Stellantis CEO Carlos Tavares: “De politiek zit vast in dogma’s”

interview

Het mobiliteitsspeelveld verandert met de recente Green New Deal enorm. Hoe kijkt CEO Carlos Tavares namens de vele Stellantis-merken naar de ontstane situatie? Wat zijn de vooruitzichten voor de industrie en meer specifiek de Stellantis Group?

Het kan niet echt als een verrassing komen. Met de presentatie van de Europese New Green Deal door de Europese Commissie zal er in de komende jaren veel veranderen op het gebied van energie en mobiliteit. De routekaart ligt nu echt vast. Als een van de grootste spelers in de automobielindustrie – en tevens een soort startup waar het gaat om het energieaanbod – voert Stellantis talloze veranderingen door. Waar staan ‘we’ als je ook het grote plaatje bekijkt? Stellantis CEO Carlos Tavares gunt ons een exclusief kijkje achter de schermen en onderstreept dat het menens is. Het helikopterperspectief is macro-economisch.“We drukken geld om de boel gaande te houden. Inflatie ligt op de loer, dat is allemaal heel voorspelbaar. De politiek ziet dat de opwarming serieus is. In feite zijn ze daar laat mee. Maar het is lang niet voldoende om alleen de mobiliteit te veranderen. Wij investeren miljarden in techniek en accu-ontwikkeling. Halen die CO2-doelstellingen echt wel. Maar de rest van de maatschappij blijft achter. De auto was makkelijk te pakken, iedereen wil mobiel blijven. Als je naar de automotive wereld kijkt, is duidelijk dat de ontwikkelingen op weg naar nul emissie steeds sneller gaan. De nieuwste beslissingen van de Europese Commissie hadden wij inderdaad al een tijdje voorzien, maar we gaan de komende tijd merken hoe dat in de praktijk uitwerkt. In elk geval is er is geen tijd voor gimmicks en PR-verhalen, we moeten snel bewegen.”

De praktijk

U stelt de vraag zelf al: hoe zal dat er in de praktijk uitzien? “In 2030 zeventig tot tachtig procent BEV en PHEV, naast mild hybrids. Opel zal al in 2028 volledig naar elektrisch zijn overgestapt. Stellantis staat helemaal in de uitvoerende stand. Een half jaar na onze geboorte in de nieuwe vorm geven we vol gas met de eerder al besproken verticaal geïntegreerde strategie. Voordeel is dat we al profiteren van onze beslissingen die al zes, zeven jaar geleden zijn genomen. We gaan over de volle breedte van Stellantis werken met de vier geavanceerde en doelgerichte platforms. De lat komt hoog te liggen, denk aan 500 tot 800 kilometer range voor respectievelijk compactere en grotere modellen. Daarbij spelen de gigafactories een sleutelrol voor batterijtechniek, maar ook toeleveranciers. Samen goed voor een beschikbaarheid van 266 gWh per jaar. We hebben een overeenkomst met de Italiaanse overheid om de Termoli-fabriek om te vormen tot zo’n giga-accufabriek.”

Als een F1-race

Van motorenfabriek naar accuproductie, er wordt kennelijk flink van koers veranderd? “Absoluut, maar we zien niet op tegen deze nieuwe race. Het is als de Formule 1: de regels veranderen en dat creëert een nieuw speelveld voor de teams. Dat gebeurt nu dus. We gaan van de wereld van de verbrandingsmotor naar die van de elektrische en dat zien we als een kans. Sterker nog: een geweldige mogelijkheid om de klok te resetten. Stellantis pakt het aan met de spirit van een race. Wat ons denk ik een belangrijke voorsprong geeft is kostenreductie. Het talent van al onze merken om ook elektrische mobiliteit betaalbaar te houden. De markt blijft de markt. Als je sneller dan je concurrenten in staat bent om de 40 procent extra kosten van een EV te absorberen ga je dat terugzien in je marges. Tussen nu en 2025 ga je zien dat de nettomarges in de industrie zwaar onder druk staan. Wij hebben ons gecommitteerd om die AOI-marges binnen vijf jaar weer in de dubbele cijfers te brengen. Ook met nul emissie kunnen we winstgevend zijn.”

(tekst loopt door onder de foto)

Carlos Tavares: “We gaan van de wereld van de verbrandingsmotor naar die van de elektrische en dat zien we als een kans.”

Dertig miljard

Er zal ook de komende tijd flink worden geïnvesteerd. En ook lokale overheden kunnen een rol in het verhaal spelen? “Cruciaal is daarbij dat we voldoende winstgevend zijn om te blijven investeren in toekomstige ontwikkelingen.Uiteindelijk wordt 98 procent van de modellen in Europa en de USA geëlektrificeerd. In Europa rond 2030 meer dan 70 procent. Daarvoor zullen we in vijf jaar 30 miljard euro investeren.”Maar: er zijn ook zaken die je niet in de hand hebt. “Wat we helaas nog niet weten is hoe betrouwbaar de overheden vasthouden aan subsidies en andere voordelen. Ik denk dat wij de wind in de rug hebben door een doortastende aanpak qua kostenbesparing met een hoofdrol voor synergie van de merken en platforms.” In zekere zin dus toch onzekere tijden? “Wij accelereren richting nul emissie. Stellantis is dit jaar precies op het juiste moment gestart om de elektrificatie solide neer te zetten en betaalbare schone en veilige mobiliteit te bieden. Met kostenreductie als rode draad.”

Marchionne

Hoe kijkt – of liever gezegd keek – u naar FCA dat nu deel uitmaakt van Stellantis? Hoe moeilijk was het om die integratie vorm te geven? “Om te beginnen heb ik diep respect voor het werk van Sergio Marchionne, die heeft FCA tot een eenheid gesmeed. Wat voor Stellantis vooral veel aandacht vergde was het kiezen van de topmensen. Dat zijn er veertig. De juiste mensen zitten op de juiste stoel. Ik heb elke maand minstens een uur een op een contact met ze. We willen geen interne politics, want we winnen samen of verliezen samen.”Gewetensvraag. Twee jaar geleden zei u in een interview dat de politiek de technische ontwikkeling uit handen sloeg van de automerken. Hoe staat u daar nu in? “Elektrisch rijden is een puur politieke beslissing. Het echte debat zou moeten gaan over de vraag hoe je de CO2-uitstoot per ton het meest efficiënt kunt beperken. Dat heb ik overal waar mogelijk gepresenteerd, maar politci zitten vast in dogma’s. Er waren betere alternatieven – milieutechnisch efficiënter – en goedkoper, maar het lijkt geen probleem dat we nu enorme schulden maken. We zullen mét onze kinderen moeten kijken of het een goede keuze was.”

Lees ook:
Stellantis voert omzet met bijna de helft op

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/

Stellantis CEO Carlos Tavares: “De politiek zit vast in dogma’s” - Automobielmanagement.nl

Stellantis CEO Carlos Tavares: “De politiek zit vast in dogma’s”

interview

Het mobiliteitsspeelveld verandert met de recente Green New Deal enorm. Hoe kijkt CEO Carlos Tavares namens de vele Stellantis-merken naar de ontstane situatie? Wat zijn de vooruitzichten voor de industrie en meer specifiek de Stellantis Group?

Het kan niet echt als een verrassing komen. Met de presentatie van de Europese New Green Deal door de Europese Commissie zal er in de komende jaren veel veranderen op het gebied van energie en mobiliteit. De routekaart ligt nu echt vast. Als een van de grootste spelers in de automobielindustrie – en tevens een soort startup waar het gaat om het energieaanbod – voert Stellantis talloze veranderingen door. Waar staan ‘we’ als je ook het grote plaatje bekijkt? Stellantis CEO Carlos Tavares gunt ons een exclusief kijkje achter de schermen en onderstreept dat het menens is. Het helikopterperspectief is macro-economisch.“We drukken geld om de boel gaande te houden. Inflatie ligt op de loer, dat is allemaal heel voorspelbaar. De politiek ziet dat de opwarming serieus is. In feite zijn ze daar laat mee. Maar het is lang niet voldoende om alleen de mobiliteit te veranderen. Wij investeren miljarden in techniek en accu-ontwikkeling. Halen die CO2-doelstellingen echt wel. Maar de rest van de maatschappij blijft achter. De auto was makkelijk te pakken, iedereen wil mobiel blijven. Als je naar de automotive wereld kijkt, is duidelijk dat de ontwikkelingen op weg naar nul emissie steeds sneller gaan. De nieuwste beslissingen van de Europese Commissie hadden wij inderdaad al een tijdje voorzien, maar we gaan de komende tijd merken hoe dat in de praktijk uitwerkt. In elk geval is er is geen tijd voor gimmicks en PR-verhalen, we moeten snel bewegen.”

De praktijk

U stelt de vraag zelf al: hoe zal dat er in de praktijk uitzien? “In 2030 zeventig tot tachtig procent BEV en PHEV, naast mild hybrids. Opel zal al in 2028 volledig naar elektrisch zijn overgestapt. Stellantis staat helemaal in de uitvoerende stand. Een half jaar na onze geboorte in de nieuwe vorm geven we vol gas met de eerder al besproken verticaal geïntegreerde strategie. Voordeel is dat we al profiteren van onze beslissingen die al zes, zeven jaar geleden zijn genomen. We gaan over de volle breedte van Stellantis werken met de vier geavanceerde en doelgerichte platforms. De lat komt hoog te liggen, denk aan 500 tot 800 kilometer range voor respectievelijk compactere en grotere modellen. Daarbij spelen de gigafactories een sleutelrol voor batterijtechniek, maar ook toeleveranciers. Samen goed voor een beschikbaarheid van 266 gWh per jaar. We hebben een overeenkomst met de Italiaanse overheid om de Termoli-fabriek om te vormen tot zo’n giga-accufabriek.”

Als een F1-race

Van motorenfabriek naar accuproductie, er wordt kennelijk flink van koers veranderd? “Absoluut, maar we zien niet op tegen deze nieuwe race. Het is als de Formule 1: de regels veranderen en dat creëert een nieuw speelveld voor de teams. Dat gebeurt nu dus. We gaan van de wereld van de verbrandingsmotor naar die van de elektrische en dat zien we als een kans. Sterker nog: een geweldige mogelijkheid om de klok te resetten. Stellantis pakt het aan met de spirit van een race. Wat ons denk ik een belangrijke voorsprong geeft is kostenreductie. Het talent van al onze merken om ook elektrische mobiliteit betaalbaar te houden. De markt blijft de markt. Als je sneller dan je concurrenten in staat bent om de 40 procent extra kosten van een EV te absorberen ga je dat terugzien in je marges. Tussen nu en 2025 ga je zien dat de nettomarges in de industrie zwaar onder druk staan. Wij hebben ons gecommitteerd om die AOI-marges binnen vijf jaar weer in de dubbele cijfers te brengen. Ook met nul emissie kunnen we winstgevend zijn.”

(tekst loopt door onder de foto)

Carlos Tavares: “We gaan van de wereld van de verbrandingsmotor naar die van de elektrische en dat zien we als een kans.”

Dertig miljard

Er zal ook de komende tijd flink worden geïnvesteerd. En ook lokale overheden kunnen een rol in het verhaal spelen? “Cruciaal is daarbij dat we voldoende winstgevend zijn om te blijven investeren in toekomstige ontwikkelingen.Uiteindelijk wordt 98 procent van de modellen in Europa en de USA geëlektrificeerd. In Europa rond 2030 meer dan 70 procent. Daarvoor zullen we in vijf jaar 30 miljard euro investeren.”Maar: er zijn ook zaken die je niet in de hand hebt. “Wat we helaas nog niet weten is hoe betrouwbaar de overheden vasthouden aan subsidies en andere voordelen. Ik denk dat wij de wind in de rug hebben door een doortastende aanpak qua kostenbesparing met een hoofdrol voor synergie van de merken en platforms.” In zekere zin dus toch onzekere tijden? “Wij accelereren richting nul emissie. Stellantis is dit jaar precies op het juiste moment gestart om de elektrificatie solide neer te zetten en betaalbare schone en veilige mobiliteit te bieden. Met kostenreductie als rode draad.”

Marchionne

Hoe kijkt – of liever gezegd keek – u naar FCA dat nu deel uitmaakt van Stellantis? Hoe moeilijk was het om die integratie vorm te geven? “Om te beginnen heb ik diep respect voor het werk van Sergio Marchionne, die heeft FCA tot een eenheid gesmeed. Wat voor Stellantis vooral veel aandacht vergde was het kiezen van de topmensen. Dat zijn er veertig. De juiste mensen zitten op de juiste stoel. Ik heb elke maand minstens een uur een op een contact met ze. We willen geen interne politics, want we winnen samen of verliezen samen.”Gewetensvraag. Twee jaar geleden zei u in een interview dat de politiek de technische ontwikkeling uit handen sloeg van de automerken. Hoe staat u daar nu in? “Elektrisch rijden is een puur politieke beslissing. Het echte debat zou moeten gaan over de vraag hoe je de CO2-uitstoot per ton het meest efficiënt kunt beperken. Dat heb ik overal waar mogelijk gepresenteerd, maar politci zitten vast in dogma’s. Er waren betere alternatieven – milieutechnisch efficiënter – en goedkoper, maar het lijkt geen probleem dat we nu enorme schulden maken. We zullen mét onze kinderen moeten kijken of het een goede keuze was.”

Lees ook:
Stellantis voert omzet met bijna de helft op

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/