Ook wil Wissing de deur open laten voor hybride-aandrijvingen. “Die bieden automobilisten de mogelijkheid om kennis te maken met elektrisch rijden en aan de autofabrikanten om de transitie te financieren.’’
Omzwaai
De vorige Duitse regering van Angela Merkel ging wel akkoord met de plannen van Brussel en wilde ook zelf een stop op verbrandingsmotoren introduceren. Maar het nieuwe kabinet wil daar niet aan: “We moeten aandrijflijnen voorstellen die zijn aangepast aan ieders individuele behoefte. We kunnen voor de toekomst niet alleen maar rekenen op elektrische of waterstof mobiliteit, we moeten technologie-open blijven. Je kunt ook mensen niet voorschrijven welk soort auto ze moeten kopen,’’ voegde de minister er aan toe.
Geleidelijk
Hij wijst ook het idee af om de emissie-eisen voor auto’s steeds maar strakker aan te trekken. “De automobielindustrie moet een geleidelijk transformatieproces kunnen volgen. Steeds weer nieuwe regels zullen dat verhinderen en kunnen ook tot verlies van arbeidsplaatsen leiden. Het is belangrijk dat een eenmaal besloten overheidskader niet steeds weer ter discussie staat en er vraagtekens bij gezet worden. Dat zorgt voor onzekerheid en maakt een succesvolle transformatie moeilijker.’’
Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?