is er nog een plaats op de openbare weg voor oldtimers in een CO2-neutraal Europa? Oldtimerfederatie FIVA – belangenbehartiger van 2 miljoen liefhebbers wereldwijd – onderhandelt volop met de EU, maar kan niet garanderen dat oldtimers mogen blijven rijden.

Dat meldt Autoscout24 op haar website. Tegen 2050 wil de Europese Unie koolstof-neutraal zijn, en tegen 2030 moeten de CO2-emissies al met 50 tot 55 procent zijn afgenomen. Dat zijn de doelstellingen die de EU wil nastreven, met verregaande implicaties voor individueel vervoer. De belangrijkste vraag die eigenaars van een oldtimer zich stellen: zijn er uitzonderingen op die regel mogelijk, zodat auto’s met een historisch karakter toch nog de weg op mogen? Het antwoord van de Fédération Internationale des Véhicules Anciens: we werken eraan, maar er zijn nog geen garanties.

Beperkte impact op milieu

FIVA probeert via de Europese Unie een regeling te treffen die oldtimers toelaat om toch te blijven rondrijden. In eerste instantie probeert de organisatie vooral een kader te verkrijgen waarbinnen oldtimers zonder veel beperkingen mogen rondrijden, “maar het is mogelijk dat we in de toekomst over specifieke ‘oldtimerdagen’ zullen spreken wanneer oude auto’s de weg op mogen”, aldus voorzitter Tiddo Bresters en lobbyist Andrew Turner. Belangrijk daarbij is de beperkte impact die oldtimers op het milieu hebben. “Gemiddeld rijden onze leden – en dat zijn er toch 2 miljoen – minder dan 1.500 kilometer per jaar met hun oldtimer. In 60 procent van de gevallen spreken we zelfs over minder dan 1.000 kilometer per jaar”, aldus Bresters. “96 procent rijdt op benzine, slechts 4 procent zijn dieselvoertuigen.”

Unesco als bondgenoot

FIVA vond in de Unesco een bondgenoot om oldtimers te beschouwen als historisch waardevol erfgoed, binnen volgende definitie: oldtimers zijn minstens 30 jaar oud, het gaat om modellen die niet langer in productie zijn, en de auto’s worden in hun originele staat bewaard. Dat laatste maakt het meteen moeilijk om een statuut te vinden voor oldtimers die een elektrische motor krijgen. Om een plaats op de weg te verkrijgen, wil FIVA daar nog een criterium aan toevoegen: dat oldtimers niet voor dagelijks vervoer worden gebruikt.

Uniforme regelgeving

De FIVA is ervan overtuigd dat een regeling haalbaar is. “Onze oldtimers zijn anders dan gewone voertuigen. Bij ons gaat het om het transport van emotie”, stelt Bresters. “We vinden ook argumenten binnen de ‘green oath’ die de EU zich wil opleggen: doe geen kwaad aan het milieu. Onze cijfers maken duidelijk dat onze auto’s het milieu niet schaden. We hebben goede hoop dat we een uitzondering kunnen verkrijgen voor oldtimers. Het kan zijn dat we daarbij zullen moeten spreken over een compensatie van de uitstoot.” Daarbij wil FIVA ook een uniform kader zien dat lage emissiezones (LEZ) over heel de EU regelt, “want momenteel hanteert elke stad een ander reglement. Op dit moment heerst alleen maar verwarring, we hopen een uniforme invulling van de LEZ te kunnen bereiken, met plaats voor oldtimers natuurlijk.”

Lees ook: ‘Oldtimers niet elektrificeren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Grappig dat de definitie van een oldtimer volgens de FIVA een minimaal 30 jaar oud voertuig is, en volgens de Nederlandse Belastingdienst minimaal 40 jaar. Zou dit met geld te maken kunnen hebben?

Geplaatst door: Kees van de Berg op

[…] Lees ook: Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Toename aantal oldtimers in Nederland op

Het feestje van de oldtimer is, er af en toe in rijden. Dat moet gewoon kunnen en vooral zo blijven.
Het klimaatkartel jaagt maar door en nu dit weer!!! Ga alstublieft eens kijken in de gebieden waar wij onze auto´s, die niet meer aan onze `fraaie` milieu eisen voldoen exporteren. Daar gaan ze, zolang ze nog vooruit gaan, al dan niet rokend als een oude olietanker namelijk nog jaren uitstoot veroorzaken en dan écht niet anders dan wanneer ze hier blijven.
Als je, vooropgesteld dat er (überhaupt, sorry vast een boreale opmerking vrees ik) een klimaatprobleem is en je daar wat aan wil doen, moet je eenvoudig weg deze auto’s opruimen, de schredder in!! Sorry voor het feit dat het uw eigendom is maar ja, alles om het klimaat te redden. Oeps dat gaat te ver, dan verdienen we daar niet veel meer aan. Uitvoeren van deze auto’s brengt geld in het laatje. Het is echter wel zoiets als, uit het oog uit het hart of, als je ze niet meer ziet dan zijn ze er niet meer. Wat een kul allemaal!!! Stop deze onzin en terug naar de orde van de dag.

Geplaatst door: Jelle Bruyn op