VNA verrast over conclusies TNO whitepaper

De VNA meldt vandaag ‘verrast’ te zijn door het TNO rapport dat deze week werd gepubliceerd. TNO concludeert onder ander dat jonge, gesubsidieerde milieuvriendelijke auto’s te vaak naar het buitenland verdwijnen en dat er minder zuinige auto’s voor terugkomen.

330e plug-in hybrid

De export van elektrische auto’s en (plug-in) hybride voertuigen zou volgens TNO komen door een mismatch tussen de samenstelling van de leasevloot en de wensen van occasionkopers. Renate Hemerik, voorzitter van de VNA kijkt hier echter anders tegenaan: “De VNA ziet, in tegenstelling tot TNO, andere cijfers als het gaat om export van ex-leaseauto’s. Wij herkennen ons dan ook niet in de mismatch die TNO nu ziet tussen de instroom van nieuwe leasevoertuigen en de Nederlandse tweedehandsmarkt.”

Andere ontwikkeling

“Waar TNO beweert dat leaseauto’s grote, zware en dure auto’s zijn, wijzen de onafhankelijke cijfers op een andere ontwikkeling. Bijna 80 procent van de nieuwe leaseauto’s komt uit de segmenten A, B en C: dat zijn veelal kleine stadsauto’s en compacte gezinsauto’s. Daar komt bij dat auto’s die in het verleden gestimuleerd zijn, zoals de plug-in hybride (PHEV), in grote mate aftrek vinden bij Nederlandse tweedehands autokopers. Op basis van cijfers van RDC ziet de VNA dat alleen al dit jaar 80 tot 90 procent van de ex-lease plug-in hybrides in Nederland blijven.”

Diesels

Leasemaatschappijen zien volgens de VNA nu ‘vooral meer instroom van volledig elektrische auto’s’. Diesels maakten in augustus nog maar 1 procent uit van het totale aantal nieuwe lease personenauto’s. Volledig elektrische auto’s behaalden in die maand een aandeel van 24 procent, stelt de VNA vast. ‘Ook daarbij betreft het veelal compacte gezinswagens: ruim 73 procent valt in segment A, B of C’.

Herziening

Ook de VNA pleit overigens, net als TNO, voor een herziening van de autobelastingen. ‘Milieu en klimaat zijn gebaat bij doelgerichte autobelastingen voor het gehele wagenpark. Dat betekent onder meer een sterke(re) instroom van nieuwe schone auto’s in lease en uitstroom richting de tweedehands markt van deze auto’s binnen Nederland’, concludeert de VNA.

Lees ook:
TNO: huidig subsidiebeleid te eenzijdig gericht op elektrische auto’s

VNA verrast over conclusies TNO whitepaper - Automobielmanagement.nl

VNA verrast over conclusies TNO whitepaper

De VNA meldt vandaag ‘verrast’ te zijn door het TNO rapport dat deze week werd gepubliceerd. TNO concludeert onder ander dat jonge, gesubsidieerde milieuvriendelijke auto’s te vaak naar het buitenland verdwijnen en dat er minder zuinige auto’s voor terugkomen.

330e plug-in hybrid

De export van elektrische auto’s en (plug-in) hybride voertuigen zou volgens TNO komen door een mismatch tussen de samenstelling van de leasevloot en de wensen van occasionkopers. Renate Hemerik, voorzitter van de VNA kijkt hier echter anders tegenaan: “De VNA ziet, in tegenstelling tot TNO, andere cijfers als het gaat om export van ex-leaseauto’s. Wij herkennen ons dan ook niet in de mismatch die TNO nu ziet tussen de instroom van nieuwe leasevoertuigen en de Nederlandse tweedehandsmarkt.”

Andere ontwikkeling

“Waar TNO beweert dat leaseauto’s grote, zware en dure auto’s zijn, wijzen de onafhankelijke cijfers op een andere ontwikkeling. Bijna 80 procent van de nieuwe leaseauto’s komt uit de segmenten A, B en C: dat zijn veelal kleine stadsauto’s en compacte gezinsauto’s. Daar komt bij dat auto’s die in het verleden gestimuleerd zijn, zoals de plug-in hybride (PHEV), in grote mate aftrek vinden bij Nederlandse tweedehands autokopers. Op basis van cijfers van RDC ziet de VNA dat alleen al dit jaar 80 tot 90 procent van de ex-lease plug-in hybrides in Nederland blijven.”

Diesels

Leasemaatschappijen zien volgens de VNA nu ‘vooral meer instroom van volledig elektrische auto’s’. Diesels maakten in augustus nog maar 1 procent uit van het totale aantal nieuwe lease personenauto’s. Volledig elektrische auto’s behaalden in die maand een aandeel van 24 procent, stelt de VNA vast. ‘Ook daarbij betreft het veelal compacte gezinswagens: ruim 73 procent valt in segment A, B of C’.

Herziening

Ook de VNA pleit overigens, net als TNO, voor een herziening van de autobelastingen. ‘Milieu en klimaat zijn gebaat bij doelgerichte autobelastingen voor het gehele wagenpark. Dat betekent onder meer een sterke(re) instroom van nieuwe schone auto’s in lease en uitstroom richting de tweedehands markt van deze auto’s binnen Nederland’, concludeert de VNA.

Lees ook:
TNO: huidig subsidiebeleid te eenzijdig gericht op elektrische auto’s